Gå til innhold

ødelagt PowerBook G4?!?

Anbefalte innlegg

Hei! For en tid tilbake var jeg ute på fly tur med min kjære PowerBook, dessverre fikk jeg ikke lov å ha kofferten med PowerBooken i med som håndbagasje som planlagt, så den ble i all hast sjekket inn med resten av bagasjen... senere når jeg var kommet hjem og skulle sette meg ned å jobbe med maskinen, og den etter hvert gikk tom for strøm skulle jeg sette inn strømforsyningen, og det var da til min forskrekkelse jeg oppdaget en stor fet bulk i den...

P1010039.JPG

som dere ser på bildet, den er stor og stygg, men det er ikke det verste, jeg får nemlig ikke ladet den, fordi strømforsyningen passer ikke... Flyselskapet tar selvfølgelig ingen ansvar for dette... og det blir nok dyrt å sende den på reprasjon... er det noen som kan hjelpe en dessperat macer??? :(

takk!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Om du er virkelig desperat, men ikkje villig til å sende den inn til reparasjon, så ser eg tre løsninger...

1. Bruk en annen maskin til å lade batteriet...

(dvs. en maken Powerbook... Dyrt...)

2. Finn en ødelagt Powerbook på QXL eller bruktbørsen her og flytt innholdet i din over i den nye. (Liten sjanse for å finne en som passer)

3. Åpne maskina, ta ut all innmaten og forsiktig FILE til hullet slik at pluggen passer.

Om du er desperat nok til dette, bruk først en tusj for å markere hvor mye som må files vekk, og hvor. Regner med at om du søker på nettet så finner du sikkert en guide til å demontere maskina.

Lenke til kommentar

Jeg foreslår at du tar med maskinen ned til Officeline (bor du i Oslo?) og ser om du får ladet batteriet mens det sitter i en annen maskin. Evt. kan du jo sjekke om de kan sende den inn til Apple? Uansett, jeg håper virkelig du får fikset maskinen din - har en PowerBook selv og bare tanken på at noe skal gå i stykker gjør meg trist ... :p

Lenke til kommentar
Jeg foreslår at du tar med maskinen ned til Officeline (bor du i Oslo?) og ser om du får ladet batteriet mens det sitter i en annen maskin. Evt. kan du jo sjekke om de kan sende den inn til Apple? Uansett, jeg håper virkelig du får fikset maskinen din - har en PowerBook selv og bare tanken på at noe skal gå i stykker gjør meg trist ... :p

bor ikke i oslo nei... det er det som er så domt... har ikke lyst å sende den inn, for jeg har hørt mange klager på at det tar lang tid... og jeg syns jeg har vært lenge nok uten...

Lenke til kommentar

Om den ikkje lader selv om du tvinger pluggen inn(noe du selvsagt ikkje burde ha gjort) så er det trolig en skade på hovedkortet.

Det kan være noe så enkelt som at kontakta har blitt revet løs ifra hovedkortet, og bare trenger å loddes fast igjen, men selv det vil du trenge en VELDIG god loddebolt for (Ikkje noe kjøpt på tilbud på Biltema), antistatisk arbeidsplass og jordingsarmbånd...

Men det kan også være at selve hovedkortet er skadet, og da...

er løpet kjørt. Da må det skiftes.

Lenke til kommentar
Om den ikkje lader selv om du tvinger pluggen inn(noe du selvsagt ikkje burde ha gjort) så er det trolig en skade på hovedkortet.

Det kan være noe så enkelt som at kontakta har blitt revet løs ifra hovedkortet, og bare trenger å loddes fast igjen, men selv det vil du trenge en VELDIG god loddebolt for (Ikkje noe kjøpt på tilbud på Biltema), antistatisk arbeidsplass og jordingsarmbånd...

Men det kan også være at selve hovedkortet er skadet, og da...

er løpet kjørt. Da må det skiftes.

er det noen som har åpnet en slik før? erfaringer?

regner med at dette ikke kan være så mye værre enn å skifte døde kondensatorer? (samme utstyr ol.) det verste blir vel å få åpnet den, selve problemet ligger i at bulken har presset hullet sammen slik at pluggen ikke passer, dette er kun "skallet"... under ser den helt OK! ut... vet jo selvfølgelig ikke hvordan det ser ut på innsiden da... men det kan vel være vært ett forsøk å åpne den? men utfører apple reprasjon på den om den har blitt åpnet og det viser seg at jeg ikke kan gjøre noe??

Lenke til kommentar
Hva sa du? Maskinen din ble stjålet på tur og du hadde reiseforsikring?

tok med Macen, viste kjærringa som satt i skranken hvordan den så ut, fortalte situasjonen og hun nektet på at di hadde noe ansvar... hun mente det var mitt ansvar å sikre bagasjen... Og hvis det var ting som ikke tålte hard behandling skulle jeg sette klistermerker på den...! Hva skulle jeg gjøre?!? Det var rett før avgang! Jeg stod med en bag jeg ikke fikk ha med som håndbagasje!

Lenke til kommentar

tok med Macen, viste kjærringa som satt i skranken hvordan den så ut, fortalte situasjonen og hun nektet på at di hadde noe ansvar... hun mente det var mitt ansvar å sikre bagasjen... Og hvis det var ting som ikke tålte hard behandling skulle jeg sette klistermerker på den...! Hva skulle jeg gjøre?!? Det var rett før avgang! Jeg stod med en bag jeg ikke fikk ha med som håndbagasje!

Hvor stor er bagen din? Vekt?

Lenke til kommentar

Hvor stor er bagen din? Vekt?

ca 40x15cm... er ikke sikker på vekten den dagen, mulig en 10-11KG...

Lenke til kommentar

Langt over grensa for håndbagasje, med andre ord...

(Lenge siden en 10Kg Osborne 1 var regna som 'carry on' bagasje, og den ble bygd for å kunne passe under et flysete)

Eg hadde heller gått med maskina under armen, og sendt 'bagen' som bagasje.

Men nå har eg en kompis som har jobba en hel vinter på bagasjeavdelinga til RyanAir (I Irland) og skrekkhistoriene hans...

Eg er redd for at Flyselskapets representanter har rett, du har ikkje rett på et flatt øre ifra dem.

Var den siste praten med flyselskapet, eller med forsikringsselskapet?

Om ikkje du har prata med ditt forikringsselskap enda, så kunne du jo prøve å ta den på innboforsikringa?

Si at noen snubla falt over stuebordet og velta det, og i samme slengen sendte maskina i gulvet?

Ikkje helt legalt, men...

Lenke til kommentar
Langt over grensa for håndbagasje, med andre ord...

(Lenge siden en 10Kg Osborne 1 var regna som 'carry on' bagasje, og den ble bygd for å kunne passe under et flysete)

Eg hadde heller gått med maskina under armen, og sendt 'bagen' som bagasje.

Men nå har eg en kompis som har jobba en hel vinter på bagasjeavdelinga til RyanAir (I Irland) og skrekkhistoriene hans...

Eg er redd for at Flyselskapets representanter har rett, du har ikkje rett på et flatt øre ifra dem.

Var den siste praten med flyselskapet, eller med forsikringsselskapet?

Om ikkje du har prata med ditt forikringsselskap enda, så kunne du jo prøve å ta den på innboforsikringa?

Si at noen snubla falt over stuebordet og velta det, og i samme slengen sendte maskina i gulvet?

Ikkje helt legalt, men...

har ikke snakka med noe forsikringsselskap... ;) Men prøvde en drastisk løsning med å legge gummi over det skadede området og slå lett med en hammer, det ser enda ikke fint ut, men nå lader den i værtfall :) *mac* :love:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...