Gå til innhold

Problemer med WLAN Ubuntu5.04

Grom

Anbefalte innlegg

Hei.

Jeg sliter med å koble meg til det trådløse nettverket på skolen med Ubuntu..

Det som er rart er at det ser ut som om jeg har fullt signal. Kortet sender også pakker ut, men mottar ingenting. Dvs... det står at det mottar pakker, men på 0.0b.

Ved kjøring av ifconfig ser det heller ikke ut som om jeg blir tildelt noen ip- adresse, men i nettverksinnstillingene får jeg opp riktig DNS- adresser.

Kortet er et Intel 2200bg.

Noen som kan hjelpe meg litt på vei?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Nå vet ikke jeg hva du bruker til å koble opp med, men hvis du bruker iwconfig så blir det slik:

iwconfig wlan0 key s:PASSORD

Bruker i GUI- opsettet i ubuntu... men er i utgangspunktet mer komfortabel med terminal.

Hvor i den "koden" taster jeg inn nettverksnavnet? og må jeg spesifiserere at det er eth0 jeg ønsker koble opp med?

En annen ting: Sitter nå hjemme på wlanet til naboen :whistle: som ikke har noen for for nøkkel på nettverket sitt. Alt funker som det skal. Virker som om problemet kommer når jeg skal koble til et nettverk med WEP- key?

Lenke til kommentar
Nå vet ikke jeg hva du bruker til å koble opp med, men hvis du bruker iwconfig så blir det slik:

iwconfig wlan0 key s:PASSORD

Bruker i GUI- opsettet i ubuntu... men er i utgangspunktet mer komfortabel med terminal.

Hvor i den "koden" taster jeg inn nettverksnavnet? og må jeg spesifiserere at det er eth0 jeg ønsker koble opp med?

En annen ting: Sitter nå hjemme på wlanet til naboen :whistle: som ikke har noen for for nøkkel på nettverket sitt. Alt funker som det skal. Virker som om problemet kommer når jeg skal koble til et nettverk med WEP- key?

iwconfig nettverkskort essid "nettverksnavn"

iwconfig nettverkskort key s:passord

dhcpcd nettverkskort

Lenke til kommentar

Takker for svar, får lagre denne siden og prøve meg fram under forelesning i morgen.

En annen ting; problemet kan ikke ha noe å gjøre med hvilket interface som står som Default Gateway? Virker som om jeg til tider får problemer med å bytte mellom eth0 og eth1 som Default Gateway.

edit: Glemte spørsmålstegn.

Endret av Grom
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...