Baggsy Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Har ruget litt på en idé jeg har lyst til å lufte, og siden dette forumet er befolket med mer eller mindre intelligente mennesker er det et fint sted å starte. Per i dag er det ganske vanskelig for en privatperson å streame noe som helst på en tilfredsstillende måte. Den "normale" brukeren har enten 128k eller 256k upload, og er dermed bergreset til en eller to som kan følge streamen i en tifredsstillende kvalitet. Ideen min er enkel i teorien, men sikkert fryktelig vanskelig å få til i praksis. Ikke forkast dette med en gang, men se på det som en mulighet. Slik streaming fungerer i dag må all båndbredde til streamen komme direkte fra kilden, men behøver det virkelig å være slik? Det er her den enkle delen kommer inn: Hva om man hadde fordelt signalet fra hvert enkelt knutepunkt (routerhopp) til nærmeste sluttbruker? Ta NRK web-TV som et enkelt eksempel. Høyeste kvalitet fra NRK er 890kb/sec. Dersom 10 brukere ser NRK web-TV i høyeste kvalitet må NRK selv sørge for 8900kbit båndbredde. Min teori går på at NRK skal kunne slippe unna med 890kb/sec uansett hvor mange brukere som ser web-TV samtidig. De sender ut ett signal som blir duplisert ved første routerhopp til så mange brukere som er tilkoblet første routerhopp på veien, samt ett signal videre til neste routerhopp der det er tilkoblet brukere som vil se denne streamen. Denne routeren dupliserer igjen signalet til sluttbruker, samt ett signal videre til NESTE routerhopp igjen. Kan tegne og forklare litt: Problemet her er at med dagens protokoller vil hver enkelt klient ligge i konstant kommunikasjon med serveren for å bekrefte at den mottar pakker fra server. Dette steget må unngås på en eller annen måte, eventuelt ved at dete sendes tilbake til det routerhoppet som dupliserer signalet. Det aller beste hadde derimot vært dersom signalet kunne sendes uten at det måtte gå kommunikasjon andre veien, akkurat som ved radio eller TV via vanlige antenner. Er dette i det hele tatt mulig? Kan også videreføre denne til WiFi-miljøer. Hva om en trådløs router eller en PC med trådløst nettverkskort kunne sende ut en stream som alle med WiFi-utstyr innen rekkevidde kunne motta uten å måtte kommunisere med avsender. Ett enkelt tilgangspunkt vil da i teorien kunne forsyne et ubegrenset antall brukere med høykvalitets-stream uten å knele grunnet overbelastning. Mulig? De tre største problemene med dette er jo først og fremst å faktisk programmere protokollen for dette. Min kunnskap begrenser seg til enkel HTML, så dersom jeg ikke blir et geni ser dere nok ikke dette fra min side med det første. Det andre problemet er å få de som kontrollerer routerhoppene til å installere det som trengs for å få dette systemet opp, siden denne protokollen da er helt avhengig av routere som gjør jobben. Det siste problemet er advokater som garantert vil hevde at denne protokollen er som skapt til å distribuere kopibeskyttet materiale. Innspill/synspunkter/frivillige programmerere? Lenke til kommentar
martiol Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Gratulerer du har nettop kommet på ideen om multicasting. Bare synd at noen har gjort dette for lengst. Det kalles multicasting og er implementert på store deler av verdens routere. Det er en rekke problemer som enda ikke er løst. Multicast i dag bruker UDP som protokoll. Les mer: CISCO Jeg har en bok som nevner dette og beskriver støtten i java. Den heter Java Network Programming og gis ut på O'Reilly. EDIT en til: Wikipedia EDIT2: Hvis du er interresert kan jeg sikker finne noen gamle prosjekter som jeg fikla med i et fag på HIBU som kalles Programmering av nettverk. Eller noe... Mener å huske at vi impementere noen test klasser for et prosjekt som vi ikke fikk tid til å bruke i en spillserver. Endret 22. august 2005 av martiol Lenke til kommentar
Baggsy Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Der kan man se. Må jobbe litt med googlinga mi da jeg ikke fant noe spesielt om dette etter et par kjappe søk. Takk for linkene i alle fall, nå har jeg lesestoff etter jobb. (Ikke at jeg bruker arbeidstiden til posting på diverse forum rundt om, neeida... ) Men etter en kjapp skumlesing av de linkene du oppgir ser jeg ikke noe om dette kan implementeres i et WFi-miljø hvor ett enkelt punkt kan forsyne alle innen rekkevidde. Teoretisk sett bør jo dette være mulig. EDIT2: Hvis du er interresert kan jeg sikker finne noen gamle prosjekter som jeg fikla med i et fag på HIBU som kalles Programmering av nettverk. Eller noe... Mener å huske at vi impementere noen test klasser for et prosjekt som vi ikke fikk tid til å bruke i en spillserver. Gjerne det. Interessant å se hva andre har prøvd seg på. Endret 22. august 2005 av Baggsy Lenke til kommentar
martiol Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Gjerne det. Interessant å se hva andre har prøvd seg på. Send en pm med e-mail så kan jeg sende noe gammel drit. Hehe Det er ikke dokumentert og inneholder et JBuilder 2005 prosjekt. Kildekoden ligger der. Men jeg tviler på at du får noe serlig ut av det. Men du kan kompilere og kjøre for å teste om routere i nærheten av deg støtter multicast. Det er bare en enkel server / klient chat app. Den bruker ikke en gang multicasting på en fornuftig måte. Men det var som sagt en test for å se om det var noe vi skulle implementere i en protokoll som vi designet. Lenke til kommentar
Baggsy Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Suverent! PM sendt. Jeg får rote litt rundt etter multicast via WiFi. Hadde vært kjekt å kunne streame til PSP på den måten. PSP... Lenke til kommentar
Albino Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Trist at ikke alle ISPer støtter multicast. Med dagens elendige opplastingshastigheter kunne dette virkelig blitt brukbart. Jeg sitter på en linje med 1300/300, og kunne sikkert streamet live video i rimelig bra kvalitet. Hva er det som er problemet med multicast i grunn? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 7. november 2005 Del Skrevet 7. november 2005 Tja at du ikke får det over Internett f.eks. Det opereres med multicast-adresser ikke IP-adresser så trafikken (streamen) finnes da bare i ISPens nett. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 Men hadde multicast-trafikken blitt et så stort problem for ISPene om de hadde gjort multicast tilgjengelig? Lenke til kommentar
Rim Skrevet 8. november 2005 Del Skrevet 8. november 2005 (endret) Nja, problemet er at jo at du må begrense dette på et vis med f.eks. IGMP-snooping for å unngå at en knekt sender ut en 8Mbps strøm til alle Telenor-kundene slik at ingen får noe båndbredde til Internett. Videre så har det ingen hensikt for ISPer å åpne dette da de ikke kan tjene noe på det og det kan skape problemer i nettet om folk begynner å sende OSPF ruting-tabeller (som går på multicast) i stamnettet, osv. Edit: Ja og hovedpoenget da. Alle har planer om å lansere IPTV etterhvert så dette vil jo bare skape problemer samt at du har et realtivt lavt antall multicast-adresser å ta av så dette må jo styres. Videre om du sender på f.eks. 239.50.50.1, hva hindrer noen andre fra å sende sin strøm på samme adresse? Endret 8. november 2005 av Rim Lenke til kommentar
Albino Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kan jo ikke sende data til alle telenor kunder sånn uten videre. Hver klient må angi at de vil ta imot data fra multicast-adressen, men hvis vi i teorien sier at en dude setter opp en server på gutterommet, og så kobler alle telenorkunder seg på serveren så kan det kanskje bli trøbbel? Vet ikke hvor mye linjene mellom hver router tåler jeg... Mulig det blir trøbbel mellom kunden og nærmeste router. At de ikke tjener penger på det... Tja. Kundene hadde jo tjent på det. Tenk på hva NRK kunne spart. De kunne jo streamet direktesendt TV på en billigere måte. At to sender på samme adresse er jo et problem. Jeg vet ikke helt hvordan det skal fikses. Sikkert noen som tenker på det får jeg håpe. Lite adresser blir fikset i IPv6. Når det kommer? Si det... Sikkert når multicast blir aktivert av ISPene. Lenke til kommentar
Rim Skrevet 9. november 2005 Del Skrevet 9. november 2005 Kan jo ikke sende data til alle telenor kunder sånn uten videre. Hver klient må angi at de vil ta imot data fra multicast-adressen, [...] Ikke nødvendigvis. Nå har sikkert Telenor gardert seg mot dette samt at de kjører PPPoE, men i teorien kan man klemme ut en strøm til alle modemene uten at de bak har bedt om det. Dette var bare et worst-case scenario. Lenke til kommentar
Albino Skrevet 11. november 2005 Del Skrevet 11. november 2005 Er vel noe med broadcast adresser? 123.123.123.0 eller.no? Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå