Gå til innhold

Norge - Paradis for kriminelle?


Anbefalte innlegg

Hei alle sammen.

 

Som stort sett alle andre, sitter jeg ofte å leser aviser og andre nyhetsmagasin. Jeg engasjerer meg sikkert på lik linje med dere andre, og blir også følelsesmessig involvert.

 

Den senere periode har jeg engasjert meg med sinne over holmlia saken som er i rettssytemet i dag. Eks på denne i vg

 

Umiddelbart tenker man på at hadde jeg vært tilstede hadde jeg grepet inn. Eller også på hvorfor grep ikke andre inn. Men nå er det slik i Norge at om du på noen som helst måte er DUM nok til å involvere deg, eller også forsvare deg, er du den politiet velger å bruke ressurser på. Eks på at man ikke må finne på å forsvare seg: Link

 

Jeg har også jobbet en del ute i Oslo både som dørvakt og bartender. Det som er trenden er at folk ikke bryr seg. Dette fenomenet skjer oftere og oftere. Det gjelder også folk som segner om på gaten av sykdom eller illebefindene. Kort sagt lønner det seg ikke å bry seg lenger, for da surres jo nettet rundt en selv.

 

Kort sagt må man ikke finne på å involvere seg, det blir en "MOVE ON, NOTHING TO SEE HERE" mentalitet.

 

Vinnerne? Ja, alle som kan legge sammen to og to, vil jo se at det er de krimminelle og de lyssky som ønsker seg et samfunn det ingen bryr seg. Jo mindre involverte desto bedre for deres aktivitet.

 

Så kommer vi da til håndheverene av systemet: Politiet.

Ikke får de midler til å bekjempe kriminalitet, men det brukes enorme ressurser på å håndtere saker som rettssystemet pålegger de å følge opp: Eks Krekar.

Leste her om dagen at politiet måtte bruke taxi fordi de ikke hadde midler til egen bil. Heia Norge.

 

Det siste jeg henger meg opp i er da byllen i AS NORGE. Den lovgivende makt = rettsvesnet.

 

Her klages det på at de har liten tid til å behandle saker som kommer opp, og det er ofte lang vente tid. Jeg misstenker dog at 40% av sakene er med gjengangere i systemet. Siste mote er jo kvantiumsrabatt. Innrøm litt ekstra, så får du mildere straff.

 

Er det flere enn meg som reagerer på milde straffer i Norge. Er Norge blitt et samfunn som er som paradis for krimminellle?

 

Hvordan kan en 19-åring med et så stort kriminelt rulleblad gå rundt på åpen gate (GRORUD BOMBA)? Og det er hundrevis av eksempler.

 

Sist men ikke minst, en fersk nyhet: Politimann skadet av innbruddstyv

 

quoter fra den saken:

 

Store politistyrker leter nå etter tyven som stakk av, melder NRK

 

Er jeg da alene om å dra på smilebåndet og tenke: hva er vitsen, han er jo ute til middagstider allikevel? Syns det er flott at vi heller bruker ressurser på folk som kjører 10 km i timen for fort på firefeltsmotorvei, eller de som velger å kjøre uten bilbelte.

 

 

Heia det norske rettsvesen!

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Her klages det på at de har liten tid til å behandle saker som kommer opp, og det er ofte lang vente tid. Jeg misstenker dog at 40% av sakene er med gjengangere i systemet. Siste mote er jo kvantiumsrabatt. Innrøm litt ekstra, så får du mildere straff.

Kan du gi meg en begrunnelse hvorfor ikke innrømmelse skal være straffenedsettende?

Ofte har politi og påtalemyndighet ingenting annet enn innrømmelsen.

 

Så du vil da alltså la personen gå fri enn at personen får straff i det hele tatt?

 

At innrømmelser er særs dårlige "bevis" er en annen sak

Lenke til kommentar

Det som tilsynelatende er lurt å gjøre er å stemme Frp tolvte september. De gjør jo et stort poeng ut av at de ønsker strengere straffer. Faktum er likevel at fengselet per i dag fungerer som en forbryterskole, kriminelle møter andre kriminelle på innsiden. Når de slipper ut har de ikke noe annet enn det kriminelle nettverket å gå til. Derfor er rehabilitering viktig. Lovbryterne må ha sjans til å komme inn i samfunnet igjen. Det virker, på lang sikt.

Lenke til kommentar
Kan du gi meg en begrunnelse hvorfor ikke innrømmelse skal være straffenedsettende?

Fordi straffenedsettelser fremdeles ikke forandrer det faktum at forbrytelsen allerede er begått.

 

Det virker, på lang sikt.

Sludder. Det er jo slik det har foregått i årtier, og det blir bare verre og verre. Det som trengs er strengere straffer. Forbrytere må sperres inne, slik at de ikke har anledning til å begå andre forbrytelser.

 

Videre fremstiller du det som om forbrytere blir "formet av miljøet" og ikke har annet valg enn å ty til kriminalitet. Dette er også, med lite eller ingen respekt å melde, ikke annet enn vrøvl. De har alltid et valg. Til syvende og sist hviler all skyld for forbrytelsen på forbryter selv, og han må ta konsekvensene av sine valg. At de skal få strafferabatt, dulles med og rehabiliteres er bare noe forbannet tull disse jævlene ikke fortjener.

 

Den eneste "kriminalomsorgen" forbrytere fortjener er vann og brød.

Endret av farke
Lenke til kommentar
Det virker, på lang sikt.

Sludder. Det er jo slik det har foregått i årtier, og det blir bare verre og verre. Det som trengs er strengere straffer. Forbrytere må sperres inne, slik at de ikke har anledning til å begå andre forbrytelser.

 

Nei, det har ikke det. Folk settes inn, soner straffen, og hives på gata igjen. De står uten tilbud. De får ikke jobb. De har ikke lært noe som helst innenfor murene som kan brukes av samfunnet utenfor. Det er lite progresjon i det norske fengselsvesenet, og det vet jeg godt - jeg kjenner en som jobber der.

 

Videre fremstiller du det som om forbrytere blir "formet av miljøet" og ikke har annet valg enn å ty til kriminalitet. Dette er også, med lite eller ingen respekt å melde, ikke annet enn vrøvl. De har alltid et valg. Til syvende og sist hviler all skyld for forbrytelsen på forbryter selv, og han må ta konsekvensene av sine valg. At de skal få strafferabatt, dulles med og rehabiliteres er bare noe forbannet tull disse jævlene ikke fortjener. Den eneste "kriminalomsorgen" forbrytere fortjener er vann og brød.

 

Selvsagt har man ansvar for det man gjør, men ikke alle er sterke nok til å bryte ut av et kriminelt miljø på egenhånd. Det kan ikke være så vanskelig å forstå at om man bare omgås en type mennesker, så vil dette kunne forme personligheten betraktelig? Å hjelpe folk tilbake på den rette vei er det absolutt beste man kan gjøre. Håpløse tilfeller finnes jo selvsagt, men jeg snakker altså om vinningsforbrytere.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar
Det kan ikke være så vanskelig å forstå at om man bare omgås en type mennesker, så vil dette kunne forme personligheten betraktelig?

Tilsvarende; hva tror du kriminelle får inntrykk av når de erfarer at forbrytelse på forbrytelse kun besvares av strafferabatt, lave straffer, hotellopphold, kriminalomsorg og rehabilitering? Jo; de erfarer at forbrytelser lønner seg - gevinsten er større enn tapet. Videre er det ikke "den type mennesker" som former en annen persons personlighet, det er denne personen som velger å la seg forme.

 

Å hjelpe folk tilbake på den rette vei er det absolutt beste man kan gjøre. Håpløse tilfeller finnes jo selvsagt, men jeg snakker altså om vinningsforbrytere.

Vinningskriminelle er håpløse tilfeller. Dette er den type folk jeg omtaler ovenfor; altså folk som har lært at forbrytelser lønner seg og således gjort det til sin levevei. For sånne folk finnes bare én kur - sperr dem inne! Når det gjelder straff skal denne begrunnes først og fremst i rettferdighet: forbryteren må ta konsekvensene av sine handlinger. Dernest følger hensynet til offeret; dernest individualpreventiv effekt; dernest allmennpreventiv effekt. Du sier selv at det største problemet kriminelle har når de kommer ut av fengsel er å få seg jobb; hvilket er et problem som ikke kan løses med rehabilitering uansett (med mindre "rehabiliteringen" består i å tvinge bedrifter til å ansette krminelle). Dette er prisen kriminelle må betale for sine uhyrlige handlinger.

Lenke til kommentar

Jeg ønsker ikke å avskaffe all straff. Men hovedmålet må være å redusere antall kriminelle, samt å hindre at fengselet blir en forbryterskole.

 

Vinningskriminelle er håpløse tilfeller. Dette er den type folk jeg omtaler ovenfor; altså folk som har lært at forbrytelser lønner seg og således gjort det til sin levevei. For sånne folk finnes bare én kur - sperr dem inne! Når det gjelder straff skal denne begrunnes først og fremst i rettferdighet: forbryteren må ta konsekvensene av sine handlinger. Dernest følger hensynet til offeret; dernest individualpreventiv effekt; dernest allmennpreventiv effekt. Du sier selv at det største problemet kriminelle har når de kommer ut av fengsel er å få seg jobb; hvilket er et problem som ikke kan løses med rehabilitering uansett (med mindre "rehabiliteringen" består i å tvinge bedrifter til å ansette krminelle). Dette er prisen kriminelle må betale for sine uhyrlige handlinger.

Skal du da låse inne vinningsforbryterne på livstid? Hva er alternativet? Glemme dem? På et eller annet tidspunkt må de tilbake til samfunnet. Hva vil du gjøre for å hindre at de begår nye kriminelle handlinger? Synes du er lite pragmatisk i din argumentasjon. Og dersom du først mener at de skal sperres inne for gødt - hva er da neste skritt? Å innføre dødsstraff for mer alvorlige forbrytelser? Eller skal det bli livstid på alle?

 

 

Heldigvis finnes det lyspunkt.

Ja, heldigvis.

Endret av Antikapitalist
Lenke til kommentar

Litt mer 'propaganda' fra Bergen Kretsfengsel:

Følgende kategorier er representert:


  •  
  • Engangskriminelle - i de fleste tilfellene veletablerte samfunnsborgere i sosial forstand.
     
  • Gjengangere som både ønsker og som har personlige ressurser som muliggjør endret livsstil.
     
  • Gjengangere som tilsynelatende ikke ønsker endret livsstil.
     
  • Gjengangere som tilsynelatende ikke er i stand til å endre sin livsstil.
     

Det er ikke en homogen gruppe av "kriminelle" som sitter inne. Det har vært en del tråder om rettssystemet i Norge, og kritikerne gir sitt kjennetegn ved å hyle og peke på de to siste kategoriene. Gruppen som bør prioriteres i rehabilitering er selvsagt gruppe to. Vi skal selvsagt ikke være naive ovenfor de to siste kategoriene, men det ville være tåpelig å være unødvendig streng mot den første kategorien. Om noen tror at man bare kan vri på en bryter merket "straffenivå" og at riktig nivå vil senke kriminaliteten; vel, det er feil.

Lenke til kommentar
hovedmålet må være å redusere antall kriminelle

Sperr dem inne.

 

samt å hindre at fengselet blir en forbryterskole.

Ja; de begår vel ikke forbrytelser mens de sitter inne, gjør de vel?

 

Om noen tror at man bare kan vri på en bryter merket "straffenivå" og at riktig nivå vil senke kriminaliteten; vel, det er feil.

Jo; akkurat meg det vil være et langt skritt på veien. Sammen med eliminering av "victimless crimes" som narkotikasalg, og -bruk, diverse økonomiske manøvrer og videre utbredelse av rasjonelle idéer inkl. respekt for andres eiendom, vil det få ned kriminaliteten vesentlig.

 

Alle straffer bør ganges med PI, minst; og i tillegg må det innføres et "three strikes - out!" eller lignende system (f.eks. der straffen økes ekspontielt hver gang - 3, 9, 27, 81 osv.)

Endret av farke
Lenke til kommentar

Personlig har jeg sansen for straffeskjerping ved gjentagelser. Jeg synes aboslutt at folk fortjener en sjanse eller to til å komme seg tilbake til samfunnet, men 10 og 11 blir litt drøyt. Det må være vilje til forbedring fra lovbryterens side også.

 

Som sitatet fra Bergen landsfengsel sier: Det er faktisk mange kriminelle som hverken ønsker eller er i stand til å endre livsstil, uansett hvor mange sjanser vi gir dem og hvor mye ressurser vi bruker på rehabilitering. Kanskje bør vi "behovsprøve" denne, bruke mer penger på de som faktisk viser vilje til forbedring, og mindre på de som har bestemt seg for å være kriminelle. Det betyr en stigende innsats ved de første lovbruddene. Jeg antar at mange førstegangskriminelle er engangs lovbrytere, men om de begår forbrytelser igjen får vi sette inn økende ressurser. Men når de gjennom handling viser at de slett ikke vil/kan forbedres, kan ressursene overføres til andre som det faktisk er håp for.

 

Da får de skylde seg selv, og det almenpreventive får bli viktigere.

 

Jeg har venner i USA som forsvarer "three strikes out"-metoden, men selv synes jeg nok en gradvis skjerpelse er riktigere.

 

Om straffenivået i Norge er for lavt sånn generelt er jeg usikker på, men det er klart at for enkelte forbrytelser er straffen symbolsk. Det var et innslag på nyhetene (på TV Norge?) om Østeuropeiske bander som stjeler flatskjerm-TVer på Elkjøp og lignende butikker. Når de blir tatt er straffen en bot! Den betaler de selvsagt ikke, og fortsetter som ingenting var hendt.

 

Geir :)

Endret av tom waits for alice
Lenke til kommentar

Det dumme med "three strikes out" metoden som de har i noen stater i USA er at man teller antall ganger man er dømt, men ikke ser i forhold til forbrytelsen. Husker det gikk en dokumentar om en mann som hadde tidligere vært dømt to ganger. Han var blitt lovlydig men hadde lite penger. Det endte med at han måtte stjele en pakke batterier til lommelykten sin og han fikk tilnærmet livstid.

Lenke til kommentar
Hei alle sammen.

 

Som stort sett alle andre, sitter jeg ofte å leser aviser og andre nyhetsmagasin. Jeg engasjerer meg sikkert på lik linje med dere andre, og blir også følelsesmessig involvert.

 

Den senere periode har jeg engasjert meg med sinne over holmlia saken som er i rettssytemet i dag. Eks på denne i vg

 

kanskje det blir en straff a la DETTE:

Det finnes jo flere pressgrupper som vil at unge skal sone hjemme. Og det vil nok virke veldig avskrekkende på kriminelle, det...

Heia det norske rettsvesen!

Jeg blir med i heiagjengen.

Lenke til kommentar

Sjelden jeg lar meg provosere så mye som jeg er blitt av Holmlia saken. Drittungene sitter å flirer i rettsalen.

 

Skulle virkelig ønske at jeg var med i Juryen denne gangen. og jeg kommer til å bli skikkelig forbanna om de ikke får maksimalstraff (men hva betyr vel det når de er ute om 3-4 år.

 

Heia Norge!

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...