Gå til innhold

Digitalt termometer 1,5V

Anbefalte innlegg

Har anskaffa et digitalt termometer med blått lys originalt. Det jeg har tenkt er å kjøre spenning fra PSU med motstand for å få 1,5V slik at det lyser hele tida. Hvordan skal jeg finne ut hvor stor motstand jeg skal ha når jeg bare vet volten?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Quote:

Den 2002-08-08 18:37, @golfern skrev:

Har anskaffa et digitalt termometer med blått lys originalt. Det jeg har tenkt er å kjøre spenning fra PSU med motstand for å få 1,5V slik at det lyser hele tida. Hvordan skal jeg finne ut hvor stor motstand jeg skal ha når jeg bare vet volten?

Du må nok bruke en spenningsregulator.

Lenke til kommentar

1. Hvorfor bruker du ikke batteriet ? De varer jo år og dag.. Du vil ikke være avh. av batteriet ?

2. Går det blå lyset automatisk av og du vil at det skal lyse hele tiden ?

3. Skal du bruke en motstand for å få ned spenningen til 1.5 volt så må du vite strømmen eller effekten den trekker. Du får måle med et multimeter.

Lenke til kommentar

Det er et CD Cardic termometer som viser kun en temperatur. Sensoren sitter nok inni selve enheten da det ikke er ledning.Jeg har tenkt å montere den inni kabinettet bak en lite plexivindu. FETT BLÅTT LYS!.Har et varenr. på pakka som er 250411 hvis andre er interessert.

Lenke til kommentar

Takk @golfern!

Du er vel klar over at du som regel kan lodde ut sensoren / thermistoren?

Da er det bare å bruke en passende (tynn) ledning mellom sensor og thermometer, og dermed kan du i prinsippet måle temperaturen hvor du vil, eller på hva du vil, i kabinettet!

Lenke til kommentar

Har finni ut at strømmen er 0,05A med lyset på. Hvis jeg nå skal beregne motstanden jeg trenger ved 12V tilførsel, tar jeg 12V- 1,5V(10,5V). 10,5V/0,05A=210ohm. Har jeg forstått det riktig?

Fant forresten sensoren også,tror ikke jeg skal begynne å løsne den,så noe veldig pirkete ut.

Lenke til kommentar

Skrue: CD Cardic har sjapper over hele landet, sikkert et par i oslo også :smile:

har en her i byen også...mye artig stæsj....

hmm, kunne det funka å montert en blå led inntil et LCD display?

vært artig å fått til :grin:

golfern: gimme pictures når du er ferdig da, jeg vil se hvordan det ser ut =)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...