@golfern Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Har anskaffa et digitalt termometer med blått lys originalt. Det jeg har tenkt er å kjøre spenning fra PSU med motstand for å få 1,5V slik at det lyser hele tida. Hvordan skal jeg finne ut hvor stor motstand jeg skal ha når jeg bare vet volten? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Det spørs... Er det en egen tilkobling for belysning på den? Og det står at den skal ha 1,5v? Er det lyspære eller lysdiode i den? Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Det sitter et 1,5V batteri i den, derfor vet jeg spenningen. Jeg har demontert den og funnet ut at lyset må ligge i selve displayet, finner ingen led noe sted. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 18:37, @golfern skrev:Har anskaffa et digitalt termometer med blått lys originalt. Det jeg har tenkt er å kjøre spenning fra PSU med motstand for å få 1,5V slik at det lyser hele tida. Hvordan skal jeg finne ut hvor stor motstand jeg skal ha når jeg bare vet volten? Du må nok bruke en spenningsregulator. Lenke til kommentar
Hondaen Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 1. Hvorfor bruker du ikke batteriet ? De varer jo år og dag.. Du vil ikke være avh. av batteriet ? 2. Går det blå lyset automatisk av og du vil at det skal lyse hele tiden ? 3. Skal du bruke en motstand for å få ned spenningen til 1.5 volt så må du vite strømmen eller effekten den trekker. Du får måle med et multimeter. Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Vet ikke om det varer all verden hvis lyset skal være på hele tida. For å måle belastningen(A) måler jeg bare mellom + og - med multimeter,og batteri i eller hva? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Nei. For å måle strøm, må du måle i serie med lasten. Husk å flytt ledningen til riktig sted på multimeteret. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 _______ | | |ampere | | | | | | | Batt + ---------|+ -|___________________ --------- | | | X Lys | Batt - _____________________________________| Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Nesten merkelig at ingen har spurt, men hvor har du fått tak i thermometer med blått lys? Kunne gjerne tenkt meg det sjøl! :smile: Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Glem den tegninga mi... Det gikk rett til H******! Lenke til kommentar
Kamerat Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Kanskje det kan gå å koble termometeret med pluss på 5V og minus på 3,3V. Mellom disse er det normalt en spenningsforskjell på 1,7V, eller vil termometeret måle helt feil tempratur med en annen spenning enn 1,5V? Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Det er et CD Cardic termometer som viser kun en temperatur. Sensoren sitter nok inni selve enheten da det ikke er ledning.Jeg har tenkt å montere den inni kabinettet bak en lite plexivindu. FETT BLÅTT LYS!.Har et varenr. på pakka som er 250411 hvis andre er interessert. Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Takk @golfern! Du er vel klar over at du som regel kan lodde ut sensoren / thermistoren? Da er det bare å bruke en passende (tynn) ledning mellom sensor og thermometer, og dermed kan du i prinsippet måle temperaturen hvor du vil, eller på hva du vil, i kabinettet! Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Ja jeg vet det, men nå var jeg faktisk usikker på hvor sensoren er. Kunne ikke finne noe som ligna på det jeg har sett før. Hvis du kjøper maken så meld ifra hvis du finner ut av det.Ok Lenke til kommentar
Skrue Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Selvsagt, du skal få beskjed! Nå gjelder det bare å finne ut hvor nærmeste Cardic-sjappe ligger! Noen i Oslo tro? Og i så fall hvor? Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Ta en titt her: http://www.cdcardic.sogb.com/meny/Produkti...roductCode=1690 Se under utsalgsteder, så finner du ut hvor det kan skaffes. Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Har finni ut at strømmen er 0,05A med lyset på. Hvis jeg nå skal beregne motstanden jeg trenger ved 12V tilførsel, tar jeg 12V- 1,5V(10,5V). 10,5V/0,05A=210ohm. Har jeg forstått det riktig? Fant forresten sensoren også,tror ikke jeg skal begynne å løsne den,så noe veldig pirkete ut. Lenke til kommentar
oceana Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Skrue: CD Cardic har sjapper over hele landet, sikkert et par i oslo også :smile: har en her i byen også...mye artig stæsj.... hmm, kunne det funka å montert en blå led inntil et LCD display? vært artig å fått til golfern: gimme pictures når du er ferdig da, jeg vil se hvordan det ser ut =) Lenke til kommentar
@golfern Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Her er bildet av termometeret: Ellers er case`n min så og si ferdig. Ta en titt. http://www.hhpc.no/case/case.html Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå