Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Lyse og D-Link DGL-4300?

Anbefalte innlegg

Hei

jeg fikk min 4300-ruter i går. Heller ikke hos meg får den ip fra LYSE (har den nye boksen med dedikert uttak). Noen som får det til?

5004489[/snapback]

Jeg fikk den som sagt for en stund tilbake og alt fungerer hos meg. Hvilken firmware har du? 1.04? hvis du har det, så burde alt gå bra, hvis ikke, så kan du komme på besøk til meg og få den og se om vi ikke får den til å fungere hos meg.

5006300[/snapback]

Jeg har firmware 1.04

Snakket med D-link support i kveld. De sier de jobber med saken, og venter en avklaring i neste uke. Vi må kanskje håpe?

5006666[/snapback]

Jeg kan ikke skjønne hvorfor det fungerer hos meg, muligens kan det ha noe å gjøre med at jeg har bestilt fast-ip.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har selv "fast" IP ifra lyse, og denne ruteren. Fungerer greit med statisk IP oppsett. Med block av 84.x ip rangen. Dvs helt til jeg åpner for ubi.com og Ravenshield spillet. Da fylles routeren av rare signaler igjen. Vet ikke om det er ruteren jeg bør bytte eller om det er Lyse som suuger. :cry:

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

DHCP-tildelt adresse virket ikke hos meg heller så jeg returnerte routeren som defekt. Fikk ny med samme problem, så da begynte egen prøving...

Første nødløsning var å finne tildelt adresse ved å koble en laptop til modemet og deretter legge denne inn i statisk konfigurasjon i routeren og samtidig kopiere MAC-adressen fra laptop til WAN-oppsettet i router. Dette virket, men visste at det bare ville holde til neste strømbrudd pga. dynamisk tildelt adresse. Bestilte derfor fast IP til kr 10/mnd (som likevel er kjekt å ha) for å snuble dette til permanent.

Etter noen dager tenkte jeg at problemet kanskje lå i leasing-spesifikasjon av DHCP-tildelte adresser, og gjorde som følger:

- Logget på DGL-4300 og endret WAN-oppsett tilbake til DHCP-tildelt

- Koblet min laptop direkte til LYSE-modemet og fikk tildelt adressen som forventet.

- Åpnet et dos-vindu (Start | Kjør | Cmd) og frigjorde tildelt adresse ved å skrive "ipconfig /release".

- Koblet strømmen fra både router og modem

- Koblet nettkabelen fra modem tilbake i routerens WAN-port

- Koblet til strøm på både router og modem

Når jeg så logget på routeren og gikk inn på status-siden var den offline i noen sekunder, men plutselig fikk routeren sannelig tildelt adresse fra modemet. Kanskje nybegynnerflaks, men håper at dette kan virke for andre også. Jeg kobler iallefall ikke ned for å verifisere prosedyren når jeg først endelig har fått det til å virke...

Lenke til kommentar

Har kjøpt meg en DGL 4300 for 1 mnd siden, men funkerte ikke hos meg heller. Jeg ringte Dlink support igår for å hører hvordan det gikk. Fikk beskjed om at det kom ny firmware i slutten av november, men at jeg kunne gjøre slik som beskrevet under.

Kjære D-Link Kunde,

Dette er en mulig midlertidig løsning for DGL-4300 mot Lyse:

1. Nedgrader firmware versjonen til 1.3

2. Legg inn Deny action i Advanced,

3. Inbound Filter på source IP 84.234.204.0 - 84.234.205.255 på 4. Begge protokoller (Both) og port 1-65535.

5. Lagre selvsagt innstillinger og bootet ruteren etterpå.

Mvh,

Sindre N. Schulstad

D-Link Teknisk Support

Dette fungerte helt fint for meg :thumbup:

PS: Jeg har fast ip adresse. + den svarte lyse boksen med 3 utganger.

Lenke til kommentar

Det er jo bestandig kuult når de sier at firmwaren ikke støtter produkter kjøpt utenfor USA og at garantien ryker hvis du mot formodning skulle installere den!

Edit: Det rare er at routeren min sendte meg avgårde til .com for å hente firmwaren. Men når jeg prøver å laste ned firmwaren, så får jeg advarsel om at garantien ryker hvis jeg innstallerer den. Og nå har jeg snakket med D-link Norge og de ba meg innstendig om å ikke innstallere den, fordi da vil garantien rykke okke som!

Endret av BennyXNO
Lenke til kommentar
  • 2 måneder senere...

Jeg har to spørsmål til oppfølging av siste tids begivenheter (ny firmware, kommunikasjon med og mellom Lyse og D-link etc), som jeg ikke kan se besvares i Lyses egen test av routere:

1. Er D-link 4100 / 4300 nå 100% kompatibel og stabil sammen med Lyse Fiber?

2. Svarer ovennevnte routere til forventningene i forhold til å takle p2p med mange samtidige sessions / connections, slik reklamen hevder?

D-link official web page for DGL-4100:

Høytytende prosessorenhet støtter tusenvis av forbindelser samtidig – ideell for P2P-applikasjoner og flerspillerinteraktivitet

Tom's Networking test av DGL-4100 / DGL-4300

Prisguide: D-link DGL-4100

Prisguide: D-link DGL-4300

Endret av MarlboroMannen
Lenke til kommentar
Jeg har to spørsmål til oppfølging av siste tids begivenheter (ny firmware, kommunikasjon med og mellom Lyse og D-link etc), som jeg ikke kan se besvares i Lyses egen test av routere:

2. Svarer ovennevnte routere til forventningene i forhold til å takle p2p med mange samtidige sessions / connections, slik reklamen hevder?

Høytytende prosessorenhet støtter tusenvis av forbindelser samtidig – ideell for P2P-applikasjoner og flerspillerinteraktivitet

5429945[/snapback]

Jeg kan bare svare på spørsmål nr 2.

Har nå kjørt DGL-4300 på en 100 mbit/s symmetric linje siden juni 2005. Linjen er til enhver tid under belastning av torrenttraffik, limewire traffik og lignende. Spilles veldig mye WoW, Half-Life 2, CSS, o.l. her på kveldstid. (er mellom 4-5 brukere hele tiden på denne linjen + ett par servere med div tjenester). Routeren har ikke måtte restartes en eneste gang siden den ble plassert på denne linjen og ingen har klaget på lag eller problemer med linjen en eneste gang.

Håper Lyse brukerne får orden på problemene sine snart.

Mvh,

Sylvarius

Lenke til kommentar

Tom's Networking test av DGL-4100 / DGL-4300

Prisguide: D-link DGL-4100

Prisguide: D-link DGL-4300

5429945[/snapback]

Spørsmål 1: Nei. Var nylig i kontakt med Dlink support uten at de kunne love at firmware 1.5 vil fikse problemet eller når den dukker opp. Men han lovte at jeg ville kunne heve kjøpet. Jeg venter litt til.

Dag

Lenke til kommentar

Dette virker ikke særlig lovende. Lurer på om jeg skal sette opp en egen PC (en P-III bør vel holde) til brannmur (Linux, SmoothWall / IPCop) og en basic gigabit switch. Men jeg har frem til 1. mars når 10/10 blir til 20/10, i mellomtiden får jeg bruke den gode gamle SMC7008ABR med 10 mbit WAN-port. Men jeg er skikkelig keen på den D-link gamingrouteren (4100), den ser så sykt heftig ut.

Lyse har oppdatert routertest, men 4100 / 4300 er ikke testet.

Endret av MarlboroMannen
Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...
  • 4 uker senere...
Alt oppe og går med ver 1.6!! :w00t:

Jeg har to tv tunere fra Lyse oppe og går samtidig. Både kablet og trådløst fungerer så det synger!!

Etter å ha hatt dgl 4300 liggende i 8 måneder kan jeg endelig begynne å bruke den.

Dag

5745973[/snapback]

Gratulere så masse!

Lenke til kommentar
  • 3 måneder senere...

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...