benjamin84 Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Heisann, en venn av meg har en Dell 500m. Etter reinstallasjon av WinXP sliter vi veldig med å få korrekt oppløsning på skjermen. Etter utallig install/re-install av drivere både fra Dell og fra Intel så nekter den fortsatt å vise mer enn 1024x768. Det er 1400x1050 som er native oppløsningen. Hun har sent mail til Dell og de svarte at hun måtte ha nytt skjermkort eller ny LCD skjerm... (!) Er det bare jeg som mener dette er en software/driver issue og ikke hardware feil? PCen er utenfor garantiperioden så å bytte såpass dyre komponenter er uaktuellt. Noen forslag på løsninger til dette? Lenke til kommentar
bertie Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 hvis datamaskinen tidligere har vist 1400x1050, så må hun definitivt ikke bytte skjerm eller skjermkort :-) Det burde jo ligge drivere på dell sine sider til denne pc'en. Mulig noen som har mer spesifikk kjennskap til pc'en kan svare, men uansett: Det er nødt til å være driveren hvis det tidligere gikk med 1400x1050, men nå går det bare 1024x768... bertie Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 hvis datamaskinen tidligere har vist 1400x1050, så må hun definitivt ikke bytte skjerm eller skjermkort :-) Dette var min umiddelbare reaksjon også. PCen viste 1400x1050 før reinstallasjonen av WinXP. Brukte først alle driverne som er anbefalt på Dells hjemmesider, og når disse ikke fungerte forsøkte jeg med driverne fra Intel sine sider. Syns det er svært tvilsomt av Dell å anbefale en kunde å bytte skjermen for slike problemer. Om det hadde vært innenfor garanti tiden så er det jo Dell som må leve med kostnadene og det får da være deres problem, men når det nå blir brukeren som må betale så syns jeg slik "tech support" begynner å ligne på "sales and marketing" Lenke til kommentar
cybervision_ Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Har ikke kjennskap til akkurat den maskina, men det virker som du ikke har lagt inn skjermkort drivere som passer til grafikkløsningen. Endret 22. august 2005 av cybervision_ Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Det er definitivt IKKE et hardware problem. Du har nok enten misforstått, eller fått snakket med en support-person som ikke kan det grunnleggende (det finnes desverre mange slike). Sansynligvis er det bare riktige drivere du trenger. Det skal nok ligge på Dell's sider et sted. -Stigma Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Inspiron 500m har bare 1024x768 på sin 14,1" Skjerm.... Lenke til kommentar
tom^ Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Inspiron 500m har bare 1024x768 på sin 14,1" Skjerm.... Har selv en 500m med 1400x1050, så det er nok desverre feil Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Mailen fra dell var ikke til å ta feil av desverre, her stod det tydelig at det var bare å kjøpe ny skjerm. Om de hadde anbefalt det samme om PCen fortsatt var under garanti kan man jo alltids lure på... Som delvis forklart i første post har jeg brukt service tagen på Dell'n for å søke frem de riktige driverne, men får fortsatt ikke mer enn 1024x768. Har bedt henne sende svar på mailen og spørre om de korrekte driverne, tilsendt på mail sammen med instruksjoner for hvordan de skal installeres. Hun er på universitet nå så jeg får ikke utført selve installasjonen, men tror hun har nok peiling til å få det til selv Det som er så snodig er at flere har forsøkt seg på å fikse dette uten hell, deriblandt folk med desidert bedre kunnskaper om emnet enn meg, selv om jeg forsåvidt ikke er 100% grønn selv. Er det overhode noen mulighet for at det kan være noe annet enn driverproblemer? Evt. problemer med andre drivere enn grafikkkortdriveren, chipset f.eks? Lenke til kommentar
twb Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Lønner seg å legge inn chipset-drivere også, ja, spesielt hvis det er integrert skjermkort i maskinen. Dessuten: Har du lagt inn inf-fil/driver for skjermen? Der oppgis jo hvilke oppløsninger etc. skjermen kan kjøre, så dersom denne mangler, ... Endret 22. august 2005 av twb Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Dessuten: Har du lagt inn inf-fil/driver for skjermen? Der oppgis jo hvilke oppløsninger etc. skjermen kan kjøre, så dersom denne mangler, ... Her spør du godt, mener å huske at jeg jeg gikk gjennom alle driverne som var tilgjengelige på Dell sine sider, men kan ikke huske en driver til selve skjermen. Chipset driverne er installert. Lenke til kommentar
Fragment Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Prøv med cd'en som var med (recovery). Da skulle det nok funke Lenke til kommentar
benjamin84 Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Prøv med cd'en som var med (recovery). Da skulle det nok funke Hmmm, tror dette var forsøkt (ikke jeg som reinstallerte XP i første omgang). Men frister å be henne ta backup av sakene sine og bare reinstallere alt med CDene hun fikk fra Dell. Er nok sant som du sier at det vil løse problemene. Lenke til kommentar
L O G I M A N Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Du kan jo gå under avanserte innstillinger å fjerne en hake for "skjul modi denne skjermen ikke kan vise" om windows har det for seg noe annet.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå