Gå til innhold

2 eller 4 RAM brikker?

ohkaasa

Anbefalte innlegg

I dag har jeg 2 stk 1024 Mb brikker installert, dette er en Twinmos brikke og en kingston brikke, de kjører på CL3-4-4-8 og T1 hvis jeg ikke tar helt feil.

Tenkte jeg skulle oppgradere de til noen raskere brikker.

Spørsmål 1: hva er best, kjøpe 2 stk 1024 brikker med CL2-3-3-6 eller 4 stk 512 brikker med CL2-3-3-6

Spørsmål 2: Vil det være noen merkbar forbedring i ytelse hvis jeg gjør dette, fortrinnsvis i spill?

Spørsmål 3: vil det heller lønne seg ytelsesmessig og beholde de brikkene jeg har og sette inn de 2x 256 brikkene jeg også har liggende?

Jeg tenkte å kjøpe enten disse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=114948

eller disse: http://www.komplett.no/k/ki.asp?sku=303103

Endret av ohkaasa
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Hvorfor ikke kjøpe disse? Skal du ha to brikker, er det bedre å kjøpe matchet minnesett fremfor å kjøpe to separate brikker. Og jo, det er bedre å kjøpe 2x1024 MB brikker enn 4x512 MB brikker hvis du skal ha 2 GB RAM. Fordelen med å bare ha to brikker, er at du senere kan utvide til 4 GB RAM. Dessuten, enkelte hovedkort kan også ha problemer med 4 brikker.

Lenke til kommentar
Men er disse matchede brikkene like bra som de jeg så på først? leste kommentarene at folk gjerne hadde sett at det var lavere timings på de?

De matchede brikkene er minst like bra som de du så på først, om ikke bedre (de er matchet opp mot hverandre og er garantert til å fungere i dual-channel). Jeg bruker selv disse brikkene, og de klarer 2-3-2-5 @ 400 MHz uten problemer.

Lenke til kommentar
Takk for hjelpen, da blir det nok de, men tror du jeg kommer til å merke forskjell i forhold til oppsettet jeg har i dag?

Vet ikke om du vil merke så mye forskjell, men nå får du brikker som er testet opp mot hverandre og som er identiske. Du vil nok få en mer stabil maskin. Det er en viss ytelsesforskjell på timingene 3-4-4-8 og 2-3-3-6 (2-3-2-5). Men jeg vet ikke om du vil merke så veldig mye. Bare pass på en ting: du må stille inn timingene på Corsair-brikkene manuelt. SPD er satt til 3-3-3-8. Du kan først prøve 2-3-3-6, men mest sannsynlig kan du bare sette timings til 2-3-2-5 (Intel, det funker kanskje på AMD, men er ikke sikker på det, da timings for AMD er oppgitt til 2.5-3-3-6).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...