The man! Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 hadde tenkt å kjøpe noen LED fra elfa for å lyse opp plexikassa jeg holder på å lage. det eneste problemet er at det er så mange typer, så jeg har ikke peil på hvilke jeg skal kjøpe! jeg hadde tenkt på 3mm røde led's, og de bør lyse ganske sterkt...hvilke skal jeg kjøpe? Lenke til kommentar
PumpAction Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Noe over 800 mcd, 5mm. Bare å velge det du vil. 5mm serie: diam 5 mm, EL 323 diam 5 mm, EL 333 diam 5 mm, EL 383 diam 5 mm, EL 473 Syntes det virka som sterke 3mm var heller sjeldent. Har neon 3mm blåe 350 mcd, de lyser de men for å lyse opp et helt kabinett trur jeg du trenger mange. (kommer an på vinkel du ser ifra og dah) PS. har ikke peiling på hva det der mcd tingen vil si men jeg tror det er en god indikasjon på hvor lyssterke de er... 11000+ ledsa mine lyser dævelsk godt da! Lenke til kommentar
The man! Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 når jeg sier jeg skal lyse opp kabbinettet, mener jeg å legge lysene inn i plexien slik at plexien lyser. Lenke til kommentar
clubzoda Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 jeg har røde 3mm, EL264, som jeg synes lyser ganske bra. bruker en 470 Ohms motstand på de. de har en lysstyrke på 100 mcd, og en spredning på 20 grader. det vil vel være en fordel med stor spredning på lyset når du skal bruke de til å lyse opp plexi. :smile: en annen ting er at de har ufarget klar kapsling. de har produktnr. 75-012-40. Lenke til kommentar
EC Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Legg også merke til at en del LED's har temmelig liten strålevinkel. Da vil de lyse godt rett fram, men heller lite til sidene. Lyse opp plexi'n? Skal du gravere inn noe da? I såfall kan det bli _meget_ bra. Graverer du inn en logo, vil den lyse - men du bør bruke noen LED's. Bor litt inn i plexi'n og ha en 3 - 4 LED pr. side. Bruk LED's med bred strålevinkel. Gjør omentrent slik: Code: -------------------------------------D ' ' ' ' ' '------------------------------------- D = LED ' = inngravert mønster Legg merke til at du bør gravere slik at de ytterste linjene i mønsteret er temmelig grunne, og så blir linjene dypere og dypere jo lengre inn i bildet (sett fra kanten og inn mot sentrum av bildet) du kommer. Det kan bli skikkelig pent! -yummy- Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: The man! skrev (2002-08-08 18:57):når jeg sier jeg skal lyse opp kabbinettet, mener jeg å legge lysene inn i plexien slik at plexien lyser. hvis du skal sette dem inn mot enden på lexin for å lyse opp en logog gravert inn (sånn som yummy forklarer) trenger du egentlig ikke så sterke leds. Men det vil jo ikke lyse opp noe særlig inni kassa. Lenke til kommentar
The man! Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 har en blå katode som skal lyse opp selve kassa. Lenke til kommentar
Xell Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 da velger du lysstyrke ut i fra om du vil at det skal lyse opp selvom rommet ikk er mørkt. De svakeste ledsene (<10mcd)vil gi lyseffekt kun i et helt mørkt rom Lenke til kommentar
tjommi Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 jeg er så tjommi man blir... brukt nicket i 1 år.... hva betyr tjommi? har det noe betydning? :razz: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå