Bøgge Bakken Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 20:32, slakkis skrev:Bare si meg en ting.. Hvordan i HULESTE kan en servicetekikker som har fått fagbrev på VK2 service elektronikk IKT kalle seg en service-teknikker? Nå surrer du litt vell? VK2 service elektronikk IKT?? Lenke til kommentar
slakkis Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Får man ikke fagbrev som service-teknikker når man går på IKT?? Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 15:10, slakkis skrev:Får man ikke fagbrev som service-teknikker når man går på IKT?? Nei. Man blir IKT driftleder eller no. Husker ikke helt var du blir,men du blir ikke serviceteknikker. _________________ Du vil alltid finne en som har en bedre PC en deg! [ Denne Melding var redigert av: Bøgge Bakken på 2002-08-09 17:13 ] Lenke til kommentar
DreamTime Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Ta Romteknologi, du! Går ingeniørstudie i data nå, og lærer ikke mye jeg ikke kunne fra før. Høsten første året lærte vi bl.a. å få en LEGO-robot(!) til å følge en svart stripe i gulvet, og eksamen var en turnering der roboten skulle unngå hindringer og komme i mål. Laget som kom raskest i mål vant en Disc-man hver fra Spaceworld! :razz: Var faktisk ett lag som strøyk! :wink: Roboten kjørte seg bort! Vi jobber utelukkende i Win2000, men bruker ikke så mange M$-programmer (Bortsett fra Frontpage da vi skulle lære om å lage hjemmesider... ). C++ læreren foretrakk Borland fremfor M$. Hva jeg blir? Får Bachelor-grad i data, men ellers? Aner ikke. Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Blir nok VK1 IKT. Snakket med en som har bra forståele for matte og fysik. Matte og fysik er ikke mine sterke sider. Blir nok datavakmester på en ungdomskole . Lenke til kommentar
Gizmokvakk Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Romteknologi er norges 3 største eksport artikkel, men må man ikke dra opp i Nordland eller no sånt for å gå på skole? Du lærer i hvertfall å sende opp værbalonger. Lenke til kommentar
steinih Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 17:30, DreamTime skrev:Ta Romteknologi, du! Går ingeniørstudie i data nå, og lærer ikke mye jeg ikke kunne fra før. Høsten første året lærte vi bl.a. å få en LEGO-robot(!) til å følge en svart stripe i gulvet, og eksamen var en turnering der roboten skulle unngå hindringer og komme i mål. Laget som kom raskest i mål vant en Disc-man hver fra Spaceworld! :razz:Var faktisk ett lag som strøyk! :wink: Roboten kjørte seg bort!Vi jobber utelukkende i Win2000, men bruker ikke så mange M$-programmer (Bortsett fra Frontpage da vi skulle lære om å lage hjemmesider... ). C++ læreren foretrakk Borland fremfor M$.Hva jeg blir? Får Bachelor-grad i data, men ellers? Aner ikke. Hallo hvor langt i ing. studiet har du kommet da? Ferdig med første året? Regner med at du ikke har kommet lenger siden du reffererer til noe som skjedde på høsten i første klasse! Hvor er det du studerer foresten? hvis du ikke vet hva du blir skjønner jeg ikke hvorfor du går der siden du det virker for meg som om du utelukkende bare har negative ting å si om studiet! /steinih [ Denne Melding var redigert av: steinih på 2002-08-09 18:18 ] Lenke til kommentar
Civilix Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Jeg gjikk IKT ifjor(er nå lærling som er like mye latskap som året på ikt, og husk da at jeg får alle drittjobbane(ghosting, oppgradere minne, o.l.)). Det som er med IKT er at du har veldig stor mulighet til å lære noe hvis du vil, jeg lærte blandt annet både programmering, 3dstudio max, litt bruk av freebsd, en rekke adobe programmer, litt flash og diverse annet(seff av det ikke lærerene men klassekameratene jeg lærte av da). En annen positiv ting er at du får papir på at du kan pensum(papirer er veldig viktig å ha), og blir tidlig(4 år etter ungdomskolen kan du stå med fagbrev i hånden) ferdig med skole og kan gå ut i jobb. Eller så kan du ta et forkurs(det ta ca 1/2 år avhengig av tidligere skolegang) og dermed utdanne deg til f.eks. ingenør. Den negative siden er at du kansje bare får lærlingkontrakt på en barne eller ungdomskole, som kan vere litt kjipt på grunn av low-end systema du finner der. Men er du heldig(som meg ) kommer du på et bedre sted, jeg jobber nå på en høyskole og der er det millionbudsjetter, nyere maskiner(nyeste er p4 1.8 512mb ram), high-end tilbehør(scannere, camra, etc.), bedre nett(100mbit fullt switcha med FET internettlinje) og da blir det fort mye mere morro Men seff gleder jeg meg til å se Bøgge Bakken i verdensrommet hvis han velger romfart Er det en meteor? Er det et romskip? NEI, det er bøgge som skal til månen... Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 18:42, Civilix skrev:Men seff gleder jeg meg til å se Bøgge Bakken i verdensrommet hvis han velger romfart Er det en meteor?Er det et romskip?NEI, det er bøgge som skal til månen... Hallo stine! Du får nok aldri oppleve det. Selv om det kunne ha vert et morsom syn. Lenke til kommentar
CFD Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-09 18:10, Ma'anagal skrev:Romteknologi er norges 3 største eksport artikkel, men må man ikke dra opp i Nordland eller no sånt for å gå på skole? Du lærer i hvertfall å sende opp værbalonger. Du har rett der. Kjenner endel som går der nå. Andøya hvis jeg ikke husker feil.. Lenke til kommentar
John_^ Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Det stemmer at det er på Andøya. Var på Andøya flystasjon i militæret. :smile: Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 11. august 2002 Forfatter Del Skrevet 11. august 2002 Blir IKT på meg, Skolen starter 14 og jeg har enda ikke fått svar fra andøya videregåene på priser på hybler. Kan jo søke til neste år også da vis jeg skulle føle for det. Lenke til kommentar
marSwin Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 IKT er lite bra. Jeg gikk der selv i fjor, og jobber nå som lærling. Lærer jo så j***a lite på IKT ! Lærerne hakke peil, så vi må lære alt av oss selv. :razz: Jobben min nå er hvertfall bra, og det er jo en enkel måte å få fagbrev. (Stryker du på den avgjørende examen etter 2 år i arbeid så er du sikkert norges første) Det sier vel litt... Nei, kom deg opp i rommet bøgge ! Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Øy! Folkens slutt å klag! Er så dritt lei av å høre på innstativ mennesker som sitter å venter på alt ned i fanget! Hvis litt ansvar, ta innstativet til å lære litt sjøl. Du kommer ikke langt hvis du ikke gjør det! Ok, skal roe meg litt ned... Grunnen til at jeg blir litt irritert var det at jeg også har gått på ikt, det er vell 2 år siden nå, er forøvrig ferdig med lærlingtida mi nå. Fått fagbrev og greier. Men tilbake til det ikt året, jeg søkte der først og fremst fordi at det var mange som søkte der og jeg regna med at jeg ikke skulle komme inn. Ettersom det var 160 stykker som hadde søkt på 15 plasser. Men jeg kom jo inn, ble ganske overasket... Når det gjelder hva du lærer der så er det ganske simpelt, men sånn som vi gjorde var å dele opp klassen i 2 sånn at de som kunne det som vi holdt på med da. De fikk andre oppgaver som var mer avanserte. Det var en kjempefin løsning. Det eneste kjedelige faget jeg hadde var programvare, der hadde jeg en lærer som gikk igjennom hele Office pakka med programmer på et halvt år, spillet så mye CS igjennom det året at jeg har ikke rørt spillet etterpå (Effektiv avvenningskur?) Etter det året så var det tid for å skaffe seg lærling plass. Ikke sitt på ræva å vent på at fagopplærings kontoret skal skaffe deg en lærling plass. Reis rundt til forskjellige bedrifter og spør om de er inntresang i å ha en lærling i ikt-driftsfag. For meg så ente det i et tilbud på 3 lærling steder. så jeg hadde et luksuprob. med å velge hvor jeg skulle... Å så til slutt kan jeg jo si at jeg jobber nå i driftsenhet på 6 personer som drifter ca 80 server. Det er da systemer som Oracle, Citrix, Unix, Sun osv.... Var i Oslo i forrige uke å satte opp noen IBM Stormaskiner, det var heftige saker! Forøvrig så kan dere finne litt info i denne tråden også... Ha en fortsatt god sommer /Cyrus Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 Aller første skoledag. Hovedlæreren våres har skikkelig peil data. Hu sa atde hadde fått nye harddisker til dette skoleåret (Selvsagt er det snakk omnye maskiner) Har alledere sikra med lærlingplass vis jeg vil ha den. Det som er kipt er at lærerene har lært av de forje kullene. Nå blir det ikke lov til nedlasning i timen, ikke en gang ha et icon med klokka som ikke har noe med unervisninga å gjøre. De skal menmlig overvåke oss ved og ha alle maskinene på skjermen til læremaskinen slik at de kan følge med oss. Da er hele morra med ikt borte :smile: Men en bærbar fungerer alltid til nedlasning. Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Hva med å dunke inn et program alla goscrenn for å få flere virtuelle desktoper sånn at du forsatt kan ha oppe mye morro på de andre skjermene for eks. ok.no :wink: Lenke til kommentar
Cyrus Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Hva med å dunke inn et program alla goscrenn for å få flere virtuelle desktoper sånn at du forsatt kan ha oppe mye morro på de andre skjermene for eks. ok.no :wink: /Cyrus Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 15. august 2002 Forfatter Del Skrevet 15. august 2002 Quote: Den 2002-08-15 15:01, Cyrus skrev:Hva med å dunke inn et program alla goscrenn for å få flere virtuelle desktoper sånn at du forsatt kan ha oppe mye morro på de andre skjermene for eks. ok.no :wink:/Cyrus Har vert på tanken, men vis jeg bytter skrivebord vil røya på kateteret se at jeg bytter (Ho vil vel skrike at jeg bytter harddisk ) Lenke til kommentar
Bytex Skrevet 15. august 2002 Del Skrevet 15. august 2002 Har ikke gått romteknologi selv, men en klassekamerat som var "best i klassen" på matte og fysikk startet der etter VK1 Elektronikk. Han måtte bare slutte etter 2 måneder, greide ikke å holde takt med pensumet, romtek. er nesten utelukkende tung fysikk, kjemi og matematikk. Så hvis du ikke har talent for matte og fysikk er det ganske dødfødt. Han viste meg matteboka deres de skulle gjennom på ett år..mye tjukkere enn telefonkatalogen (den STORE katalogen man får 1 gang i året). Men hvis man holder ut i starten er Romtek. sikkert en utrolig bra plattform for å komme seg videre!! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå