Jon@s Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Kina henretter hvert år tusenvis av mennesker. Man frykter at mange av de har tilstått under sterkt press (les: tortur) i avhør, og er uskyldige. Ved å følge linken under kan man gjennom en bildeserie bli vitne til en tenåringsjentes siste minutter, før hun blir avrettet av det menneskefiendlige og barbariske regimet. http://blog.raingrove.net/archives/2005/04...-girl-in-china/ Obs: man kan velge å klikke seg inn på bilder som er tatt etter henrettelsen. Disse er meget sterke. Hva tenker dere om at Kina, et land som står bak menneskerettighetsforbrytelser som dette får arrangere Ol i 2008, et arrangement som er selve symbolet på fred? Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Kina har enorm økonomisk fremgang for tiden, men henger etter hva angår menneskerettigheter, miljøhensyn og det meste annet. Morgenbladet har en artikkelserie gående om Kina, anbefaler at du følger med på denne om du er genuint interessert. Lenke til kommentar
Blåbær Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 OK, er mange andre land som driver med slikt ennå. kan bl.a nevne i saudi arabia har de henging på programmet, svære stadion fylt med folk som heier osv. Og ja det er fryktelig, men tydeligvis i de landene er det slik at majoriteten av befolkningen syns slikt er greit. Slikt ble oxo gjort i Norge, og nå er det plutselig vår oppgave å kritisere slikt siden vi ikke gjør det lenger? Lenke til kommentar
kag Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hva tenker dere om at Kina, et land som står bak menneskerettighetsforbrytelser som dette får arrangere Ol i 2008, et arrangement som er selve symbolet på fred? Regime og regime, du. Personlig ville jeg trådd litt lettere med ordene her, men ok. Med tanke på Kinas utvikling den siste tiden, har jeg ingen betenkeligheter med deres OL-arrangement. Var faktisk ikke klart over at de skulle arrangere OL, før du nevnte det. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Kina er i rivende utvikling, så det er nok bare et tidsspørsmål før døddsstraff blir avskaffet eller i det minste forbeholdt voldelige forbrytelser. Deler av kina har faktisk blitt liberalisert, og jeg er sikker på at en endring i det økonomiske systemet vil heve den gjennomsnittlige levestandarden til befolkningen, og dermed også kravene til et rettssystem som er rettferdig. Oppe i alt dette er det faktisk en tankevekker at skyting faktisk er den mest humane henrettelsesmetoden som praktiseres. I USA er det fortsatt noen stater som bruker elektrisk stol eller gasskammer - begge gjør det ekstremt ubehagelig å dø. Det er rart at dette fortsatt er tillatt siden grunnloven sier at henrettelsen av fanger ikke skal være "ond eller unødvendig brutal". Lenke til kommentar
☀ ❄ Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 I USA er det fortsatt noen stater som bruker elektrisk stol eller gasskammer - begge gjør det ekstremt ubehagelig å dø. Det er rart at dette fortsatt er tillatt siden grunnloven sier at henrettelsen av fanger ikke skal være "ond eller unødvendig brutal". I teorien skal den som henrettes bli bevisstløs nesten umiddelbart. I praksis, derimot, er det ikke alltid slik... Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 I teorien skal den som henrettes bli bevisstløs nesten umiddelbart. I praksis, derimot, er det ikke alltid slik... Såvidt jeg vet bruker de "cyanid i gassform" - samme gassen som tyskerne brukte til å ta "uverdige liv". Fangene blir oppfordret til å puste dypt inn for å miste bevisstheten raskest mulig, men dette forutsetter at fangen skal bidra til sin egen død noe som er lettere sagt enn gjort når det pumpes inn giftig gass. Det har blitt registrert uttallige tilfeller hvor henrettelsen ikke gikk som den skulle. Den elektriske stolen er inhuman uten unntak. Det vil alltid bli brennmerker der hvor elektrodene sitter mot huden, musklene vil trekke seg sammen og det er ikke uvanlig at den dømte brekker flere ben pga. de voldsomme reaksjonene fra musklene. Det har også vært tilfeller hvor det har kommet damp ut av ørene til den dømte. Den høye temperaturen som oppstår når det går en strøm gjennom kroppen fører også til at huden sprekker. Kort oppsummert: "Stolen" var ment å være mer human enn hengning. Dette er ikke alltid tilfellet. Det som er merkelig er at det er svært få stater som i det hele tatt har en "firing squad"... Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Det har nok sammenheng med at selve henrettelsen skal oppleves mindre direkte, ikke for offeret, men for bøddelen/staten. Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Det som er merkelig er at det er svært få stater som i det hele tatt har en "firing squad"... Grunnen er enkel: Ved skyting blir det masse søl, ikke særlig pent å se på. I USA er det viktig at dødsstraffen også er human mot eventuelle tilskuere. Ta f.eks gift-injeksjon som er den mest brukte metoden i USA i dag. Det hele ser nokså fredelig ut og minner kanskje litt om et kirurgisk inngrep der den dømte ligger på en båre og medisinsk personell står rundt. I virkeligheten er henrettelsen en lang prosess, og det er ofte at personellet som skal utføre henrettelsen må stikke flere ganger for å finne en blodåre. Skyting eller halshogging ville nok vært vel så humant for den dømte, men for vitnene og befolkningen som leser om henrettelsen i avisen dagen etterpå, virker disse metodene meget brutale. Jeg tviler på at dødsstraff ville vært særlig utbredt i statene dersom halshogging var eneste alternativ, da befolkningen ville finne dette alt for groteskt. Når det er sagt syns jeg kanskje det legges for mye vekt på hvorvidt dødsstraffen er smertefull eller ikke for den dødsdømte. Den største straffen er i mine øyne det faktum at man blir frarøvet livet. Dessuten blir familien til den dømte straffet ved at de mister en av sine nærmeste. Ikke noe særlig for minstemann å ta farvel med pappa fordi han skal henrettes i morgen. Lenke til kommentar
Penneknekt Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Det må nok et aldri så lite paradigmeskifte til før USA avskaffer dødsstraff. Øye for øye, tann for tann. Lenke til kommentar
MrLee Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hvor mange har ikke blitt ofre for justismord i land som USA også? kritiserer vi dem like mye? Jeg tror at å la Kina holde OL i 2008 vil bidra til å styrke den gradvise åpningen og frigjøringen av Kina. Etterhvert som landet beveger seg mer og mer mot kapitalisme vil individuell frihet følge. Vil tro det er mye bedre på denne måten enn andre (e.v.t. borgerkrig?) Store offentlige saker som setter medias søkelys på Kina vil bidra til at ting som henrettelser vil minke i omfang, simpelthen fordi de av økonomiske grunner ikke kan tolerere den negative omtalen. Vi er riktignok ikke på det punktet enda, men det beveger seg mot det... Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 <---boikotter OL, og så langt det lar seg gjøre kinesiske varer (noe som IKKE er lett nei). Samme med andre stater som dreper sine egne innbyggere ("lovlige drap"). men lett...nop Lenke til kommentar
Jon@s Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Ja, jeg kritiserer USA like mye som Kina, spesielt fordi USA fremstår som et vestlig demokrati der menneskerettigheter og et rettferdig rettssystem burde stå i høysetet. USA kritiserer andre land som benytter seg av dødssraff, men burde gå foran med et godt eksempel selv. Det jeg reagerer på med Kina, er det voldsomme omfanget. Nærmere 90% av de som blir henrettet hvert år, drepes i Kina. Vi snakker om tusenvis av henrettelser hvert år, og mange av de blir trolig aldri offentliggjort. Dødsstraffen er heller ikke forbehold "murder of first degree" som i USA, men også økonomiske forbrytelser mm. straffes med døden. Rettssystemet fungerer slik at dersom man blir dømt, blir man henrettet samme dag. Muligheten til å anke er dårlig. Lenke til kommentar
Manuel Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Hele poenget med dødsstraff er å avlive de elementer, som initiativtakere, har forgrepet seg og frarøvet andre livet. Jeg mener at dette er essensen i dødsstraff - ikke at det skal være smertefult. Giftsprøyte ser skånsomt ut, men giften virker på samme måte som giftgass. Giften fremkaller hjertekrampe, og det er derfor det er så smertefult når bøddelen ikke finner en god arterie. Grunnen til at den dømte tilsynelatende sovner inn er fordi han/hun blir gitt beroligende midler - ikke bedøvelse. Den kinesiske rettssystemet gir mer rom for feildømming og justismord, enn f.eks det amerikanske rettssystemet. Èn av grunnene til at dødsstraff ikke er lønnsomt kontra fengsling på livstid er pga. alle ankene og ikke minst formalitetene som en dødsdom innebærer. Såvidt jeg vet er det ingen godt dokumenterte tilfeller hvor noen har blitt feilaktig dømt og drept i vestlige land. Jeg skal ikke uttale meg for sikkert men jeg tror at man risikerer kinesere risikerer dødsstraff for økonomisk-motiverte forbrytelser for pengesummer fra og med 100 000 kr. Selv om økonomien er viktig er det klart at dette strider med prinsippet om en rettferdig straff. Lenke til kommentar
howzer Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Forhåpentligvis vil den økonomiske utviklingen føre til at de som sitter med makten nå blir lynsjet og erstattet av noen som tar folks rettigheter på alvor. Jeg er ikke nødvendigvis glad for å se at man snubler over seg selv for å investere i Kina, men hvis det bidrar til at bødlene som har makten blir fjernet og straffet hardt og brutalt, så greit nok. Lenke til kommentar
Polarbastard Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 <---boikotter OL, og så langt det lar seg gjøre kinesiske varer (noe som IKKE er lett nei). Samme med andre stater som dreper sine egne innbyggere ("lovlige drap"). men lett...nop Land som vi må boikotte iflg deg... AFGHANISTAN ANTIGUA OG BARBUDA BAHAMAS BAHRAIN BANGLADESH BARBADOS BELIZE BOTSWANA BURUNDI CUBA DE FORENTE ARABISKE EMIRATER DEN DOMINIKANSKE REPUBLIKK EGYPT EKVATORIAL- GUINEA ERITREA ETIOPIA FILIPPINENE GABON GHANA GUATEMALA GUINEA GUYANA HVITERUSSLAND INDIA INDONESIA IRAN IRAK JAMAICA JAPAN JEMEN JORDAN KASAKHSTAN KAMERUN KINA KOMORENE KONGO (tidligere ZAIRE) KIRGISISTAN KUWAIT LAOS LESOTHO LIBANON LIBERIA LIBYA MALAWI MALAYSIA MONGOLIA NIGERIA NORD- KOREA OMAN PAKISTAN PALESTINSKE SELVSTYREOMRÅDER QATAR RWANDA ST. KITTS OG NEVIS ST. LUCIA ST.VINCENT OG GRENADINENE SAUDI ARABIA SIERRA LEONE SINGAPORE SOMALIA SUDAN SWAZILAND SYRIA SØR-KOREA TAIWAN TADSJIKISTAN TANZANIA THAILAND TRINIDAD OG TOBAGO TSJAD UGANDA USBEKISTAN USA VIET NAM ZAMBIA ZIMBABWE Hvis vi ser på listen omfatter den bla. Japan, Malaysia, Taiwan, Kina og Singapor... Det betyr jo at man må boikotte alt av datautstyr.. Videre Saudi Arabia, Iran og Irak og deres olje/bensin.. USA, biler og klær (merkeklær), om de ikke er produsert der er de sikkert produsert i Vietnam, Kina Thailand eller India, som også vil være på boikottlista.... Ikke at din ide er dum, men ringvirkningene for import og eksport vil være altødeleggende for Norsk økonomi... Peace! Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå