Gå til innhold

Macro - er disse ok som macrobilder?

TBPhoto

Anbefalte innlegg

Har prøvd litt frem og tilbake på macro med Ixus'en min. Disse 4 er de jeg synes er av de beste. Kritikk på disse? Kan jeg kalle disse macro?

Ingen av bildene er "fikset" på i PS eller lignende, men alle er resizet.

Forresten; hvor nære skal du egentlig ta bilder for at det skal være macro? Er det noen "regler" på det?

(Nå skal jeg snart ta steget over på dSLR, Ixus'en kan være kranglete til å ta bl.a. macro synes jeg :hrm: )

Første bildet er tatt rett ned i en kurv med ripsbær;

post-209-1124663070_thumb.jpg

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

No har eg circa ikkje peiling på fotografi og macro, men eg saknar detaljar. Eg såg eit makrobilete som hadde close-up på ei flue, det var som å sjå i eit mikroskop. Det er ein tråd om macrobilete her på forumet, men er ikkje så lett å finne den ;)

Lenke til kommentar

Nå er jeg usikker på hvilket makroforhold Ixuskameraene har, men i speilrefleksverdenen måler man makro i hvor stort objektet blir på billedbrikken i kameraet. Altså at en ting på 1mm dekker 1mm på brikken blir et 1:1 makroforhold, og er kanskje standardmålet på makrofotografering. Noen produsenter markedsførter sine linser som makro, selv om de bare har 1:2 forhold (altså et 1mm objekt blir 0.5mm på brikken), eller mindre. Men man snakker i dagligtale gjerne om makro fra 1:2 forhold til 5:1. Går man lenger enn 5:1, går man egentlig over i mikrofotografi.

Lenke til kommentar

Jeg hadde ett til som jeg tok forrige uke. Det er av noen små sopper(?) som vokste på en stein, de er kanskje max 1-2 cm høye.

Regnes dette som macro - eller blir dette micro også?

(litt offtopic; jeg skal kjøpe meg en D50 nå, og har i tillegg til kitobjektivet bestemt meg for en Tamron AF 70-300 F4-5.6 LD MACRO 1:2. Vil dette være ett bra kombiobjektiv til både tele og macro?)

post-209-1124829844_thumb.jpg

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...