tommy18 Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Dette gjelder /var/www som eies av root. Under www-mappa har jeg filer som jeg med chown har gitt eierstatus til en annen bruker. Denne brukeren kan fint åpne et shell og så forandre innholdet i fila med vi-editoren. Problemet er den grafiske teksteditoren gEdit som ikke lar meg forandre på filen...får bare feilmeldingen "could not save the file..." Noen som vet hva dette skyldes? Lenke til kommentar
zeltex Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 selve mappa /var/www må vel ha skrivertilgang også, ikke bare alle filene... eller misforsto jeg alt her nå.. Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 hmmm skjønner ikke helt det her. Her er iallefall output fra ls -l : drwxr-xr-x 3 root root 4096 2005-08-21 17:25 www når jeg bruker et shell som den brukeren (ikke root) og bruker vi-editoren så får den brukeren endret på filene i www (filene i www har jeg chown'a slik at root ikke står som eier). problemet gjelder gedit... Lenke til kommentar
AudunSæther Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Det er nok at du chown'er fila ja, men det kan jo hende gEdit ser annerledes på saken. Lenke til kommentar
tommy18 Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 (endret) nå chowna jeg mappa www slik at den brukeren eier den mappa, og da plutselig kunne gEdit modifisere filene inni der. Kan noen forklare meg hvorfor vi-editoren kunne modifisere filene uten problemer fra starten av, mens gEdit ikke klarte det før jeg chowna mappa og alle filene inni ? Endret 21. august 2005 av tommy18 Lenke til kommentar
phatsam Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Slutt å vær egoistisk.. gi alle tilgang til alt! Lenke til kommentar
Mr. Floppy Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Opprinnelig gav du brukeren tillatelse til å endre filene, men ikke mappen de lå i. Følgelig kan du endre på innholdet av de allerede eksisterende filene, noe du så at var tilfelle når du redigerte med vi. Så hvorfor ville ikke gEdit la deg gjøre det? Ganske enkelt fordi gEdit ikke endrer den eksisterende filen, men prøver å lage en ny. Det som skjer rent teknisk er nok at gEdit først vil endre navnet på den eksisterende filen, deretter lage en ny fil med det opprinnelige filnavnet og fylle den med det redigerte innholdet, for til slutt å slette den opprinnelige filen. Hvorfor så tungvidt? Fordi det er det tryggeste. Hvis noe skulle skje underveis (full disk, strømbrudd, whatever), så vil gEdit ha spart på den originale filen, mens vi vil ha overskrevet (deler av) originalen og da er du rimelig ute å kjøre. Som du skjønner nå, så er gEdit avhengig av skrivetilgang til mappen for å kunne endre navn og lage ny fil, mens vi ikke trenger skrivetilgang til annet enn selve filen. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Tipper gedit lager en såkalt 'swap-file', f.eks om du editerer 'foo' så låser den .foo.swap i samme katalog. Dette vil da medføre at du trenger rettigheter for brukeren til å skrive i katalogen, ikke bare til fila. Lenke til kommentar
olear Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Er ikke verre en å slå av backupfunksjonen i GEdit. Lenke til kommentar
arokh Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Er ikke verre en å slå av backupfunksjonen i GEdit. Den funksjonen er ikke der for moro skyld, blir feil måte å løse problemet på. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå