Kasei Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg har planer om å kjøpe et vifteløst kabinett av typen MCubed HFX og er usikker på om delene jeg har plukket ut er optimale for en slik maskin. Oppsettet er som følger: Kabinett med kjøling: - mCubed hfX Media PC Kabinett m/ Stor Aluminium kjøleribber (Without PSU) - Silverstone ST30NF 300W Vifteløs Strømforsyning (0db), 20/24pin - Borg HPC Heatpipe CPU-Kjøler, For hfX Kabinett, Socket 478/775/754/939/940 - Borg HGC Heatpipe GPU cooler - Vertical Silence hard disc cooler (ca 5700 kr hos databutikken.com, eneste som har alle delene) Deler: - Asus A8N-SLI Premium, nForce4 SLI,Socket -939, Super Cooling pipe, PCI-Ex16 - AMD Athlon 64 X2 3800+ 2.0GHz Socket 939 1MB, BOXED m/vifte - Corsair TWINX1024-3200XL DDR-DIMM 1024MB Kit w/two matched CMX512-3200XL DIMMs - Samsung SpinPoint P120S 250GB SATA2 8MB 7200RPM NCQ - NEC DVD recorder ND-3540A IDE Black OEM DVD+R/+RW/DVD-R/-RW (Dual layer) (ca 8000 hos komplett) Skjermkort har jeg liggende (et ATI X700 Pro) som jeg bruker inntil videre. Maskinen vil bli brukt til det meste, alt fra kontorarbeid til spill og film/musikk. Kommer til å kjøre XP MCE på maskinen og koble den til TV. Har ingen planer om å overklokke maskinen. Pris er ikke det viktigste, men jeg er ikke villig til å betale en formue for en FX prosessor uten veldig god grunn. Maskinen skal forresten stå i stua, derfor et krav om ingen støy. Jeg heller egentlig mest mot Intel prosessorer i mine maskiner, men velger å gå for AMD her pga mindre varmeutvikling og Cool'n'Quiet. Er Athlon 64 X2 det beste å gå for på en slik maskin? Er det stor forskjell på en +3800 Athlon 64 og en +3800 64 X2 når det gjelder spill? Hvis X2 prosessoren er tilnærmet like god på spill heller jeg mot denne da den yter bedre i kontorapplikasjoner/multitasking. Syns FX prosessorene er litt drøye i pris enda. Etter hva jeg har forstått er det heller ikke noen forskjell i varmeutviklingen fra Athlon 64 vs 64 X2? Hovedkortet valgte jeg fordi det er en av få jeg har sett uten vifte på chipset. Noen andre gode, vifteløse, forslag? Minnet er valgt pga dual channel støtten på HK. Er dette et greit minne å bruke eller er det andre minnebrikker som passer bedre på dette hovedkortet? Er helt blank på dette med minne/HK og hva som passer nå for tiden. Harddisken er støysvak og utvikler lite varme etter hva jeg har forstått. Når jeg i tillegg putter den i en Vertical Silence boks blir det forhåpentligvis helt stille. DVD spilleren er billig og grei nok, enkelt og greit. Om noen har noen innspill på hva jeg evt. bør gjøre annerledes er jeg takknemlig for gode forslag. Lenke til kommentar
efikkan Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Om du skal ha enkeltkjerneprosessor anbefaler jeg at du velger 3700+(939) "san diego" som har dobbelt så mye L2-cache. Dobbelkjerne har ingen effekt på dagens spill, men gir heller ikke gårligere ytelse enn enkeltkjerner. Kjøp gjerne dobbelkjerne om du har tenkt å benytte multitasking. Lenke til kommentar
Brusfantomet Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Er det stor forskjell på en +3800 Athlon 64 og en +3800 64 X2 når det gjelder spill? en A64 +3800 kjører på 2,4 Ghz og har 0,5 MiB L2 Cache, en X2 +3800 har TO (2) prosesore som kjører på 2,0 Ghz vær og har 0,5 MiB L2 Cache vær. A64 vil banke X2 i spill (vesentelig bedre enkeltråds ytelse, X2en tilsvarer en A64 +3200 i spill som ikke støtter dural core), sleng på ripping av en dvd så er det plutselig motsatt. Lenke til kommentar
Kasei Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Etter å ha lest litt mer og når jeg ser svarene her tror jeg nok jeg går for en +3700 A64 prosessor med 1MB L2. Jeg har enda ikke funnet noen mer passende HK enn Asus A8N-SLI Premium kortet. Er dette kortet greit å bruke vifteløst eller er det noe jeg har misset? Det har jo passiv chipset kjøling, men er denne avhengig av kjøling fra viften på CPU (i andre enden av heatpipen), eller klarer den å kjøle seg selv? Jeg skal jo ha passiv kjøling på CPU også. En annen ting; jeg har lastet ned manualen til Asus A8N-SLI Premium og sett på hva de anbefaler av minne, men har ikke funnet akkurat de modellene de oppgir i noen norske nettbutikker. Er det noen som har god greie på minnetyper og kan anbefale minne til dette HK'et? Jeg tenkte å gå for 1024 mb dual channel, men vet ikke hvilke brikker som passer. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå