Gå til innhold

Elektriske apparater kjøpt i USA - spenning

DE1

Anbefalte innlegg

Familien min skal til USA i høstferien. Der kommer vi til å kjøpe elgitar og kamerautstyr m.m. Jeg vet at man bruker 110 V (i Norge er det 220-230 V), og har også hørt at de bruker 60 Hz som frekvens i strømnettet (50 Hz i Norge). Det skal være relativt enkelt å få tak i spenningsomformere som kan plugges i stikkontakten, men hva med frekvensomformere ? Er det noen som har erfaring med elektrisk utstyr kjøpt i USA ?

Takker på forhånd for svar... :)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Audio og hvitevare takler overgangen fra 60 til 50Hz bra mens videoutstyr bør du holde deg langt unna da både DVD sonen over there og formatet NTSC er ganske så ukompatiblet med det som selges i norge.

Veldig ofte så takler ikke Amerikanske videokamera, VHS og DVD spilelre PAL formatet og dersom de gjør det kan det bli krøll med det faktumet at vi har 50Hz på strømmnettet og ikke 60Hz, samt at det er feil DVD sone.

I norge er vi faktisk så heldig at det meste av videoutstyr takler både PAL og NTSC samt alle DVD sonene forde Nordmenn etterspør det mens amerikanerne har bare sitt system og sin sone.

Btw. en omformer fra biltema eller Class fra 230 - 110V gir fortsatt 50Hz ut.

Skal man he 60Hz så blir det betraktelig dyrere for da må det en bit kraftelektronikk til og ikke bare en trafo.

Lenke til kommentar

De fleste strømforsyninger og ladere i dag fungerer på begge spenningene. Faktisk fungerer mange ikke bare på enten 125 eller 230 volt, men på en hvilken som helst spenning mellom f. eks 100 og 240 volt. Frekvensen kan stort sett bare bli et problem på ting med induksjonsmotorer, for eksempel eldre båndopptakere og platespillere, vaskemaskiner og lignende. Motoren vil gå saktere på lavere frekvens.

Lenke til kommentar
man får kjøpt omformere fra 110/60 til 230/50

selger dem vel på clas ohlson og biltema osv tror jeg

Nei?

Selv kjøpte jeg to lavalamper til 800kr fra usa og glemte av om spenning og overgang. Jeg dro til clas ohlsonda jeg var i oslo og der sa de at det fantes overgang overganger, men de var nesten umulige å få tak i her i Norge.

Dermed om du finner det gi en url :thumbup:

Lenke til kommentar

Kamerautstyr er laget for å kunne reises rundt i verden med. Det er ikke uvanlig at de har ladere som takler både 110 og 230 volt. Det gjør de i hvert fall på våre digitalkameraer. Spør før dere kjøper.

Når det gjelder el-gitarer, så er det ikke noen forskjell på selve gitaren i USA og Norge. Forsterkeren derimot går selvsagt på nettspenning. Og disse er bare unntaksvis laget for å kunne brukes på ulike spenninger. Så der trengs antagelig en omformer.

Geir :)

Lenke til kommentar
Kamerautstyr er laget for å kunne reises rundt i verden med. Det er ikke uvanlig at de har ladere som takler både 110 og 230 volt. Det gjør de i hvert fall på våre digitalkameraer. Spør før dere kjøper.

Når det gjelder el-gitarer, så er det ikke noen forskjell på selve gitaren i USA og Norge. Forsterkeren derimot går selvsagt på nettspenning. Og disse er bare unntaksvis laget for å kunne brukes på ulike spenninger. Så der trengs antagelig en omformer.

Forsterkere, i hvert fall effektforsterkere i stereosystemer har en bryter bakpå der du kan velge spenning.

Lenke til kommentar

Jeg vet tilfeldigvis et og annet om gitarforsterkere. Det er i de aller fleste tilfeller ikke en bryter som kan svitsjes over, så en må bytte trafo i forsterkeren (dyrt eller kjøpe en omformer (dyrt, forsterkere bruker mye strøm). Det er fullt mulig å få forsterkeren bygget om, men om du skal kjøpe en relativt billig og enkel forsterker ville jeg tenkt meg om flere ganger før jeg fant på å gjøre det i USA. Det er umulig å antyde noe veldig konkret rundt hvor mye det koster å få en forsterker bygget om, da dette varierer voldsomt etter størrelse og utførelse, men et par tusen kommer en nok fort vekk opp i.

Lenke til kommentar

Jeg fikk en gang i oppdrag å finne feilen på en kombinert VHS DVD spiller som ble kjøpt på e-bay.

Selvsagt Amerikansk.

Han hadde fått montert på den en 230-120V trafo slik at spenningen ble rett men han fikk ingen kasetter eller DVDer til å virke på den.

Testa den hjemme og tilfeldigheten ville ha det til at jeg hadde brent en DVD i NTSC format ettersom filmformat som er i 30fps blir best når de renderes som NTSC 30fps.

Funka fint det.

Testa med Alien samlinga mi, da klaga spilleren over feil sone.

Det er dette du må være obs på ved kjøp av video/ DVD utstyr fra statene.

Lenke til kommentar
Skal nevnes at effektpedal til gitar også skal kjøpes... :)

Hvordan er det med det?

Takker for veldig mange hurtige svar.

De fleste effektpedaler drives av 9 Volts batterier, så det er heller ikke noen bekyming. Du kan bruke eksterne strømforsyninger til dem, men de får du kjøpt her hjemme også.

Gitaren bruker som sagt ikke ekstern strøm, annet en den som kommer gjennom gitarledningen. Noen gitarer har såkalte aktive pickuper (f.eks. EMG-pickuper) som krever strøm, og finnes gitarer med ulike innebyggede kretser, men de går gjerne på 9 volts batterier også.

Det er bare forsterkeren som er et problem. Det avhenger jo litt av hva slags forsterker du skal ha, men jeg har så vidt jeg kan huske ikke hatt noen forsterker med manuell eller autoswitch power. Jeg har en "reiseforsterker" en Roland MicroCube og den har en ekstern strømforsyning. Så da skulle det være enkelt å få kjøpt en tilsvarende for 230 Volt i Norge. Men den er bare til øvingsbruk, ikke kraftig nok til å spille med andre.

Jeg ville satset på å kjøpe gitaren i USA, og forsterkeren her hjemme. Det er slik jeg gjør det selv, i hvert fall.

Lenke til kommentar

Har nå fått vite av broren min at han lurer på å kjøpe en ekstern strømforsyning / adapter til effektpedalen (som dere skjønner skal kjøpes over there). Det han da spør om er om han bør kjøpe en amerikansk strømforsyning og bruke den her i Norge, gjennom en 230=>110V converter, eller om det holder å kjøpe en norsk strømforsyning og bruke den på den amerikanske pedalen. Er for øvrig Boss-pedaler det er snakk om... :)

Edit: det er altså han som skal kjøpe dette, ikke meg selv...

Endret av DE1
Lenke til kommentar
Har nå fått vite av broren min at han lurer på å kjøpe en ekstern strømforsyning / adapter til effektpedalen (som dere skjønner skal kjøpes over there). Det han da spør om er om han bør kjøpe en amerikansk strømforsyning og bruke den her i Norge, gjennom en 230=>110V converter, eller om det holder å kjøpe en norsk strømforsyning og bruke den på den amerikanske pedalen. Er for øvrig Boss-pedaler det er snakk om... :)

Edit: det er altså han som skal kjøpe dette, ikke meg selv...

Nei, det spiller ingen rolle. Boss-pedalene er akkurat de samme i USA som her, og drives av et 9 volts batteri eller en ekstern strømforsyning. Så det går det like bra å kjøpe strømforsyningen til dem i Norge. Så sparer han 230-110V trafoen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...