Gå til innhold

Asus vs. Intel (chipset 955X)

Dj Charlie

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Populært hovedkort med mye funksjonalitet, men personlig ville jeg heller vurdert Abit AW8 eller Gigabyte, mest pga Firewire800. Det beste kortet med 955X chipset er etter min mening Intel D955XBK (også med firewire800), men da blir det farvel til overklokking. Du spør etter antall SATA-porter, og Inteln er det eneste med 8 porter. Hvis masse IDE-porter er viktig er Intel og Abit uheldige valg, de har bare en kanal (2 enheter).

Tror Asus har bare 5 interne SATA og en ekstern, Abit og Gigabyte har 6 interne. Vurderte masse forskjellige hovedkort med 955X jeg å for en stund siden, men til slutt bestemte jeg meg for å spare noen kroner og kjøpte heller et Abit AL8 med i945P chipset og 6 SATA-porter, meget fornøyd med det, klokker bra og er stille selv om det har vifte på northbridge.

Og Dualcore virker på P5WD2 ja. Den største fordelen jeg kan se med P5WD2 er at det har en PCIe x4 port, av de andre 955X-korta er det bare Intel som har det. P5WD2 støtter også høyere minne-hastigheter enn konkurrentene, men dette er egentlig ikke støttet av chipsettet, så jeg tillater meg å være litt skeptisk til akkurat den biten. For mer info om minneytelse på det kortet bør du lese dette dokumentet fra Corsair: http://corsairmemory.com/corsair/products/...955X-Memory.pdf

Lenke til kommentar

Hmmm! Har du noen linker til Intel kortene? tenkte jeg skulle ta en titt på dem.

Kan høres ut som et fornuftig valg, ettersom jeg ikke skal overklokke og benytte meg av mange SATA. (tror ikke jeg kommer til å bruke en IDE enhet)

Liten sammenligning mellom Intel og Asus fra prisguiden

Du nevnte PCIe x4, hva er egentlig dette, benytter ikke skjermkorte en slik?

Kan lese fra mange andre tråder at de flese er meget intressert i chipsettet, hvorfor er det slik at den er så viktig.

Jeg hadde også i tankene å kjøpe 2x CorsairTwin2x1024-6400: 800MHz 5-5-5-12, men etter det jeg forsto ut av den testen du linket til var de dårlige? tror jeg dropper det da.

Endret av Dj Charlie
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...