Gå til innhold

Backup til DVD - Enkel løsning?

Anbefalte innlegg

Det er på tide å ta backup av musikksamlingen. Mengden som skal overføres er ca. 37 GB, og backup-mediet er DVD+R (4.3 gb). Å kopiere katalog for katalog vil være en svært upraktisk løsning siden katalogdybde og katalogstruktur skal beholdes

Den mest idèelle løsningen hadde vært å kunne lage ett stort, ukomprimert arkiv og så på en finurlig måte fordele dette over alle DVD-platene. tar har vært i tankene, men tar ber brukeren om å sette inn neste medium så det er bedre egnet for båndstasjoner. En mulighet hadde vel vært å lage ett stort tar-arkiv, splitte det på en eller annen måte og hvis det umulige skulle skje, lime sammen alle delene av arkivet med cat 1 2 3 > musikk.tar

Forslag?

Endret av Manuel
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Jeg ville aldri tatt backup til DVD, hva om en av dvd`ene blir ødelagt? Det er et ustabilt medium, og selv dyre dvd`er kan ta kvelden på mindre enn et år, ville jeg tro. Du har ikke vurdert innkjøp av en billig ekstern harddisk?

Det er nettopp derfor jeg velger å IKKE komprimere arkivet. På den måten blir skaden minimal hvis deler av en eller flere DVD-plater blir uleselige. Jeg bruker verbatim-plater, så jeg regner med at kvaliteten er god nok til å holde 3-4 år.

En harddisk er ikke aktuelt fordi sikkerheten ikke blir noe særlig bedre enn om de ble bevart på den fastmonterte harddisken. Man har to kopier og de er adskilt fra hverandre, men hvis den flyttbare harddisken går i gulvet eller hvis det oppstår logiske feil på filsystemet har man et mye større problem enn hvis en DVD-plate knekker. Den lave prisen på DVD-plater gjør det også veldig overkommelig og sikkert å lage inkrementelle backups.

Det ser ut til at jeg går for en kombinasjon av tar, split og cat. Med tar er det lett å lage et arkiv som er merket med f.eks "Backup laget den `date +%d-%B-%Y`". Split kan settes til å dele opp arkivet i deler på ~4.2gb. Foreløpig ser dette ut som det sikreste og mest "kompatible" valget

Lenke til kommentar

Nå tenkte jeg såklart at man plugga i den eksterne, dro over musikken, kobla den fra igjen og la den på et trygt sted.

Du har nok rett uansett, jeg var helt sikker på at hvis du delte det opp så ville hele arkivet bli ødelagt hvis du mista/ødela en av delene.

Lenke til kommentar

Jo mer jeg leser om Bacula, jo mer får jeg lyst til å ta det i bruk selv. Det er utviklet for å ta backup over nettverk, men kan også med fordel brukes på en enkeltstående maskin. Du kan også bruke DVDer i stedet for tape.

Det tar full, differensiell og inkrementell backup, og fører logg og katalog over alle jobber og filer. Det holder også styr på forskjellige sett (="pools") med backup-media.

Det er nok en liten terskel å komme seg over når du skal sette det opp første gang, men deretter kan man stort sett glemme at man har det. Sjekk det ut, og se om det ikke faller i smak.

For når du tenker deg om, så er det sikkert mer enn musikksamlingen som kan trenge en backup ;)

Lenke til kommentar
Jo mer jeg leser om Bacula, jo mer får jeg lyst til å ta det i bruk selv. Det er utviklet for å ta backup over nettverk, men kan også med fordel brukes på en enkeltstående maskin. Du kan også bruke DVDer i stedet for tape.

Det tar full, differensiell og inkrementell backup, og fører logg og katalog over alle jobber og filer. Det holder også styr på forskjellige sett (="pools") med backup-media.

Det er nok en liten terskel å komme seg over når du skal sette det opp første gang, men deretter kan man stort sett glemme at man har det. Sjekk det ut, og se om det ikke faller i smak.

For når du tenker deg om, så er det sikkert mer enn musikksamlingen som kan trenge en backup ;)

Du har rett i at det faktisk er mye mer enn musikksamlingen som det skal/burde taes backup av, og siden *alle* viktige data befinner seg på samme maskin er det enda viktigere å gardere seg.

Nå har jeg laget et skript som helt fint lager tar-filen og legger til et "datostempel", men skriptet krever et sted hvor tar-filen lagres. Med 37 gb blir det en hard nøtt å svelge. I tillegg så lager beholder jo split kildefilen slik at kravet til lagringsplass blir 2*37 =74gb !!!

Bacula ser interessant ut, og at det finnes i debian-stable-treèt er en kjempestor fordel. Jeg tror jeg drøyer backup'en en stund til jeg har fått gjennomgått all musikken slik at "taggingen" er *perfekt*, og bestiller mer RAM fra komplett for som det er nå så holder maskinen på å krepere av mangel på RAM :whistle:

Dette ser ut som en artig anledning til å bruke den gamle iomega-tapestreameren :D

Lenke til kommentar

split gjør vel ikke mer enn å dele en fil opp i flere. Til det kan du heller bruke dd.

Eksempel:

dd if=backup.tar of=backup.tar.0 bs=1024 count=1024 # Lager backup.tar.0 som inneholder den første MiB av backup.tar
dd if=backup.tar of=backup.tar.1 bs=1024 count=1024 skip=1024 # Lager backup.tar.1 som inneholder den andre MiB av backup.tar
dd if=backup.tar of=backup.tar.2 bs=1024 count=1024 skip=2048 # Lager backup.tar.2 som inneholder den tredje MiB av backup.tar

På denne måten kan du lage bare en fil, brenne den, fjerne den og så lage neste.

Er sikkert mulig å bruke pipes også, slik at i stedet for å mellomlagre filene så lages det en iso direkte.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...