Zappza Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Hei! Jeg har tenkt og lage en bil lader til min iPod mini, jeg vet ikke hva volten er eller noe så kan noen hjelpe?? Jeg trenger info om Spenning, amper osv... Jeg har et 12v adapter til bil... Lenke til kommentar
Admin'c Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 er det ikke penere, mer praktiskt med en du kjøper? du får sikkert mange "apple" ladere som er billige og som vil fungere Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Har ikke funnet noen billige, sist jeg sjekka på Applestore kosta de 600spenn, skal sjekke på komplett, ja... Lenke til kommentar
Tordenflesk Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg trenger info om Spenning, amper osv... Jeg har et 12v adapter til bil... Voltage: 3.7 v Capacity: 720 mAh Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Lag en USB hun-kontakt eller plukk den ut fra en USB forlengerkabel. Bruk så denne med den medfølgende USB kabelen som også fungerer som lader når du kobler iPoden til PCen. Bruk en LM7805 kret til å transformere 12-15V fra bilbatteriet ned til 5V. Bruk en god kjøleribbe siden spenningsfallet over den vil være ca. 10V og maks strøm gjennom den vil være 0.5A dvs 5W varme som du må kvitte deg. Det burde fungere fint siden iPODen trenger 5V fra USB kontakten til å lade den. Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Ok, så på komplett at de kostet 200, Var jo billig, tror heller jeg går for det... er ikke USB kabler avansert inni? Lenke til kommentar
lord_libery Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Free Recordshop selger billige billadere for både iPod pg Ipod Mini Lenke til kommentar
Drunken_Master Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 USB kabel er ikke så veldig avanserte, men enkleste og egentlig det beste er vel å kjøpe? Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Lag en USB hun-kontakt eller plukk den ut fra en USB forlengerkabel. Bruk så denne med den medfølgende USB kabelen som også fungerer som lader når du kobler iPoden til PCen. Bruk en LM7805 kret til å transformere 12-15V fra bilbatteriet ned til 5V. Bruk en god kjøleribbe siden spenningsfallet over den vil være ca. 10V og maks strøm gjennom den vil være 0.5A dvs 5W varme som du må kvitte deg. Det burde fungere fint siden iPODen trenger 5V fra USB kontakten til å lade den. Det enkleste er helt klart å lage denne!!! hehe, neida, det er vel enklere å kjøpe. Men det er helt klart mye mer morro og billigere å gå for denne! PS! Spenningsregulatoren transformerer ikke spenningen, den bare regulerer den. For å transformere en spenning så trenger vi en transformator... Men, som sagt tidligere her, lager du en sjøl, så er du avhengig av kjøling, de som er å fåes kjøpt, er antakeligvis bygd opp med en switch-mode psu, og genererer derfor mindre varme... Men, husk også det at spenningen i bilen er ikke 12V når motoren er igang, da lades batteriet fra dynamoen, og spenningen er ca. 14,4V... Lenke til kommentar
thomfre Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 USB kabel er ikke så veldig avanserte, men enkleste og egentlig det beste er vel å kjøpe? USB-kabler er overhode ikke avanserte! En vanlig UTP/STP er mye mer avansert! Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Hvordan er en USB kontakt inni? Hvor er + - kontaktene? Kommer nok til og kjøpe det kitet på Free Record Shop får lader og mye annet stash til 299 ;D Lenke til kommentar
ddd-king Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Lag en USB hun-kontakt eller plukk den ut fra en USB forlengerkabel. Bruk så denne med den medfølgende USB kabelen som også fungerer som lader når du kobler iPoden til PCen. Bruk en LM7805 kret til å transformere 12-15V fra bilbatteriet ned til 5V. Bruk en god kjøleribbe siden spenningsfallet over den vil være ca. 10V og maks strøm gjennom den vil være 0.5A dvs 5W varme som du må kvitte deg. Det burde fungere fint siden iPODen trenger 5V fra USB kontakten til å lade den. Det enkleste er helt klart å lage denne!!! hehe, neida, det er vel enklere å kjøpe. Men det er helt klart mye mer morro og billigere å gå for denne! PS! Spenningsregulatoren transformerer ikke spenningen, den bare regulerer den. For å transformere en spenning så trenger vi en transformator... Men, som sagt tidligere her, lager du en sjøl, så er du avhengig av kjøling, de som er å fåes kjøpt, er antakeligvis bygd opp med en switch-mode psu, og genererer derfor mindre varme... Men, husk også det at spenningen i bilen er ikke 12V når motoren er igang, da lades batteriet fra dynamoen, og spenningen er ca. 14,4V... tar meg skylda for galt begrep. Den transformerer selfølgelig ikke spenningen ned, men regulerer ned til en fast spenning. Inngang spenningen kan variere og man likevel får en fast 5V ut. Men det virker som Zappa burde bruke noen spenn på laderen. Dette blir nok for mye for han... Lenke til kommentar
lord_libery Skrevet 23. august 2005 Del Skrevet 23. august 2005 Hvordan er en USB kontakt inni? Hvor er + - kontaktene? Kommer nok til og kjøpe det kitet på Free Record Shop får lader og mye annet stash til 299 ;D Gi gjerne en tilbakemld. på det kitet. Hadde vært interesant å høre..... Lenke til kommentar
Zappza Skrevet 24. august 2005 Forfatter Del Skrevet 24. august 2005 Skal gjøre det vettu:D Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå