Gå til innhold

Hva er den verste hendelsen på jord?

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

2. verdenskrig er nå en ting, men hvis vi snakker om enkelthendelser stemmer jeg for Somme/Verdun-slagene, hvor det blant andre koselige hendelser foregikk en nedslakting av 60000 unge engelskmenn på noen få dager, noe som førte til at enkelte deler av england var kronisk ryddet for unggutter. Hva tjente ententen på dette? Noe i størrelsesorden 1 km.

EDIT: Noe usikker på hvor akkurat dette skjedde, og på tallene. Dere må gjerne rette meg opp hvis noen vet bedre.

Endret av Oovz
Lenke til kommentar
Seriøst, jødeutryddelsene og Pol Pot-regimet må vel bli blant verstingene.

Ja, men forsatt bare halvparten av de Stalin klarte å ta knekken på.

Med sine vel 50 millioner drepte kommer nok 2. Verdenskrig i sin helhet høyt opp på lista over de verste hendelsene i moderne tid (dersom man skal måle grusomheten i antall drepte vel og merke). I løpet av disse fem årene finner man hendelser som Holocaust (ca 8 millioner jøder utryddet), voldsomme kamper (ca 30 millioner russere ble drept), Hiroshima/Nagasaki-bombene (mange hundretusen drepte japanere dersom man regner med ettervirkningene), og millioner av sivile og militære tap i bombetokter, kamper mm.

Men det finnes mange flere grusomme hendelser, noen av de pågår akkurat nå, f.eks hungersnøden som herjer i deler av Afrika. Det er nok å ta tak i for å si det mildt.

Lenke til kommentar

Russernes voldtektstokt i ww2 bør vel også nevnes..

advancing Soviet troops raped large numbers of Russian and Polish women held in concentration camps, as well as millions of Germans. In many towns and villages every female aged from 10 to 80 was raped.
How many German women were raped? One can only guess, but a high proportion of at least 15 million women who either lived in the Soviet Union zone or were expelled from the eastern provinces. The scale of rape is suggested by the fact that about two million women had illegal abortions every year between 1945 and 1948.

kilde: click

Lenke til kommentar

Jeg synes at når man skal vurdere hendelser må man vurdere både motiv og effekt. Jeg synes menneskeskapte katastrofer/tragedier er værre enn naturskapte. Hvor ille tsunamien i Asia var, var det fortsatt noe man kan forholde seg til som en del "av livet". Vi rår ikke over naturen, slik er det. Men krig rår vi over, i hvert fall i teorien.

Og så teller det for meg om tragedien er villet eller en konsekvens. Jødeutryddelsene i Tyskland kommer høyt på min liste fordi grusomheten var bevisst, motivet var like skrekkelig som resultatet. Samme med folkemordet i Kambodsja.

Folkemordet i Rwanda kommer av den grunn høyere på listen enn sultkatastrofene, selv om sistnevnte kanskje tar flere liv. Men det kan selvsagt være anderledes dersom man mener at sulten er bevisst menneskeskapt.

Skal jeg velge en så velger jeg nok Holocaust.

Geir :)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...