fox Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Når Norge er verdens 3. største fiskeeksportør, verdens 3. største olje og gass eksportør og verdens 3. største skipsfartsnasjon og vi fant opp ostehøvelen (måtte bare ta den med ), så er ikke norsk politikk eller Norge for sådan så "small talk" som mange tror. Der sa du noe, uansett hva. Ikke stem på EU Jeg selv mener at en del av politiker har gjort bra jobb ang utland og Norge.. Stadig flere vet hva Norge er for noe Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 EU blir såvidt meg bekjent i praksis som en tollmur mot andre fattigere land, noe som fører til at de aldri vil få økt handel og industri. EUs tollmur er kun en erstatning for de murene som de fleste land hadde før de ble medlem av unionen. En tollmur kan rettferdiggjøres ved at konkurrerende industri i andre land har andre vilkår. EU er en ordning som gir tollfri handel innad i unionen, mot at medlemslandene har noenlunde like vilkår for industrien. Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Kag: Du vil stemme SV, men er for innmelding i EU? Det trenger ikke være noen motsetninger i dette. Mange sosialistpartier i EU-land støtter unionen mer en de konservative. At man er enig i et parti betyr ikke at man støtter alle sakene. Det er greit nok det, men jeg syntes bare det ga liten mening å støtte et parti som er mot EU-medlemskap hvis man ønsker Norge inn i EU. En ting til: Hvis Norge melder seg inn i EU nå, vil ikke det si at vi MÅ godta euroen som felles valuta, og dermed mister sentralbanken vår, og med den alle muligheter til å regulere renten til vår fordel? Hvis det er slik vil jeg si at det kan føre til stor skade på norsk økonomi, særlig med tanke på ledighetsproblemet vi står ovenfor i disse dager. Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Det er mange EU-land som ikke bruker euroen. Sverige og England, for eksempel. EDIT: Litt kjapp på poste-knappen der. Det er riktig at nye medlemsland forplikter seg til å delta i euro-samarbeidet, men ikke over natten. EDIT 2: Det er vel et åpent spørsmål om Norges Bank i årenes løp har klart å regulere rentene "til vår fordel"... Geir Endret 22. august 2005 av tom waits for alice Lenke til kommentar
Luftbor Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 ALL politikk er "small talk",grunnen er at man aldri kan styre etter f.eks en ren libralismeidelogi eller kommunisme eller whatever (kun fanatikere tror noe slikt). Dermed må det inngås komprimiss. Det i seg selv kutter massivt i "big talk". Dessuten...masse small talk er noe stor det og Lenke til kommentar
Oovz Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 EDIT 2: Det er vel et åpent spørsmål om Norges Bank i årenes løp har klart å regulere rentene "til vår fordel"... Geir Nåvel, jeg vil nå si at de siste årenes rentepraksis har vært til enorm fordel for den norske økonomien. Vet jeg vandrer ut på viddene nå, men hva skulle vi gjort med arbeidsledigheten og stagnasjonen i økonomien vi opplevde for noen år tilbake hvis vi ikke hadde muligheten til å regulere rente og kronekurs? Jeg er iallefall redd for hva konsekvensene kan bli... Lenke til kommentar
tom waits for alice Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Sant nok. Det skal kanskje tas med i betraktningen at undertegnede er av en årgang som husker når Norges Bank hadde ett mandat, og det var å forsvare kronekursen. Da steg renten til 15%, selv betalte jeg 12,5% fordi jeg for første og eneste gang hadde bundet renten på boliglånet. Jeg tror de fleste den gangen hadde vanskelig for å se fordelen med dette. Geir Lenke til kommentar
Feynman Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Vet jeg vandrer ut på viddene nå, men hva skulle vi gjort med arbeidsledigheten og stagnasjonen i økonomien vi opplevde for noen år tilbake hvis vi ikke hadde muligheten til å regulere rente og kronekurs? Finn Kydland viser i sitt arbeid, som han fikk Nobelprisen for, at en politisk styrt rente er ugunstig for økonomien. Det er mao. markedet som bør regulere renten og ikke "oss". Når det gjelder euro kunne det vært gunstig for norsk industri å bruke denne valutaen ettersom vi vil være upåvirket mot det europeiske markedet, som er vårt største. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå