KaldBlod Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Er det mulig å montere en "medium" ( :razz: ) høyttaler nederst i et Chieftec Dragon? ..og HVA skal jeg koble den på? (som forsterker). HeadPhone-utgangen er vel den kraftigste, men blir uansett litt lite.. (JA.. Har anlegg, men det hadde bare vært så ***** tøft på noen LAN's osv..) Lenke til kommentar
shebban Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Bruk headphones på lan! Får ikke stereo med en høytaler. Sliter litt i cs da ja! Lenke til kommentar
daho Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Jeg hadde tenkt til og lage et kabinett i tre med høyttaler i, sånn sub med forsterker og satelitter, men høyttalere har magnter som påvirker harddisker, så vis du skal ha et element i chieftechen din må du ha et som er magnetisk avskjermet, sånt ellement som blir brukt i senter høyttalere. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Kjøp en liten forsterker. Det finns enkle kretser, som kommer uten kasse, og finesser. Slik at du kobler høytaler-utgangen fra lydkortet ditt rett inn på inngangen på kretsen. Strømforsyning kan enten være 230v eller 12v(hvis du har fet nok PSU) Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Skal kjøpe toweret fra komplett, og den originale Chieftec PSU'en har 360w, så det bør holde. Ang. skjermet høyttaler, må jeg gi mye ekstra for det? (og ja, bruker headset på LAN, men med musikk er det litt digg, selvom det er EN høyttaler. blir svett på øra :razz:) Lenke til kommentar
daho Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Du kan kjøpe 2 sånne 50x50mm og en sånn 2w forsterker Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 men de høyttalerene er ikke skjermet (?) og... den forsterkeren, er den kraftig nok til å gi noe serlig lyd? kraftig som noen middels små pc-speakers? Lenke til kommentar
daho Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Det er så liten magnet på de så det har ikke no og si, men vis du vil ha masse lyd kan du ta og montere ett sånt sett med sub, men uten subben for den har for stor magnet. Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 ved siden av skjermen her, har jeg et sett med Fujitsu-Siemens-pc-speakers. Bakpå står det bl.a.: FUJITSU SIEMENS 120W P.M.P.O : 120Watt DIMENSIONS : 100x190x140mm POWER SUPPLY : 230V-50Hz,0,02A POWER CONSUMPTION : 4W De kjører altså på 230V, og har en effekt (?) på 120Watt... Hvordan er EN av dem, i forhold til de TO 5cm'erene med 2W forsterker? (Tviler på at jeg kommer opp i samme nivå, men blir det noe god lyd?) Lenke til kommentar
Bøgge Bakken Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Varme? Forsterker og høytalere gir fra seg varme. har du enlitt stor fosterker bli det fort mange watt. Lenke til kommentar
daho Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Høyttalerne dine er kanskje 120w PMPO men sikkert 2w rms, Se her de er på 3000w pmpo, men se her: 20 W subwoofer + 5 W centre + 4x 5 W satellites RMS, ser du, det har ikke så mye og si på watt, kjøp noen 2w rms det holder, Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 17:04, KaldBlod skrev:ved siden av skjermen her, har jeg et sett med Fujitsu-Siemens-pc-speakers.Bakpå står det bl.a.:FUJITSU SIEMENS 120WP.M.P.O : 120WattDIMENSIONS : 100x190x140mmPOWER SUPPLY : 230V-50Hz,0,02APOWER CONSUMPTION : 4WDe kjører altså på 230V, og har en effekt (?) på 120Watt... Hvordan er EN av dem, i forhold til de TO 5cm'erene med 2W forsterker? (Tviler på at jeg kommer opp i samme nivå, men blir det noe god lyd?) Ikke helt riktig... Power supply'et trekker bare 0.02A. Mao: P=U*I 230*0.002=4,6watt Ergo: Med litt effekttap, i forsterkeren, stemmer det at du har 4watt til høytaleren(e). 120watt???? Kan de virkelig mene at høytaleren(e) tåler 120watt? Og så levere en forsterker, som bare gir 4watt. Merkelig. Lenke til kommentar
KaldBlod Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 vel.. de skurrer som f*** hvis jeg setter volumet på ca. 33% + Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Dette kommer litt utenpå dette emnet, men likevel... For å forstå dette med høytalere forsterkere og effekt, så må man vite dette: En høytaler med effektivitet på 90dB/m, vil altså gi 90dB lyd, målt en meter fra høytaleren, ved en effekt på 1watt. Også kommer det interressante. For å høre en økelse i lyd er ca3dB, økningen som skal til. Og det får man ved å doble effekten. 90dB ved 1w 93dB ved 2w 96db ved 4w 99dB ved 8w osv. Du vil altså høre stor forskjell i en forsterkerrøkning fra 10w til 100w, men ikke så mye fra 100 til 200watt. Dette er en forenklet versjon, og noen kommer sikkert til å pirke på dette. Men det er en god tommelfinger regel. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå