Engelen Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Tenker å kjøpe en ny amd : 1.5ghz GF4 4200 ( 128 mb ) 512 mb ram Vet jo at det kommer nye komponenter snart, men det gjør det jo alltid, burde jeg vente, og dersom jeg kjøper dette hvor lenge tror dere det holder uten oppgradering og hva er ( blir ) flaskehalsen ? Lenke til kommentar
DinMOR Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 16:08, Engelen skrev:Tenker å kjøpe en ny amd :1.5ghzGF4 4200 ( 128 mb )512 mb ramVet jo at det kommer nye komponenter snart, men det gjør det jo alltid, burde jeg vente, og dersom jeg kjøper dette hvor lenge tror dere det holder uten oppgradering og hva er ( blir ) flaskehalsen ? mitt råd er å vente litt til... Vente på: 8x agp og ata-seria og selvfølgelig 3GHz prosessor.. dvs. til neste år... hvis du gidder å vente så lenge Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hva slags hardware har du fra før da? Og hva skal du bruke PC'n til? Hvis jeg vet det, så skal jeg gi min mening om det er verd å kjøpe nytt eller ikke. Lenke til kommentar
jhbamse Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 16:08, Engelen skrev:Tenker å kjøpe en ny amd :1.5ghzGF4 4200 ( 128 mb )512 mb ramVet jo at det kommer nye komponenter snart, men det gjør det jo alltid, burde jeg vente, og dersom jeg kjøper dette hvor lenge tror dere det holder uten oppgradering og hva er ( blir ) flaskehalsen ? Som du sier vil det altid være nye og bedre produkter på vei inn i markedet og prisene på det som allerede er tilgjengelig vil synke. Det som er mest lønnsomt er å kjøpe de modellene som er "nest-best" når du har bruk for det. Det du betaler mer for topp-modellene står ikke i forhod til ytelses forskjellen. Ikke la deg lure av hvor mye minne det er på skjermkortet. Flaskehalsen er båndbredden mellom GPU og minne. Forskjellen mellom et 64MB DDR og 128MB DDR er derfor minimal og ikke verd å bruke penger på. Hvor lenge pcen vil holde uten oppgradering er veldig avhengig av hva du bruker den til. Som kontor-pc holder den nok i 5-6 år. Hvis du har planer om å kjøre de heftigste 3D-spillene, vil du nok oppleve problemer i løpet av ca 2 år. Lenke til kommentar
mbst Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 18:39, jhbamse skrev:Ikke la deg lure av hvor mye minne det er på skjermkortet. Flaskehalsen er båndbredden mellom GPU og minne. Forskjellen mellom et 64MB DDR og 128MB DDR er derfor minimal og ikke verd å bruke penger på. Mye bra tips her, men det over er jeg ikke like enig i - forutsatt at du skal ha PCen noen år, i hvert fall mer enn ett. Om feks et års tid vil spillene selvsagt kreve mer av skjermkortet enn nå. Riktignok er forskjellen mellom 64 og 128MB ikke så stor i dagens spill, men hvis feks bruken av store, flerlags textures etter hvert øker mer og mer, kommer nok den doble minnekapasiteten godt med. Men samtidig - mulig det er mer i retningen pixel- og vertex-shaders samt polygon-count ting vil forandre seg. Da igjen er kanskje ikke 128MB så viktig lenger. Personlig ville jeg gått for et med 128MB. Prisforskjellen på et par hundrelapper er vel ikke så voldsomt avskrekkende. Dessuten ville jeg nok gått for en litt raskere prosessor. En XP 1800+ går feks for 800 kr på PS Data. Den gir kanskje mest for pengene for øyeblikket. De selger ikke en gang 1500+ lenger.. Lykke til! :smile: Lenke til kommentar
klo Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 8x agp og s-ata er jo rett rundt hjørnet men 3ghz blir nok lenge til før amd kommer med Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå