JBlack Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Finnes det noen god måte å skrive (matematiske) formler på web-sider? Jeg kikker litt på MathML, men støttes dette av browsere? Et eksempel på MathML skulle finens på http://www.zvon.org/HowTo/Output/index.html (klikk på MathML i menyen øverst til venstre), men i eksemplene er resultatet vist med små grafikkfiler i png format. Er man nødt til å bruke bilder og grafikk? Lenke til kommentar
dabear Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) Mathml er veldig dårlig støtta i de største browserne. Du må nok bruke <code> med <sub>, <sup> (deprecated, kan gjøres i css) istedet. Eventuelt bilder. Endret 21. august 2005 av dabear Lenke til kommentar
Jakob K Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Du kan vel bruke MathML i en object-tag, slik at de som har nettlesere som ikke støtter det får opp et bilde som alternativ, eventuelt formatert tekst for de som ikke støtter bilder heller. Lenke til kommentar
Lokaltog Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) Mathml er veldig dårlig støtta i de største browserne. Du må nok bruke <code> med <sub>, <sup> (deprecated, kan gjøres i css) istedet. Eventuelt bilder. Verken sub, sup eller code er utdaterte elementer. Det hadde vært utrolig teit om man lagde et stilark med disse egenskapene, så når man slo av CSS så sto det H2SO4 rett ut istedenfor at tallene havnet nedenfor bokstavene. Jeg tviler på at noen av disse elementene kommer til å bli merket som deprecated noengang, så bruk dem med god samvittighet. Endret 21. august 2005 av Lokaltog Lenke til kommentar
haugsand Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 En ulempe med å bruke sub og sup, er at teksten blir normal om den kopieres og limes inn et annet sted. (Det var iallfall tilfelle når jeg prøvde det.) Etter det jeg har forstått, må enkelte nettlesere installere et ekstra sett med fonter for å få vist MathML korrekt. Å skrive MathML er kanskje ganske tidkrevende også? Lenke til kommentar
JBlack Skrevet 22. august 2005 Forfatter Del Skrevet 22. august 2005 Ok.. takk for svar. Lenke til kommentar
mikk- Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) Hva med kvadratrot etc? Tror det letteste er å bruke grafikk. Endret 22. august 2005 av Mikka Lenke til kommentar
resol Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 (endret) neida..kan bruke √ til kvadratrot... Endret 22. august 2005 av resol Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Unicode har iallfall støtte for sub- og superscript: http://gandalf.aksis.uib.no/mufi/standard/...nglist_1-0.html Lenke til kommentar
Jesper Karsrud Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Jepp, ikke noe problem å bruke entities til slike ting. MathML tar forholdsvis lang tid å skrive også, og krever vel litt mattekunnskaper? Skulle i hvertfall tro det utfra navnet Lenke til kommentar
Gjest Slettet-8fx0y6VV Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Det jeg ville gjort siden MathML ikke er saa godt stotet i diverse nettlesere er aa bruke LaTeX ellen noe lignende. Sammen med et PHP script som gjor om LaTeX koden om til et bilde som visest paa siden. Lenke til kommentar
Cucum(r) Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Entiteter er en uting. Bruk Unicode. Lenke til kommentar
Arve Systad Skrevet 22. august 2005 Del Skrevet 22. august 2005 Til å skrive matematiske formlar på websider trur eg det er lettast med bilete uansett, og du finn fleire gratis formel-skrive-program på Internet som genererer små .gif-bilder Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå