Gå til innhold

Windows finner ikke herddisken

Anbefalte innlegg

Hei

Har ett stort probblem, jeg har nå koblett inn min nye harddisk, har en fra før av og en ekstern. problemet er at den nye harddisken dukker ikke opp på "min dsatamaskin".

Kan noen hjelepe meg med og forklare hvordan jeg skal ta den i bruke og eventuelt hva jeg må gjør for att den skal dukke opp?

Jeg har aldri satt inn en harddisk før så er helt blank på dette ommeråde.

Takker på forhånd :thumbup:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er sikkert fordi det ikke er opprettet noen partisjon på disken enda som kan vises i Min Datamaskin...

Gå på Control Panel --> Administrative Tools --> Computer Managment --> Disk Managment...

Der skal du få opp en oversikt over din maskins forskjellige disker og stasjoner... Og ved å høyreklikke på den nye disken skal du kunne velge "Create New Partition" eller liknende...

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Disken vises i BIOS?

PartitionMagic 8.0, er et genialt program som fikser det!

Når du har instelert programmet så åpner du det, så ser du i listen at den ene disken ikke er aktivert! Det kan hende du må dele opp disken i 2, (Altså dele partisjonen).

Jeg vet det er andre måter og fikse dette også på. Men jeg har alltid brukt PartitionMagic 8.0. Og har alltid kommet til et godt resultat.

Jeg tror man kan aktivere også en disk ved hjelp av Windows CD'n, er ikke helt sikker på det området. Men du kan jo SØKE litt på Forumet og se hva du finner!

Mvh.

Ole Selvig

Lenke til kommentar

Det du må (eller bør) gjøre da er å partisjonere den, altså dele den opp i forskjellige "disker", for å kalle det det. Det er opp til deg hvordan du vil ha det, du kan jo bare bruke den hel også, dvs. sette opp hele disken som en stor partisjon. Hvis du lager flere partisjoner vil det vises i min datamaskin som flere disker.

Lenke til kommentar
men når den er formatert så dukker den opp på min datamaskin og er klar til bruk??

ikke noe mere jeg må gjøre da for att den skal funke som normalt?

Nei, når du har partisjonert den vil den dukke opp i Min Datamaskin. Først når du har laget en eller flere partisjoner skal det formatteres. Formatteringen kan du gjøre på den nyopprettede partisjonen i Disk Managment, evt ved å høyreklikke på den nye stasjonen du skal ha fått opp i Min Datamaskin og velge "Format.."

Endret av Calm
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...