PantZman Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Jeg har en PC med Audigy Player lydkort. Jeg skal ha lyd til min nye Harman Kardon AVR 4000. På HK AVR 4000 er det analog, digitak og optisk inn og utganger. På Audigy Player lydkortet er det Analog og Digital(?) utganger. Spørsmål: Hva kabel kan/må jeg bruke? Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Jeg har en gammel Soundblaster Live 1024, som jeg har koblet til min H/K AVR5000. Jeg brukte bare SPDIF utgangen på lydkortet. En minijack der, så en overgang til RCA, og en vanlig RCA kabel rett inn på den digitale inngangen på AVR5000'en. Men om du har optisk utgang på lydkortet ditt, burde du bruke dette. Både for å eliminere potensialforskjeller i lydkort/AVR. Og for å unngå at kabelen plukker opp støy fra 230v kabler i nærheten. Ikke SÅ viktig om utstyret ligger helt intill hverandre. (Jeg har mitt 10m fra hverandre. Burde brukt optisk.) Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Enig med Bisarre. Vil bare ta på meg pirkehatten og presisere at digitale innganger/utganger kommer vanligvis i to varianter for recievere: optisk og koaksial Så, når man snakker om digitale inn- og utganger kan det ofte være greit å presisere om det er optisk (TOSLink) eller koaksial (RCA/phono) man mener. </pirkehatt av> Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Jeg har Audigy Player, tror ikke det er optical på det bare Analog og Digital [ Denne Melding var redigert av: PantZman på 2002-08-08 16:16 ] Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 ja der er koaksial. når jeg kommer hjem fra jobb kan jeg kanskje beskrive litt bedre. Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Disse analoge inn/utgangene dine, pleier å komme enten som phono, eller som mini-jack. Digitale kommer enten som phono, mini-jack eller optisk. Om du har optisk, så ser du det, ved at det er en "plugg" i den, som du må ta ut, før du kobler til kabelen. Optisk betyr jo at signalet består av "laser-lys". Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 16:16, PantZman skrev:Jeg har Audigy Player, tror ikke det er optical på det bare Analog og Digital Riktig, Player har ikke optisk, kun S/PDIF. Du må kjøpe tilleggsmodul eller kjøpe/bygge en omformer for å få optisk ut. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Jeg var på Hifi-Senter Kjeden her i Ålesund i dag, der sa han at jeg mest sannsynlig kan bruke en koaksial kabel fra lydkortet til forsterkern. Men med mine øyemål ser det ut som den kabelen er for stor (kabelen er lik på begge ender). Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Ja du kan bruke det... Akkurat det samme jeg skrev, høyere opp i tråden.;O) Husk å kjøpe overgang fra minijack til phono. Mini-jack han, phono hun Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 ok, takker. får se hva jeg finner og får til. Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Det letteste er å kjøpe en MiniJack til (mono, hvis du finner)RCA-kabel. Da trenger du kun den. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 jeg skal kjøre surround bare så dere vet :smile: Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 I tilfelle du ikke kødda... Alle 6 kanalene går sammen i den digitale strømmen. ...Joda, du kødda sikkert. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Kødder? neinei, men jeg er litt newbie når det gjelder slike forsterkere. Hadde en enkel og grei Denon PMA 925-R før, og da brukte jeg med en helt vanlig kabel som pleier å følge med pc høytalere :smile: Lenke til kommentar
slakkis Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Han bør bruke coax! Hvis han bruker vanlig lakriskabel, kan det føre til dårlig lydkvalitet! Bruk en coax 75ohms kabel, som er standard til digitale signaler! En vanlig antennekabel vil funke finfint! Problemet er jo størrelsen... Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Øh, et digitalt signal er enten tilstede eller ikke. Det kan under normale omstendigheter ikke være "dårlig". Dessuten, Audigy har ikke koaksutgang, men S/PDIF. Lenke til kommentar
PantZman Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 så jeg skal skaffe meg en Minijack eller en Koaksial kabel? Lenke til kommentar
Lch Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Du kan: * Kjøpe RCA/phono, MiniJack og overgang mellom disse * Kjøpe MiniJack til RCA/phono, fortrinnsvis mono sådann * Kjøpe/bygge elektrisk -> optisk adapter og bruke TOSLink * Kjøpe tilleggsmodul Lenke til kommentar
Bisarre Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 21:54, LarsC skrev:Du kan:* Kjøpe RCA/phono, MiniJack og overgang mellom disse* Kjøpe MiniJack til RCA/phono, fortrinnsvis mono sådann* Kjøpe/bygge elektrisk -> optisk adapter og bruke TOSLink* Kjøpe tilleggsmodul Og mer er det ikke å si om den saken... :smile: Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå