Gå til innhold

Bærbar til militæret, deretter for studiene

Anbefalte innlegg

Har nå tenkt å gå til innkjøp av en bærbar pc som jeg kan bruke under førstegangstjenesten. Denne vil for det meste bli brukt til pokerspilling og filmtitting.

Etter militæret vil jeg nok bruke den til studietiden, så trenger altså ikke være no monsterpc.

Hvor mye penger vil du bruke?

Omtrent 10.000kr.

Hva skal du bruke maskinen til?

Se over. Stort sett dette. Lite av spilling og det skjer så vil det være heller eldre spill (starcraft, emulatorer, etc)

Hvilke krav stiller du til maskinen?

Skjermen må ha minst være 1600 x 1200 (for å kunne ha 4 bord oppe samtidig)

Trenger helst 1024MB Ram for å kjøre et heller krevende program.

Batteritiden trenger ikke være lang om så lenge den kan brukes mens den lades.

Størrelsen er ikke så relevant, bare ikke overdrevet klumpete.

Stillegående bør den være.

Støtte for trådløst nettverk.

Gjerne muligheten for å koble til enda en skjerm.

Trenger ikke ha state-of-the-art 3D-kort, ettersom jeg har nærmest sluttet å spille på pc'en.

Høytalere trengs heller ikke.

Håper noen kan gi noen gode tips til hva jeg kan anskaffe meg! :w00t:

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Har bare en liten kommentar om kravet ditt til oppløsning. 1600x1200 er vel det som kalles UXGA. XGA er 1024x768, SXGA er 1280x1024. Og så har man varianter av alle disse i Wide-format, med en W foran.

Jeg tok noen kjappe søk, og fant ingen bærbare med UXGA-oppløsning. Det neste blir da WUXGA, og da starter maskinene på 16-17000,- og er gjerne 17".

Hvis denne prislappen ikke er noe problem, vil du kunne finne masse råskinn av noen maskiner som absolutt møter dine krav. Men ellers tror jeg du må revurdere oppløsningskravet ditt. Det er gjerne oppløsningen på bærbare som markerer prisskiller.

Lenke til kommentar

Jeg ville fulgt med på DELL. De har veldig ofte tilbud på PC'er, og mange av dem har opsjon for oppgradering av skjermoppløsning for en billig penge. Sjekk f.eks. ut denne her: http://tinyurl.com/7pkly med 17" widescreen. Ta bort den dyre garantien (hvis du ikke trenger det da, kan jo hende) og legg til 1920 x 1200 oppløsning, og du får en maksin til under 11.000, riktignok med mindre minne enn det du vil ha. Virker som om DELL er utrolig dyr på minne, og hvis du bytter det selv, faller vel garantien bort, så det er kanskje greit å kjøpe minne selv og ta bort den dyre garantien til DELL. Som et siste alternativ kan du jo vurdere å kjøpe brukt maskin på QXL e.l.

EDIT: Det tilbudet over virker også bra, om du kan klare deg med mindre skjerm og oppløsning.

Endret av joker74
Lenke til kommentar

Går helt greit å sette ekstra minne i en dell maskin. Har ikke sett noen garantiforseiling på lokket som dekker minneslottene på bærbare fra dell.

Edit: Du må jo da selv finne ut om det er den nye ramen eller noe annet som er galt før du kontakter dell ved eventuelle feil. Kan derfor være greit å ha orginalminnet liggende.

Endret av mar
Lenke til kommentar
Går helt greit å sette ekstra minne i en dell maskin. Har ikke sett noen garantiforseiling på lokket som dekker minneslottene på bærbare fra dell.

Edit: Du må jo da selv finne ut om det er den nye ramen eller noe annet som er galt før du kontakter dell ved eventuelle feil. Kan derfor være greit å ha orginalminnet liggende.

To kommentarer >>

garanti kan vaere greit for hvertfall det foerste aaret mens du er i forsvaret. Du kan risikere at noen av psykopatene i forsvaret heller vil at du skal pusse sko enn aa spille poker, og da fyker komponentene dine fortvekk over hele kasernen.

Bare en kommentar igjen >>

Du faar sannsynligvis ikke tilgang til internett med din baerbare, saa skal du spille poker mot deg selv?? Forsvaret pleier aa tilby noen Apple-maskiner til bruk av menigheten, men det er saavidt jeg erfarte ikke vanlig at de setter opp traadloest for de tjenestedyktige, fordi svaert faa tar med seg laptop i forsvaret.

Foroevrig vil jeg si at jeg selv skulle oenske jeg tok med meg laptop i forsvaret. Jeg hadde stort sett fritid paa formiddagene hver soendag, og jeg hadde ofte mye doedtid mens jeg satt paa vakt. Derfor hadde det vaert produktivt aa hatt med baerbar PC og f.ex. brukt tiden paa aa laere meg mer programmering.

Lenke til kommentar
To kommentarer >>

garanti kan vaere greit for hvertfall det foerste aaret mens du er i forsvaret. Du kan risikere at noen av psykopatene i forsvaret heller vil at du skal pusse sko enn aa spille poker, og da fyker komponentene dine fortvekk over hele kasernen.

Bare en kommentar igjen >>

Du faar sannsynligvis ikke tilgang til internett med din baerbare, saa skal du spille poker mot deg selv?? Forsvaret pleier aa tilby noen Apple-maskiner til bruk av menigheten, men det er saavidt jeg erfarte ikke vanlig at de setter opp traadloest for de tjenestedyktige, fordi svaert faa tar med seg laptop i forsvaret.

Foroevrig vil jeg si at jeg selv skulle oenske jeg tok med meg laptop i forsvaret. Jeg hadde stort sett fritid paa formiddagene hver soendag, og jeg hadde ofte mye doedtid mens jeg satt paa vakt. Derfor hadde det vaert produktivt aa hatt med baerbar PC og f.ex. brukt tiden paa aa laere meg mer programmering.

To komentarer ;)

1. Psykopatene i forsvaret er ansvarlige dersom de ødelegger noe av privat eiendom, så egentlig trenger man ikke forsikring pga det.

2. Flere og flere leirer legger opp til at folk skal kunne bruke sine private bærbar PC'er i militæret.

Hilsen en som jobb i militæret :D

PS: Bærbar i militæret er veldig kjekt!!

Lenke til kommentar

Takker for svar!

Tror jeg dropper oppløsningen jeg og sparer noen kroner der.

Til swidd:

Merkelig kommentar; først sier du at du ikke anbefaler meg å ta med pc for noen "psykopater" vil ta pc'en og hive den, men selv skulle du ønske du tok det med? :p

Men funker fint å spille poker her, gjør det akkurat nå, men er ikke alltid ledig pc (er bare 6stk fordelt på 90 rekrutter + de som allerede er her). Dessuten er det en drøss andre som spiller poker på sine bærbare pcer her også.

Edit: Til MMORE2001: Det tilbudet så meget bra ut! Tror jeg vil gå får det. Lurte bare på et par ting om den maskinen:

Er den forholdsvis stor eller liten i forhold til andre maskiner? Noen som vet om den er stillegående? Hvordan er oppgraderingsmulighetene? Skal kjøpe meg en trådløs harddisk i tillegg, så harddisken trenger ikke være stor og helst ikke bråke så mye.

Endret av Melloweitsj
Lenke til kommentar

Hvordan er det med i6000 i forhold til Tundra'en? Ser de har ganske like speccs, men hvordan er støresle/vekt osv...

Også hvordan er dette med hjemmepc løsningene der man får igjen på skatten? Mener å ha lest noen steder at man kan få billigere pc'er igjennom kommunen? Som sagt jeg husker ikke dette helt, men om noen vet hva dette er, og om det er penger å hente på dette, så vil det tippe valget mitt en del..

Lenke til kommentar
Takker for svar!

Tror jeg dropper oppløsningen jeg og sparer noen kroner der.

Til swidd:

Merkelig kommentar; først sier du at du ikke anbefaler meg å ta med pc for noen "psykopater" vil ta pc'en og hive den, men selv skulle du ønske du tok det med? :p

Men funker fint å spille poker her, gjør det akkurat nå, men er ikke alltid ledig pc (er bare 6stk fordelt på 90 rekrutter + de som allerede er her). Dessuten er det en drøss andre som spiller poker på sine bærbare pcer her også.

Edit: Til MMORE2001: Det tilbudet så meget bra ut! Tror jeg vil gå får det. Lurte bare på et par ting om den maskinen:

Er den forholdsvis stor eller liten i forhold til andre maskiner? Noen som vet om den er stillegående? Hvordan er oppgraderingsmulighetene? Skal kjøpe meg en trådløs harddisk i tillegg, så harddisken trenger ikke være stor og helst ikke bråke så mye.

Tror ikke maskinen er så veldig stor, pluss maskinen var 2,7Kg som er ganske bra for å være i den klassen.

Regner med at maskinen er stillegående. Så var det størrelsen på den:

Dimensjon:

Bredde 326mm

Dybde: 270mm

Høyde: 30mm

men det står på linken da.

Endret av MMORE2001
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...