Gå til innhold

Holux Bluetooth GPS

imran

Anbefalte innlegg

Fant ikke noen dedikert forum for GPS, så jeg velger å sette inn spørsmålet her. Jeg er på jakt etter en Bluetooth GPS enhet for min PDA. Etter å ha søkt igjennom en rekke nettsteder så har jeg kommer frem til denne:

http://www.holux-uk.com/Products/gpslim236/index.shtml

Er det noen som har noen erfaringer eller vet noe om denne enheten? Har lest en del reviewes på nettet og den kommer ganske ok ut. Finnes det bedre alternativer?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Dette er, etter min mening, den beste blåtann gps'en du får tak i, og til en viss

grad, den beste til PDA/mobil. Eg har den selv, og tidligere hadde eg en Haicom CF-gps, og før det en seriell. Begge disse to hadde ca 4-5 satelitter inne om gangen, når alt var topp var de kanskje 6 inne, toppen 7. Dessuten brukte de stort sett veldig lang tid på å få signal igjen etter tunnell eller lignende, opptill 1-2 minutt.

Holuxen er sjelden under 9 satelitter, som regel ligger de på 10-11. Etter at eg monterte ekstern antenne på bilen er det som regel 11 satelitter inne til enhver tid. Dessuten bruker den mellom 5-10 sekund etter tunnell på å finne igjen signalene.

Dessuten er den liten og lett, passer fint i ei mobilveske/laptop/lomme. Den har ikke den beste batterilevetiden, men 12 timer bør holde? Og bonus, det er nokia batteri, så du kan kjøpe ekstra.

Anbefales, og på en skala fra 1 til 6 får den 12 hos meg. :w00t:

Lenke til kommentar

er vel 8t levetid eller noe, og det er det samme som pdaen min. En kjempegod enhet som jeg har hatt mye glede av. Fås billig på ebay.

Bruker samme batteri som nokia 6600 sto det vel i bruksanvisningen så da kan man bare skifte batteri etter behov. Den har også mulighet for usb kabel for flashing og styr, men problemet er at man trenger egen kabel for å få koblet den til pc

Lenke til kommentar

Takker for svarene. Godt å få bekreftet at den er bra før jeg går ut for å kjøpe den. Jeg sendte en del spørsmål til Holux customer service, men i gid stil fikk jeg aldri noe svar tilbake. Lurer på om dere vet svaret på noen av de spørsmålene under:

I am considering to buy the Holux Bluetooth GPS Receiver GR-236. Before I

make up my mind, I need to get some clarifiations. I hope you can help me

with the following questions:

* What comes in the box?

* Is it possible to upgrade the firmware via USB? If so, does the USB cable

for this follow in the box?

* Is it possible to charge the unit via a USB cable connected to a PC?

* Is the recharchable battery an AAA type battery?

* If I go ahead and buy this unit, then I will be using it with an HP Ipaq

hx2410. Is this unit compatible with this pocket pc?

* From a review I read that power connection requires two cables in the car.

What does this mean? Please see the following link:

http://www.ipaqhq.com/articles/articles/259

* Is an external antenne supported? If so, is it provided in the box?

Setter pris på om jeg får noen hint til spørsmålene over.

Lenke til kommentar
* What comes in the box?

Eg fikk med 230V lader(for hus), 12V lader(for bil), batteri, gps enhet og driver/dokumentsjon.

* Is it possible to charge the unit via a USB cable connected to a PC?

Ja, slik har eg det i bilen min.

* Is the recharchable battery an AAA type battery?

Nei, det er et nokia batteri.

* If I go ahead and buy this unit, then I will be using it with an HP Ipaq hx2410. Is this unit compatible with this pocket pc?

Ja

* From a review I read that power connection requires two cables in the car. What does this mean? Please see the following link:

Eg skal ikke si det sikkert, men eg vil annta at han mener en for PDA'en, og en til GPS'en.

Ekstern antenne er ikke noe problem. Eg har det i bilen min.

Lenke til kommentar
* From a review I read that power connection requires two cables in the car. What does this mean? Please see the following link:

Eg skal ikke si det sikkert, men eg vil annta at han mener en for PDA'en, og en til GPS'en.

tror han mener at man trenger to kabler fordi en er til gpsen og en er til pdaen hvis ikke pdaen bruker en miniusbport til å lade =) (billaderen virker fint med min qtek s100)

Ekstern antenne er ikke noe problem. Eg har det i bilen min.

Ekstern antenne er det bare å koble på, men det følger ikke med og er heller ikke nødvendig. Gpsen min ligger i luftesporene foran ved frontruta og signalet er ypperlig. Men i tette bystrøk med høye bygninger kan det jo være en fordel selv om jeg har klart meg uten det i oslo

Lenke til kommentar
tror han mener at man trenger to kabler fordi en er til gpsen og en er til pdaen hvis ikke pdaen bruker en miniusbport til å lade =) (billaderen virker fint med min qtek s100)

jah, det var jo det eg sa.

en lader til gps'en.

en lader til pda'en.

personlig har eg en holder med usb-porter som gir strøm. eg har da koblet holuxen rett inn på en av disse.

Lenke til kommentar

Flott, tusen takk for alle svarene.

Jeg antok at med to kabler så mente forfatteren en til iPAQ and en til GPS. Det burde ikke være noe problem siden jeg lanlegger å lade enheten hjemme før jeg reiser av gårde. I tillfelle laderen går så kan man jo alltid lade i bilen.

Da går jeg frem og kjøper denne GPS'en. Takk for alle svarene. Det har hjulpet meg i å bestemme meg for å kjøpe denne.

Med hilsen,

Imran

Lenke til kommentar

Når jeg tror at jeg har fått alle svarene så kommer jeg på at jeg fortsatt renger litt mere råd fra dere. Med en GPS og PDA trenger man selvfølgelig en holder. Har surfet meg litt frem og tilbake og funnet følgende holder:

http://www.pdamods.com/proddetail.asp?prod...X2110MNT&cat=23

Noen ideer om den er bra? Den har en lader som plugges inn i bilen. Videre har den en utgang til som kalles serial. På denne kan man både lade og koble til en GPR enhet. Støtter Holux denne type ladning? Hva er en serial kabel? Er det ekstra utstyr som man kan kjøpe?

Takker, takker og takker for alle de gode tipsene

Lenke til kommentar

eg har denne til min ipaq hx2110, og dette fungerer perfekt.

i denne tråden kan du se den montert med pda.

på undersiden er det to usb porter, hvorav en brukes til pda, og den andre bruker eg til gps. på siden er det enda et 5v uttak, men denne er rund. på toppen er det serieport for tilkobling av gps, om du har den rette kabelen. i tillegg har denne holderen høyttaler, slik at du hører instruksjoner for navigasjon høyt selv med radio/musikk på.

Lenke til kommentar

Flotte greier.

Jeg har snakket med Holux customer support i dag og spurt om de støtter følgende bil holder:

http://www.pdamods.com/proddetail.asp?prod...X2110MNT&cat=23

Det gjør de ikke, men de kunne lage en spesial kabel for å koble GPS'en til RJ11 porten i denne holderen. Denne kabelen vil da kunne både lade GPS'en og bli brukt som data transfer også (hvis jeg velger å ikke bruke bluetooth). Med dette kommer jeg unne med to kabler og en veldig tynn holder - noe som passer best for meg.

Takker igjen for all informasjonen og tipsene.

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg Holux 231 i juni, til min Qtek S100. Jeg har ikke fått den til å fungere mot kartprogrammer. Noen som har fått dette til?

Den fungerer for det meste med GPS Viewer som følger med Holuxen, men jeg må som regel fjerne bluetoothenheten og legge den til igjen for å få kontakt.

:hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...