Gå til innhold

Kjøling av chipsett P4

Gjest Slettet+918234

Anbefalte innlegg

Gjest Slettet+918234

Har et MSI 915p Neo2 Platinium hovedkort som jeg skal sette vannkjøling på.

Når det gjeder chipsettet, er det "nord siden" eller "sør siden" som jeg bør sette vannblokken på, eller bør jeg ha på begge?

Har kjøpt WaterChill Kt120-12xv vannkjølingsett.

Hvor langt opp kan jeg klare å klokke den P4 3,2ghz cpuen som jeg har da?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Ja, det er som lordbiggi sier NB som gjerne blir varmest, og som også påvirkes av klokking, nå har jeg ikke helt klart for meg hvordan ditt hk ser ut, men det er jo også vanlig at NB har en mye større kjøler enn SB orginalt. På mitt i915P, blir faktisk sørbrikken (ICH6R) også temmelig varm, ikke så varm at den trenger vann, men det er lurt å ha litt luftsirkulasjon i området. Og enda viktigere, det samme gjelder strømforsyning, altså området rundt der cpu sitter. Dette blir normalt indirekte kjølt av cpu viften, så når denne fjærnes kan det fort bli varmt. Prescott trekker mye strøm, så ved klokking belastets denne strømforsynings-delen på hk ekstra mye, faktisk så mye at det godt kan være det som stopper klokking videre. Hvor langt du kommer er det ikke godt å si, det er avhengig av hvor heldig du har vært med eksemplaret av cpu, hk's strømleverings evne, kjøling, og psu's strømleveringsevne.

Et sted mellom 3,5 og 4....

Som en liten kuriositet kan jeg nevne at min Precsott 3.0 på i915P klokket til ca 3,6Ghz med en Fortron 400W psu, har siden prøvd det samme oppsettet med en Q-tech350W, og kommer da ikke over 3,2Ghz :D

Q-tech er jo en værsting av dårlig psu, men bare for og illustrere at psu er avgjørende for en god klokk. :)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

OK. Ja det er større kjøleribbe på norsiden så det var der jeg regnet med at vannblokken skulle sitte. Sørsiden blir også litt varm hos meg.

Jeg klokket den opp til 3.8ghz og da som du sier pcp160 strømforsyningen som er i nærheten av cpu ble jævlig varm. Jeg målte 75gr så jeg satte cpu tilbake til 3.2ghz.

Når jeg hadde klokket til 3.8 så måtte jeg sette om Vcore litt(1.4V), kansje derfor den ble så utrolig varm. Hvis jeg klokker til 3.6 så slipper jeg å skur opp Vcore..

Er det noen muligheter å få vannkjølong på strømforsynigen som sitter ved siden av cpu?

Lenke til kommentar
CuttingEdge Skrevet 21/08/2005 : 15:22

Er det noen muligheter å få vannkjølong på strømforsynigen som sitter ved siden av cpu?

Ja, det høres jo ut som du har en potensielt god klokker hos deg da. Som du sier blir både strømforsyningsdelen, og cpu'en selv betydelig varmere så fort man øker V-core, det går rett og slett mer strøm. Har aldri sett ferdig blokker til strømforsynings delen, som vel gjerne består av noen mosfet transistorer, spoler og elektrolytt kondensatorer. Og særlig da Mosfet, og tildels elektrolyttene trenger en del kjøling. Men det var en spennende tanke, og det skulle ikke forundre meg om noen her har laget noe løsning på dette, eller vet hvor man kan få tak i. Men jeg har aldri hørt om det desverre. Fikk i grunn litt lyst å prøve og lage noe slikt selv, når du nå nevner det... Har faktisk ikke sett på hvordan utformingen under ribben er :hmm:

Får håpe noen andre har noe erfaring eller gode innspill rundt dette også, for det er en spennende tanke syns jeg.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Har søkt runt om på diverse sider som selger vannkjøling og har ikke sett noe som kjøler den delen nei.

Jeg har heller aldri sett under de 3(eller 4) små kjøleribbene som står der. De runde transistorene ble også fryktelige varme når den gikk på 3.8Ghz.. :cool:

Da får jeg slå meg til ro med 3.6ghz en stund da også tenke litt på hvordan man kan løse problemet med varm power del, hvis det i det hele tatt lar seg gjøre..

Tusen takk for svarene jeg fikk

:thumbup:

Lenke til kommentar
CuttingEdge Skrevet 21/08/2005 : 17:31

Tusen takk for svarene jeg fikk

Bare hyggelig det. Nå skal jeg jo på ingen måte gå god for at det ikke kan gå galt, men disse transistorene tåler nok ganske heftige temperaturer før de går i stykker, så om du sørger for litt brukbar luftflyt bør det gå greit det også. Men det er bare viktig og ikke glemme de helt bort når man fjerner cpu viften.

Lykke til med klokk og blokk ;)

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+918234

Tror også de transistorene tåler mye varme, men slike elektrolytt kondensatorer liker seg ikke når tempen overstiger 70gr så jeg tror jeg roer ned litt jeg :yes:

Men vill strømforsyningen på hovedkortet bli noe særlig varmere hvis jeg klokker uten og øke V-core?

Hva gjør de extrem klokkerene med poweret? :hmm:

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...