Gå til innhold

Tråden om DELL 2405


Re-Offender

Anbefalte innlegg

Yiihaa og litt til!!

*orker ikke mer, for jeg er stappmett etter første juleinspirerte middag... pusj.. man har det for godt ja*

 

Men nå har jeg fått skjermen min, fikk sms om at den var på linjegods i dag tidlig og det var en positiv overaskelse og jammen meg fikk jeg mitt defekte DFI HK byttet tilbake i posten i dag også, en meget god dag med andre ord hehe :).

 

Så nå har jeg satt opp dette svææ... æææ... *litt til* ææære vidunderet av en skjerm! Og første inntrykket er:

 

*Svimmel*

 

Ja seriøst svimmel... får whiplash og bilsjuken på en gang av denne jo *ler*.

 

Men fra svimedalen til alvor. Hva burde jeg gjøre av oppsett for denne skjermen for å få den optimal? Den er meget bra som den er, men vil gjerne ha den best mulig satt opp. Finnes det en ferdig fargeprofil til den?(bruker DVI på 6600GT).

 

Skjermen er så bra at bra grafikk ble kornete*ler*, vel litt korny sagt, men jo hehe. 720p var plutselig ikke så imponerende kvalitet lenger *ler*.

 

Vel altså det må fremheves at Amazing Caves i 720p på denne skjermen er en nytelse jeg ikke har opplevd maken til på en monitor før.

 

EDIT:

Trekker tilbake alt jeg sa om "kornete i 720p" selv om det var ironisk ment, for det første 720p jeg så på var en capture sak som tydeligvis ikke var maks kvalitet for 720p.

 

Etter å ha sett på alle 720p glimt fra Microsoft sitter jeg igjen helt måpende.... Selv når jeg maksimerer 720p på 1920*1200 så er kvaliteten superb. Jeg kommer til å kikke på filmglimt til krampa tar meg.

 

Synd jeg ikke har CPU nok til å se ordentlig på 1080i klippene.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

6600GT kortet er nok bra nok :) Har bare litt for dårlig CPU akkurat nå. Men jeg klare nesten å kjøre 1080p hakkefritt og det var nok til at jeg så hvor fantastisk det er :)

 

Men akkurat nå har jeg en XP-M2400 på lavklokk(1700/200) pga et reserve HK som er meget ustabilt samtdefekt RAM som skal byttes, men har fått tilbake mitt opprinnelige klokke HK nå, og 2GB RAM som skal i serveren som jeg tjuvlåner til PC'en mens den defekte sendes inn.

 

Så hvis alt er i orden da kan det være jeg får den til å kjøre på 2500/200(ikke klokke ram) inntil jeg får den nye OCZ 2GB Platinum EL ram'en og kanskje kan kjøre opp FSB'en i tillegg, 2500-2700/220-250.

 

Det vil vel kanskje være nok til å kjøre 1080p uten at CPU går i 100% med hakking. Forsøkte forresten AOE III i 1920*1200 og nesten full detaljer i går, det var wow.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Der var det mange flotte fine bakgrunner hehe. Hmm jeg kan sette en bildekatalog som skjermsparer i WinXP, men er det mulig å sette en bildekatalog som skiftende bakgrunn? Kunne vært ok..

 

Jeg ser man kan sette en helt vanlig webside(ikke "sett som bakgrunn" funksjonen) som bakgrunn. Hva om man da hadde en webside som viste bildene med et intervall man selv satte?

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

hehe jeg også er helt 1920*1200 o'holicer nå. Og det som er så flott er at 24" med denne oppløsningen gir store og tydelige bokstaver i et alikevel stort format.

 

Jeg kommer til å bli ekstremt bortskjemt med denne skjermen og er allerede blitt godt vant hehe.

 

Hva har andre gjort for å optimalisere oppsettet sitt på skjermen? Bortsett fra DVI-D selvf?

Lenke til kommentar

Lysstyrken var på 50% på DVI-D og jeg har satt den nesten helt ned til 0 :). Det sier litt om hvor bra panelet egentlig er.

 

Eneste som "plager meg litt med skjermen er at den ikke har sølvgrå kant rundt skjermen, det merker jeg faktisk bedre enn jeg ville trodd :) Men jeg får skaffe meg bedre lys rundt/bak/over skjermen.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Lysstyrken var på 50% på DVI-D og jeg har satt den nesten helt ned til 0 :). Det sier litt om hvor bra panelet egentlig er.

 

Eneste som "plager meg litt med skjermen er at den ikke har sølvgrå kant rundt skjermen, det merker jeg faktisk bedre enn jeg ville trodd :) Men jeg får skaffe meg bedre lys rundt/bak/over skjermen.

5175956[/snapback]

 

 

Etter litt bruk tror jeg at jeg sliter mye mer med øynene på denne modellen. Jeg sitter relativt MYE ved Pc-skjermer, men har hatt lite/sjelden problemer med øynene på CRT-skjermer. Trodde i utgangspunkt LCD skjerm skulle være bedre for øynene. Er ikke sikker på at Dell'n er årsaken, men tror det. :ermm:

 

Noen tips til belysning? Idag sitter jeg i et relativt mørkt rom med kun en lampe som lyser fra siden på monitoren. Sikkert ikke optimalt.

Er det bedre med masse lys i rommet, eller masse lys bak monitoren?

Lenke til kommentar

Iom at CRT hadde grå kanter rundt så er nok det riktig. Sørg for belysning over/bak skjermen og på begge sider, det hjelper mye.

 

Derfor hadde den vært verdens mest perfekte skjerm hvis den også var TCO03 med sølv eller grå kanter rundt skjermflaten. fordi en såpass stor og lyssterk/bra skjerm belaster øynene mer enn en liten CRT med grå kanter.

 

Dog stråler en CRT mer og det er en belastning du ikke merker på samme måte som at øynene er "såre" men du stråler huden som blir fortere rød og usunn.

 

EDIT:

Ellers må jeg si at jeg har fått maks bruk av flere inngangern nå.. sitter med en server som fusker litt og en pc som er kranglevoren og da har jeg kjempegod bruk for 2 maskiner på samme skjerm. tror jeg snart har slitt ut kilde-knappen hehe.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

:) Jeg også, har koblet to pc'er til. Genialt.

 

Men jeg må ta det med øynene seriøst. Prøvde å sette to ekstra lamper inn i går, men synes fortsatt at rommet er for mørkt. Fikk de samme problemene i går, etter kun kort brukstid. Fant disse tipsene på nett:

Skjermen bør ha en oppfriskningshastighet på rundt 80 Hz eller mer. De fleste skjermer takler dette, men det bør sjekkes. Noen skjermer er fabrikkinnstilt på 65 Hz, noe som gir flimring. Selv om ikke alle oppfatter flimringen bevisst, kan vi over tid få såre og slitne øyne.

 

Det er ikke noe å hente her? (har den på digital, primæroppløsning (1920x1200) Mener den står på 65 hz.

 

Arbeidsbordet på skjermen bør ikke ha skarpe farger. Man bør ikke ha f eks rød bakgrunn og blå bokstaver, for øyet vil fokusere forskjellig på de to fargene. Lys med ulik bølgelengde brytes forskjellig, og derfor vil øynene fokusere forskjellig på ulike farger - trass i at avstanden til skjermen er den samme. Forskjellen blir større jo lenger fargene ligger fra hverandre i fargespekteret. Dette kan gi slitne øyne. Hvit skjerm med svart tekst gir optimal kontrast.

 

Her kjører jeg en skarp Blå bakgrunn. Skal prøve å endre denne.

 

Videre skal det være forholdsvis liten forskjell i belysningen mellom skjermen og omgivelsene.

Jeg kjører min på kanskje for mye brightness. Skal skru denne ned.

 

 

Mulig jeg også ikke har skrudd DELL'n maksimalt i forhold til høyde. Jeg har rett og slett aldri vært bevist på slike innstillinger fordi jeg aldri har vært plaget med slike problemer. Eneste jeg konsekvent gjør (som jeg tror er viktig) er å ta korte avbrudd fra pc, og ofte flytte blikket vekk fra skjermen under arbeid (ved tankeprosess :) ).

Lenke til kommentar

H@@kon LCD og CRT skjermer er ganske så forskjellige. En CRT skjerm flimrer som du vet ved 60-75 Hz, mens 85 hz og oppover oppleves som flimmerfritt. For LCD så er det noe helt annet som gjelder. Jeg kan ikke nok til å forklare deg teknologien i detalj her, men LCD skjermer skal kjøres i 60 Hz. Da flimrer de ikke.

 

Uansett om man har CRT eller LCD (jeg har begge deler), så lønner det seg å ha en mørkere bakgrunn på skrivebordet. Enten en mørk farge eller bakgrunnsbilde.

 

Jeg synes Dell skjermen var litt for lys ved 50% som er standard, så jeg satt lysstyrken mye ned. LCD skjermen min er mye mer behagelig for øynene enn min Eizo CRT som kjøres i 100 Hz.

Lenke til kommentar

Jeg har ikke riktig belysning på kontoret mitt ennå så jeg satt lysstyrken på DVI-D på skjermen helt ned til 0 og den er fortsatt meget bra lyssterk ;).

 

På film og video stilte jeg overlay verdiene i kortdriveren for kun det slik at film osv fikk riktig lysstyrke/kontrast.

 

Husk også at du ikke skal sitte for nære skjermen. ca 80cm fra fronten på skjermen til øynene er en grei avstand(om du ikke er nærsynt)

Lenke til kommentar

Husk også at du ikke skal sitte for nære skjermen. ca 80cm fra fronten på skjermen til øynene er en grei avstand(om du ikke er nærsynt)

5201464[/snapback]

 

Jepp, har fysisk målt avstanden og jeg har sittet ALTFOR nærme :blush:

Nå står den ca 70 cm ifra.

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar

Nå som jeg har brukt denne skjermen en måneds tid snart så må jeg si at opplevelsen å bruke PC er så mye bedre! Og før ble jeg ofte veldig sliten, nå er det bare en nytelse og det sparer helsa mye å sitte med en skikkelig skjerm. Men husk at den mørke rammen krever god belysning i rommet.

 

Typisk er type hyllebelysning bak skjermen perfekt og gjerne en liten bordlampe(IKEA har fine små stå lamper) på ene siden og en arbeidslampe på andre siden, samt god takbelysning så har du virkelig en skjerm som sparer øynene dine maksimalt.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...