Gå til innhold

Tråden om DELL 2405

Re-Offender

Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Er det slik at man må ha en HDCP skjerm for å kjøre Win Vista? Høres litt merkelig ut dersom alle må kjøpe ny skjerm for å kjøre neste OS fra Microsoft... Sikkert bare noe jeg har feiloppfattet eller?

Ellers, er det noe vits å ringe Dell for å få bedre tilbud på denne skjermen? Tviler liksom litt selv... Tenker å ha den på PC nr 2 :dribble:

Edit Innlegg nr 100 på 2 år :) !

Endret av Walter
Lenke til kommentar
Er det slik at man må ha en HDCP skjerm for å kjøre Win Vista? Høres litt merkelig ut dersom alle må kjøpe ny skjerm for å kjøre neste OS fra Microsoft... Sikkert bare noe jeg har feiloppfattet eller?

Ellers, er det noe vits å ringe Dell for å få bedre tilbud på denne skjermen? Tviler liksom litt selv... Tenker å ha den på PC nr 2 :dribble:

Edit Innlegg nr 100 på 2 år :) !

5015464[/snapback]

Ikke for å kjøre Vista, men for å kjøre beskyttet filminnhold med HDCP. Ikke usannsynelig at det vil komme noen hack til dette heller. Vitsen med at "Hvis Microsoft bestemte så måtte vi kjøpe noe biler hver gang det ble gjort vedlikehold på veiene" er kanskje ikke såååå langt unna likevel... :D Jeg undersøkte også dette før jeg kjøpte Dell 2405, men etter hva jeg vet at det få/ingen skjermer enda som støtter dette. Det var en annonse en en engelsk avis som fremstilte det som man ikke kunne kjøre Vista i det hele tatt, det stemmer ikke.

Lenke til kommentar

Kort forklart er det en slags hardware basert content protection. Kontaktene DVI/HDMI må ha HDCP støtte i hardware for å vise HDCP enablet innhold.

Man kan si det slik at HDCP-DVI kontakten er låsen og de som sender innholdet sender et flag som er nøkkelen og som låser opp innholdet slik at brukeren kan se det. Har man ikke HDCP komp. kontakt får man ikke tolket nøkkelen og dekodet signalet. Dette går under DRM.

I Vista må MS bygge inn støtte for HDCP men Vista selv krever ingen HDCP skjerm, kun HDCP enablet innhold på samme linje som evt. DRM enablet innhold krever spesiell software el. Så dette er ikke en MS oppfinnelse men en film/antipiracy oppfinnelse.

Det stiller seg i rekke med all type beskyttelse på innhold fra macrovision til ccs osv osv.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Man kan si det slik at HDCP-DVI kontakten er låsen og de som sender innholdet sender et flag som er nøkkelen og som låser opp innholdet slik at brukeren kan se det. Har man ikke HDCP komp. kontakt får man ikke tolket nøkkelen og dekodet signalet. Dette går under DRM.

5016909[/snapback]

Blir ikke dette å ta bekymringene på forhånd? Det er vel ikke mange skjermer idag som har støtte for HDCP?

Forstår jeg det rett at det kun er aktuelt dersom du skal bruke skjermen til å se en film på? Eller gjelder det også annen programvare?

Kan det tenkes at det vil være mulig å få kjøpt HDCP-overganger (som åpner kodingen og slipper DVI signalet inn til DVI-porten?

Lenke til kommentar

(grr mistet alt jeg skrev pga dårlig ram her hehe)

Det er ikke å ta bekymringer på forskudd, svarte kun på spørsmål om hva det var.

Det er også provider og ikke content som avgjør om det blir HDCP enablet med et hdcp flag eller ikke.

Det er oppe til politisk beslutning i bla. USA hvorvidt dette skal påtvinges som en standard for film(hddvd) og digital tv i bla. USA. Det er ikke tatt none beslutninger såvidt jeg vet, noe sted, men det snakkes løst om et estimat på 2 år og at dette kan bli en standard i løpet av den tiden.

Det er på linje med macrovision, css og slike ting.

Jeg har også tenkt på at det burde kunne være mulig å ha dongler på kontakten som gjorde kontakten HDCP komp., men jeg kjenner ikke systemet godt nok til å vurdere det. Det virker for meg som om det er et større inngrep i skjermen en kun første leddet i kontakten. Men det er jeg ikke sikker på, det kan flinkere folk eller google her svare på.

Det blir på en måte litt som digital paraboldekoder inni skjermen, hvor man må ha riktig kort og kode(alt i hw) for at signalet skal vises, er mitt inntrykk. Uten å ha sett så nøye på det ennå.

Noen kan sikkert utdype dette litt bedre.

Endret av Theo343
Lenke til kommentar

Så vidt jeg vet er det bekreftet at HD-DVD skal ha HDCP, og det er ventet at BluRay skal følge etter. De fleste filmselskaper vil nok prøve å beskytte filmene sine mot digital kopiering, jeg har vanskelig for å tro noe annet.

En overgang som fjerner beskyttelsen på lovlig vis, hvordan skulle det fungere? Den kunne jo ikke ha vanlig DVI som utgang, da er en tilbake til startstedet.

Det er bedre med en liten bekymring på forskudd enn en stor regning på etterskudd!

På den annen side, når det kommer SED-skjermer (eller noe annet bedre enn dagens LCD) vil jeg vel bytte uansett, så jeg kan vel ikke forvente å kjøpe en skjerm nå og bruke den i mange år.

Endret av EasyRaider
Lenke til kommentar

Det er vel ikke det fysiske grensesnittet gir HDCP men en elektronikk i grensesnittet? Ergo vil vel en overgang med nødvendig elektronikk i midten kunne gi HDCP funksjonalitet selv med DVI i begge ender.

Altså tenkt PC/annet -> dvi-hdcp elektronikk som låser opp-dvi ->skjerm.

Hvis ikke må du forklare bedre hvordan det hele fungerer :-)

Endret av Theo343
Lenke til kommentar
Det er vel ikke det fysiske grensesnittet gir HDCP men en elektronikk i grensesnittet? Ergo vil vel en overgang med nødvendig elektronikk i midten kunne gi HDCP funksjonalitet selv med DVI i begge ender.

Altså tenkt  PC/annet -> dvi-hdcp elektronikk som låser opp-dvi ->skjerm.

Men hvordan skal tingen vite om den sender utsignalet til en skjerm eller en opptaksenhet?

Lenke til kommentar

Altså tenkt  PC/annet -> dvi-hdcp elektronikk som låser opp-dvi ->skjerm.

Men hvordan skal tingen vite om den sender utsignalet til en skjerm eller en opptaksenhet?

5018342[/snapback]

Interessant tema, men faller litt vekk fra Dell 2405 tråden. Uansett, jeg forventer å bruke min Dell 2405 i mange år fremover :)

Endret av H@@kon
Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234

Noen eksperter på priser her? Prisen ligger vel på 7500kr nå. Tror noen den vil synke i pris i kommende tid? Er vel og bra med stor skjerm, men er den ikke _litt_ for stor for normalt bruk? Mener er det uvant å bruke eller er det rett og slett bare konge? :roll:

Hvordan er kvaliteten på 20" 2005? Kan jeg klare meg fint med den eller vil den virke liten siden det er widescreen? Andre widescreen skjermer på 20" som har bra kvalitet for en rimelig penge? Mange spørsmål på en gang men jeg håper på svar...

:)

Endret av Slettet+9871234
Lenke til kommentar

Cleric23 jeg kan svare deg bedre når jeg har fått min 2405 selv. Men det jeg har lest på nettet om det å ha slike store skjermer er at du må plassere den litt lenger unna eller inn på skrivepulten i forhold til mindre skjermer. Har med det at du skal mest mulig bare bevege øynene og ikke hele hodet, og derfor være lenger unna skjermen.

Skal du først ha deg widescreen og har pengene, så burde du gå for 24 tommer da mener jeg! Ellers er vanlig 20 tommer med 1600x1200 ett bedre valg egentlig.

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+9871234
Cleric23 jeg kan svare deg bedre når jeg har fått min 2405 selv. Men det jeg har lest på nettet om det å ha slike store skjermer er at du må plassere den litt lenger unna eller inn på skrivepulten i forhold til mindre skjermer. Har med det at du skal mest mulig bare bevege øynene og ikke hele hodet, og derfor være lenger unna skjermen.

Skal du først ha deg widescreen og har pengene, så burde du gå for 24 tommer da mener jeg! Ellers er vanlig 20 tommer med 1600x1200 ett bedre valg egentlig.

5021454[/snapback]

Kjempefint, da venter jeg på en liten review fra deg Betroz :)

Lenke til kommentar

Med mindre man er veldig kortvokst så vil jeg tro at det ikke er spesielt behagelig å ha denne skjermen så mye lavere. Sitter slik at jeg har hodet ca 60cm fra skjermen, og selv det føles av og til litt for nærmt. Ser ikke helt for meg hvordan jeg skulle plasert og vinklet skjermen dersom den var veldig mye lavere, men dette her er vell en smakssak.

Må si at overgangen fra 17" crt var ganske stor, det eneste negative er at skjermen på den bærbare plutselig ble veldig liten (15" 1400x1050).

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...