Gå til innhold

2 skjermkort = fet grafikk?


Chargos

Anbefalte innlegg

Det nytter desuten ikke å kjøpe ett identisk skjermkort med det du har å to du kan kjøre crossfire...

 

du må ha et ATI kort som slutter med "crossfire Edition" :)

Bare påpeke at han ikke trenger identiske kort med crossfire. Et crossfire og det kortet du har nå + crossfire hovedkort blir vel det han trenger.

 

Om det er verdt pengene må den som kjøper avgjøre. Liten ytelsesøkning?Er snakk om det dobbelte i ytelse.

Ytelsen blir vel ikke doblet i sli, er det ikke i rundt 50% økning det er snakk om da?

70-80%

Det kommer såklart ann på oppløsning\spill\instillinger etc. Bør nok ikke regne med så høy ytelse generellt. Alt fra 30% til 80% er nok vanlig.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest Slettet+981234789

men grafikken bil ikke bedere (anderledes) med 2 kort får bare bedre ytelse.

det er vell ikke noen spill i dag 1 stk 7800GTX ikke klarer og kjøre med alt på. (hvis man har en bra cpu osv fra før)

i framtiden vill man kunne utnytte SLI og få penere graffikk fordi man kan skru på mer options.

Lenke til kommentar
veit da det.. men du ville ikke ha tjent noe på det, når det ikke finnes et spill som krrever så mye av et grafikk kort

Finnes alltids spill som krever mye av en grafikkort..Er jo en negativ side med SLI, bruker mye strøm, lager mye varme, bråker og koster mye. Må også lage en del profiler selv siden ikke alle spill er støttet..

Lenke til kommentar

Vel, hvis du kjøper XFX GeForce 7800 GTX, så er jeg temmelig sikker på at det klarer å spille alle dagens spill på beste grafikk, tror ikke du trenger to! Det er bare penger kastet ned i dass!

Hvis da ikke resten av maskinen er bygget opp med 800MHz-prosessor og 256MB RAM!

Men hvis PC'en din er en "standard" PC i dagens PC-verdenen, så skulle nå det gå bra!

Sapphire Radeon X850XT PE 256MB, er jo også et kvalitetskort som skal kunne gjøre det ganske så veldig bra på spillene det også!

 

 

Så bruk heller pengene på noe annet! Du har jo allerede et bra skjermkort! Bruk heller pengene på litt ekstra RAM eller en ny prosessor eller noe annet du kunne ha bruk for!

Lenke til kommentar

man kan bruke to identiske nvidia kort i sli for å oppnå ca 0 - 60 % økt ytelse :thumbdown: over det første kortet. men Ati har ikke lansert sin (SLI) utgave CROSSFIRE enda, Og da må man kjøpe ett nytt hovedkort som støtter CROSSFIRE teknologi og så må man kjøpe seg en CROSSFIRE versjon av ditt kort. så man kan ikke få bedre ytelse ved å slenge to vpu'er i en ATi basert system. så det er ingne vits å kjøpe to ati kort for å bruke i (SLI) fordi det ikke funker og man trenger et kort crossfire edition kort som fungerer som master og ett som er slave. så vi får bare vente å se om ati klarer å få Høyere ytelse med crossfire. en nvidia gjorde med sli :thumbup::w00t:

Lenke til kommentar

vel, nå er det slik at alle nye nvidia-kort, bortsett fra de billigste har støtte for SLi, og da slipper du å tenke på noe master-kort osv... ulempen med SLi er at kortene må være identiske.

 

Sli behøver ikke å gi noen ytelsesforbedring i det hele tatt, og det er i de færreste tilfeller man får så mye som 70-80% ytelsesforbedring!

Lenke til kommentar

Tullinger, dere forveksler bedre grafikk med bedre ytelse..

 

Bedre grafikk som i at Half-life 2 har bedre grafikk enn Half-life (1) og bedre ytelse som i at 7800 GT er bedre enn 6600 GT.

 

SLi øker ytelsen og gjør jo at du kan kjøre med høyere grafikkinstillinger (Så joda, kan jo si at de blir bedre grafikk, men det er ikke slik at SLi = super grafikk uansett). Alikevel er det ikke kjempesmart alltid, for man finner ofte et kort som er like godt eller bedre enn et SLi-oppsett.

Lenke til kommentar

Denne tråden var litt morsom... :!:

 

Grafikk blir "raskere"? SLi gir mellom 70-80% økning i hvert tilfelle? Hehe... Tydelighvis mange forvirra sjeler soom surrer rundt her :p .

 

Først av alt tror jeg jeg trenger en definisjon av hva grafikk som blir "raskere" er. Skulle tolka det som mer fps, men folk skriver om detaljnivå etc..

 

Nr.2 så er det faktisk slik at med dagens CPU'er så gir SLi oppsettet i nesten alle tilfeller (utenom 6800 og nedover, ikke GT/U) dårligere resultater enn singel, fordi man har en såkalt flaskehals i systemet. Denne flaskehalsen er i de fleste (om ikke alle) CPU. Det betyr enkelt nok at alle deler gjør jobben sin fort nok og at CPU'en ikke klarer det like fort. Faktisk er det også sånn at i SLi må man ha oppsett i driverne for spillet for at SLi-systemet ditt i det hele tatt skal fungere. I veldig mange tilfeller er også SLi oppsettet så dårlig (med tanke på CPU-kraft) at du får negative ytelsesverdier i forhold til singel-kort.

 

Edit: Slikt sett er nok Crossfire mye bedre uansett, fordi den ikke er bundet opp mot en ferdiginnst. i driveren for akkurat den applikasjonen/spillet du skal kjøre. Den fungerer helt uavhengig, skal vi tro ATI.

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Først av alt tror jeg jeg trenger en definisjon av hva grafikk som blir "raskere" er. Skulle tolka det som mer fps, men folk skriver om detaljnivå etc..

 

Nr.2 så er det faktisk slik at med dagens CPU'er så gir SLi oppsettet i nesten alle tilfeller (utenom 6800 og nedover, ikke GT/U) dårligere resultater enn singel, fordi man har en såkalt flaskehals i systemet. Denne flaskehalsen er i de fleste (om ikke alle) CPU. Det betyr enkelt nok at alle deler gjør jobben sin fort nok og at CPU'en ikke klarer det like fort. Faktisk er det også sånn at i SLi må man ha oppsett i driverne for spillet for at SLi-systemet ditt i det hele tatt skal fungere. I veldig mange tilfeller er også SLi oppsettet så dårlig (med tanke på CPU-kraft) at du får negative ytelsesverdier i forhold til singel-kort.

 

Edit: Slikt sett er nok Crossfire mye bedre uansett, fordi den ikke er bundet opp mot en ferdiginnst. i driveren for akkurat den applikasjonen/spillet du skal kjøre. Den fungerer helt uavhengig, skal vi tro ATI.

Hark hark...

 

Du har virkelig fulgt med på hva som har skjedd med SLi i det siste hører jeg.... :roll:

 

Nye spill som er GPU begrenset som blandt annet BF2 får en god ytelsesøkning av SLi nesten uansett hvilken oppløsning du spiller på. I de fleste litt nyere spill med oppløsning på over 1280x1600 med full AA og AF så gir SLi en meget god ytelsesøkning.

 

Når det gjelder forbedringer i kvalitet så støtter SLi og CrossFire muligheten for å kjøre det nVidia kaller SLi AA og ATi kaller SuperAA. Dette forbedre bildekvaliteten.

 

SLi har mulighet for å "globalt" bli aktivert i driveren, , og det er også muligheter for å justere profilene på hvert enkelt spill

 

Crossfire blir stadig mer forsinket... Nå er release fra ATi dyttet fra starten av september til 15. september ifølge Se & Hør:

http://www.theinquirer.net/?article=25589

Så blir det spennende å se om det ikke blir enda mer forsinket da... Ville ikke forbauset meg... :p

Lenke til kommentar
Raptor,23/08/2005 : 09:39] Du har virkelig fulgt med på hva som har skjedd med SLi i det siste hører jeg....  :roll:

 

Nye spill som er GPU begrenset som blandt annet BF2 får en god ytelsesøkning av SLi nesten uansett hvilken oppløsning du spiller på. I de fleste litt nyere spill med oppløsning på over 1280x1600 med full AA og AF så gir SLi en meget god ytelsesøkning.

 

Når det gjelder forbedringer i kvalitet så støtter SLi og CrossFire muligheten for å kjøre det nVidia kaller SLi AA og ATi kaller SuperAA. Dette forbedre bildekvaliteten.

 

SLi har mulighet for å "globalt" bli aktivert i driveren, , og det er også muligheter for å justere profilene på hvert enkelt spill

:D Hehe, hvis du spør om jeg vet om forbedringen i BF2 så er vel den oppimot 60-70% ytelsesforbedret i SLi (7800GTX). Og skulle ikke forundre meg om F.E.A.R. også skulle bli det. Men per idag snakker vi kanskje om 2-3 spill som virkelig får seg en virkelig boost.

 

...på over 1280x1600 med full...
Antar at du mente 1600x1200..?

 

7753.png

7744.png

rally05_candy.gif

 

Og hvorfor jeg sier det er lite vits i mange tilfeller:

canals_pure.gif

pier_pure.gif

 

Er det mange nok spill til å skrive at jeg ikke er helt ute på jordet eller?

Endret av daniel_984
Lenke til kommentar
Hehe, jeg veit jeg har rett så hvorfor diskutere? SLi er ikke bra nok før man får det man betaler for, og lik ytelse +pluss null ytelse i haugevis med spill er bare ikke bra nok... ikke for min del hvertfall... ;)

Du har desverre ikke rett... I de fleste litt nyere spill i 1600x1200 med AA og AF på så drar SLI ganske mye i fra enekltkort...

 

Half-Life 2 og FarCry må du viste tester med AA og AF på, ikke bare uten... Tar med tester av GeForce 7800GT og jeg...

 

Tbattle_candy.gif

 

Research_candy.gif

 

Her har vi F.E.A.R.

Fear_candy.gif

 

Og til slutt Chronicles of Riddick som også er et nytt spill...

Rid_candy.gif

 

Sjekk gjerne også Colin McRae Rally 2005, Splinter Cell: Chaos Theory og Doom III

Lenke til kommentar

Jeg synes SLI er vel verdt det. Hvorfor? Man får mest sannsynlig mye boost der man trenger det. Altså nye spill på høye innstillinger og høy oppløsning. Å ha 300 eller 400 frames i quake3 er ikke så interesant. Spill som kommer ut fremover vil aller mest sannsynlig ha støtte for SLI.

Endret av zappy
Lenke til kommentar

For oss gamere er det det, viktig å få med seg.

 

Og som jeg la fingren på i min forige post der man fikk intrykk av at x850 xt pe yter like bra\bedre en 7800gtx, ser vi nokk tydlig over hvor 7800gtx flyr i fra Ati.

 

Ati er nokk klin nøtt til å komme med noe nytt fort som f... , 7800gtx knuser x850xt pe på alle måter. Feks f.e.a.r kan man ikke en gang spille med alt på fult med Atis toppkort. Og nei jeg er ikke nvidia fanboy

 

Om ikke R580 (eller topp kortet til Ati, tror det er kjernen) er mye bedre har jeg lyst til å spare til et 7800gtx kort til :whistle:

 

Edit: svarte jeg må få tak i de riddick spillet :blush: som nevnt under

Endret av simalarion
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...