WebKnight Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Har i dag en 80 GB Western disk som inneholder data. Når jeg skal sette opp min nye disk sammen med denne i et raid 0 - Må da begge diskene være tomme ? Hvordan er det med partisjoner, kan det kjøres på raid 0 (mange sukker sikkert oppgitt over teit sp.mål men jeg er totalt noob på dette :smile: ) Den nye disken har 8 mb cache, mens den gamle bare har 2mb, vil det ha noe å si for ytelsen på den nye, vil den også kjøre som om den bare har 2 mb...? Vel det var d jeg lurte på - fint om noen kan svare meg på dette. Ha en suuuuper dag! Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Hvis du skal kjøre raid0 med egen raid-kontroller på hovedkortet eller PCI-raid-kontroller så må (ok bør) ha 2 like disker. I det minste 2 harddisker med ca samme ytelse pga. raid0-ytelsen vil teoretisk kunne komme opp mot 2x den tregeste disken på store filer. Et annet alternativ er å kjøre software-raid. (altså uten raid-kontroller) Det gir samme ytelse-økning (raid0) som en hardware-løsning men du trenger altså ikke å betale ekstra for raid-hardwaren. Men hva treger du egentlig raid til? Er det bare fordi du synes det høres kult ut? Hvis ikke, i hvilke programmer er det du trenger/ønsker ekstra harddisk-ytelse? Lenke til kommentar
WebKnight Skrevet 8. august 2002 Forfatter Del Skrevet 8. august 2002 Vel, jeg vet bare at å kjøre i raid så øker man ytelsen ganske så betraktelig. Alltid kjekt med kjapp PC - Kjører ingen spessielt tunge applikasjoner, men har muligheten for å kjøre dette grunnet raidkontroller på MSI HK'et mitt. Det er snakk om 2 Westerndisker på 80 GB - begge med 7200 RPM, eneste forskjell er 2mb og 8mb cache på diskene. Må jeg formatere disken jeg har i maskinen nå - Har partisjonert den opp, har det noe og si ? Lenke til kommentar
scar Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 alle partisjoner og data blir borte når du setter diskene i stripeset. så du før en helt "ny" 160GB disk (var det ikke to 80 det var snakk om husjker ikke) som du må partisjonere og formatere. Lenke til kommentar
Simen1 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Det er riktig at du må formatere hele greia på nytt. (Til og med partisjonere den opp på nytt) For å få ytelseøkning må harddiskene stå på hver sin kabel. Ytelseforskjellen vil være opp mot 2x (men kun når du leser eller skriver veldig store filer.) Hvis du leser eller skeiver veldig små filer (typisk database med ørten 10kb filer) så få du ingen merkbar ytelseøkning. Det er pga at søketiden er flaskehalsen og søketiden er den samme i raid0 som uten. Hvis du ikke bruker harddisk-intensitive programmer så vil du ikke merke noen bedre ytelse, kun at windows bruker lengre tid på å starte (pga. raid-biosen bruker lengre tid) Du bør også merke deg at dersom en disk kræsjer så mister du ALLE dataene på BEGGE diskene. Den som er i orden kan riktignok reformateres igjen men dataene får du ikke tilbake. Hvis du vil flytte filer mellom partisjoner så vil det gå mye raskere å flytte fra en disk til den andre enn det er mellom to partisjoner på et raid-oppsett. (søketiden når kveler ytelseforbedringen når lesehodene må hoppe fra en partisjon til den andre) Det er altså kun i enkelte situasjoner raid0 vil gi bedre ytelse. Så om du vil merke noen forbedring kommer jo veldig an på hvordan du bruker diskene dine. Lenke til kommentar
Yamato47 Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Quote: Den 2002-08-08 15:04, WebKnight skrev:Vel, jeg vet bare at å kjøre i raid så øker man ytelsen ganske så betraktelig. Det er snakk om 2 Westerndisker på 80 GB - begge med 7200 RPM, eneste forskjell er 2mb og 8mb cache på diskene.Må jeg formatere disken jeg har i maskinen nå - Har partisjonert den opp, har det noe og si ? Det vil gå like fort som med to disker med 2mb cache, den treigeste disken i et raid-oppsett bestemmer ytelsen. Det er ikke noe vits å kjøre raid bare for å kjøre raid, husk at datatapsjansen dobles. Du kan kansje slippe å formatere hvis du kjører software-raid og bruker dynamiske disker i winnt, men jeg er ikke sikker. mvh Are-Harald. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå