ATWindsor Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Min bror skal kjøpe PC som jeg bygger for han, tenkte å gå for en Zalman 7700 Al/CU. Men dette er en stor kjøler, og han skal ha et Asus Premium hovedkort, dette kortet har en heatpipe, med noen ribber like ved socketen, vil disse stå i veien for kjøleren? Og om de gjør det, kan noen anbefale en stillegående kjøler, eller et hovedkort med endel features om er passivt kjølt, som erstatning? AtW Lenke til kommentar
O.A.F Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Har den kjøleren på deluxe kortet men er ikke imponert synes nesten boxed kjøleren er like bra. Lav rpm lav db like høy temp under BF2 som boxed kjøleren. idle: ca. 43grader BF2: ca. 55grader Boxed: Idle: ca. 45 grader BF2: ca. 56 grader. Dette er med døra av på kabinettet. Lenke til kommentar
LOBOS Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Hva er vitsen å kjøpe et A8N Primium kort om du skal erstate kjølern? du er klar over at det er den du betaler noen hundre ekstra for... Chipen klarer seg forsåvidt fint uten vifte også. Min A8N Sli Delux vifte tokk kvelden for litt siden. Den gikk bare 3 grader opp (42c) grunnet det, så jeg ville ikke si det er så kritisk å bytte. Fikk Komplett til å sende meg en erstatning Zalman zm-nb47j også da. http://images.ldlc.com/photosldlc/00/00/41...000414422_2.jpg Lenke til kommentar
Åsmund@ATi Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 ville tatt en Vapochill micro... gnaske IMPONERT AV ytelsen på dne tassen.! Garantert vert kjøpet. Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Hva er vitsen å kjøpe et A8N Primium kort om du skal erstate kjølern?du er klar over at det er den du betaler noen hundre ekstra for... Nå følger det ikke med cpu-kjøler på hovedkort... Chipen klarer seg forsåvidt fint uten vifte også. Min A8N Sli Delux vifte tokk kvelden for litt siden. Den gikk bare 3 grader opp (42c) Stemmer ikke. Temperatursensoren måler ikke temperaturen på chipset, så det ble nok mye varmere. @ATW: Grom combo du nevner i innlegget ditt. Sitter og sikler på akkurat det samme selv, i kombinasjon med en cpu som nylig ble testet her på hw...men P4-systemet mitt er dessverre litt for kvasst til at oppgradering kan forsvares...enda... Endret 21. august 2005 av Muffinman Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Har den kjøleren på deluxe kortet men er ikke imponertsynes nesten boxed kjøleren er like bra. Lav rpm lav db like høy temp under BF2 som boxed kjøleren. idle: ca. 43grader BF2: ca. 55grader Boxed: Idle: ca. 45 grader BF2: ca. 56 grader. Dette er med døra av på kabinettet. Mest interresert i at det skal være stille egentlig, ikke at kjølingen skal være så sensasjonell (volter ned vifta). Men iogmed at du har samme oppsett så regner jeg med at det går fint uten at CPU.kjøleren kolliderer i heatpipe-opplegget, takk for hjelpa Lobos: som muffinman sier, jeg har tenkt til å kjøle cpuen med zalmanen, er litt overkill å ha en halvkilos ribbe med 120 mm vifte til ett NB (men en gang i fremtiden må det kanskje til ) AtW Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Post gjerne et bilde av dette når du får montert kjøleren på hovedkortet, er litt interessert i hvordan det blir seende ut. For min del vil det i tilfelle bli 1-kilos varianten av klumpen om det blir aktuelt. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 Post gjerne et bilde av dette når du får montert kjøleren på hovedkortet, er litt interessert i hvordan det blir seende ut. For min del vil det i tilfelle bli 1-kilos varianten av klumpen om det blir aktuelt. Det skal jeg gjøre, men jeg bet meg merke i at OAF hadde sin på DELUXE-kortet, og der er det ingen heatpipe. Så jeg spør igjen, noen som har prøvd denne komboen som vet om det passer? (evt noen som vet sånn ca hvor mye 7700-kjøleren stikker utenfor socketen og kan komme med en kvalifisert gjetning) AtW Lenke til kommentar
underground Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 (endret) For at det ikke skal være noen tvil om at den zalman kjøleren passer så kan du se på denne siden som viser hovedkort kompatibilitet med zalman 7700. Kan bare si at det er en super kjøler som ikke er hørbar. Er somregel mer lyd i skjermkort og hardiskene. Hadde den (7700CU) på mitt forrige intel system og har planer om og sette den i mitt nye AMD64 system også. ATWindsor: Komponenter på hk bør ikke stikke høyere enn 30 mm ut til 6.8 cm fra sentrum av CPU socket. Har målt nå så dette er kvalifisert gjetning Endret 21. august 2005 av underground Lenke til kommentar
Muffinman Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Er jo listet opp under kompatible kort, så dette skal jo gå fint. Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Har selv hatt 7700 en stund før jeg byttet den ut i Zalman Reserator. 7700 er grei, men den bråker fortsatt for mye. (kjørte den på minimum hastighet) Jeg måtte klippe vekk noen ribber på northbridge for å få plass til den. Lenke til kommentar
Manx Skrevet 21. august 2005 Del Skrevet 21. august 2005 Jeg hadde den kjøleren på et abit ic7-g hk, sammen med en 3.0ghz nw cpu. Den er stille og kjøler helt greit. Husker ikke helt load tempen men idle så lå den på ca 43 grader. Sitter nå på et a8n-sli deluxe hk med en amd 64 4000+ san diego cpu. Som kjøles av en Mist Megatower, tempen ligger nå på 34-35 grader idle med mindre luft gjennomstrømmning en før i kabinettet. Vet at dette ikke er helt sammenlignbart, men men. Plusset med mist kjøleren er at du kan vri den rundt på sokkelen, sånn at den kan flytte varmluften vekk fra steder der den ikke skal være. Minuset den er stor, mindre i bredden enn zalman kjøleren men den er høy, 15 cm for å være helt nøyaktig. Dimmensjoner på zalman 136(L) x 136(W) x 67(H)mm dimmensjoner på mist 126x90x152mm (BxDxH) Et annet pluss er jo at du kan velge vilken vifte som skal kjøle misten, fås kjøpt med og uten vifte. Den som følger med bråker ikke, når den kjører på laveste hastighet. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 21. august 2005 Forfatter Del Skrevet 21. august 2005 For at det ikke skal være noen tvil om at den zalman kjøleren passer så kan du se på denne siden som viser hovedkort kompatibilitet med zalman 7700. Kan bare si at det er en super kjøler som ikke er hørbar. Er somregel mer lyd i skjermkort og hardiskene. Hadde den (7700CU) på mitt forrige intel system og har planer om og sette den i mitt nye AMD64 system også. ATWindsor: Komponenter på hk bør ikke stikke høyere enn 30 mm ut til 6.8 cm fra sentrum av CPU socket. Har målt nå så dette er kvalifisert gjetning Tusen takk for tipset, meget betryggende, kommer med tilbakemedling om hvordan det funker senere. Det er til min brors system, som ikke er kjempeopptatt av støy, men som heller ikke vil at det skal bråke max, selv skal jeg ha en reserator Overload: du sier du måtte klippe litt vekk, men regner med du ikke hadde et ASUS premium da? AtW Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 For at det ikke skal være noen tvil om at den zalman kjøleren passer så kan du se på denne siden som viser hovedkort kompatibilitet med zalman 7700. Kan bare si at det er en super kjøler som ikke er hørbar. Er somregel mer lyd i skjermkort og hardiskene. Hadde den (7700CU) på mitt forrige intel system og har planer om og sette den i mitt nye AMD64 system også. ATWindsor: Komponenter på hk bør ikke stikke høyere enn 30 mm ut til 6.8 cm fra sentrum av CPU socket. Har målt nå så dette er kvalifisert gjetning Tusen takk for tipset, meget betryggende, kommer med tilbakemedling om hvordan det funker senere. Det er til min brors system, som ikke er kjempeopptatt av støy, men som heller ikke vil at det skal bråke max, selv skal jeg ha en reserator Overload: du sier du måtte klippe litt vekk, men regner med du ikke hadde et ASUS premium da? AtW Nei, jeg har et Abit AG8. Lenke til kommentar
Ar`Kritz Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 (endret) Jeg har 7700CU på Premium-kortet. Hovedproblemet, om man kan kalle det det, er at jeg ikke fikk av støtteplata til CPU som sitter på baksiden til hovedkortet originalt. I denne sitter bolter med skruehull som går gjennom hovedkortet, og jeg kan altså ikke bruke e bakplata med bolter og spacere som følger med kjøleren. Det jeg har gjort er å skru fast kjøleren direkte til boltene som sitter i den originale bakplata. Spacere har jeg ikke, og det er litt risky med en kilo kobber hengende KUN i to skruer, men det sitter som støpt. Til slutt kan jeg nevne at min idle-temperatur med denne kjøleren med vifta på laveste hastighet er 32 grader. Dette er med en Venice 3200+ @ 260x9,5. Må være noe feil der... Endret 10. september 2005 av Ar`Kritz Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Jeg har 7700CU på Premium-kortet. Hovedproblemet, om man kan kalle det det, er at jeg ikke fikk av støtteplata til CPU som sitter på baksiden til hovedkortet originalt. I denne sitter bolter med skruehull som går gjennom hovedkortet, og jeg kan altså ikke bruke e bakplata med bolter og spacere som følger med kjøleren. Det jeg har gjort er å skru fast kjøleren direkte til boltene som sitter i den originale bakplata. Spacere har jeg ikke, og det er litt risky med en kilo kobber hengende KUN i to skruer, men det sitter som støpt. Til slutt kan jeg nevne at min idle-temperatur med denne kjøleren med vifta på laveste hastighet er 32 grader. Dette er med en Venice 3200+ @ 260x9,5. Må være noe feil der... Den går fint av, du må bare bruke litt mer makt, skru av skruene, så presser du du på de knottene fra støtteplata som stikker oppigjennom hovedkortet. (der skruene vanligvis er skrudd i), det er et relativt svakt lim som holder den på plass, bare å bruke litt makt. AtW Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Zalmanen vil passe, men hvis du vil ha en som kjøler bedre, og er lettere å montere så er den nye Zalman CNPS-9500 ett bedre valg (Kommer i midten av september). Først og fremst så kjøler den en god del bedre enn 7700. Samt at du slipper å ta av brakketen rundt CPUen, fordi kjøleren monteres i som følger hovedkoret. Dermed slipper du selv å fikle med kortet. Selv vil jeg ikke anbefale noe annen kjøler til chipsettet, en de med vifte, den passive til Zalmanen ble fryktelig varm i sommer, så jeg valgte å bytte selv. Har selv brukt 7700 kjøleren, og den høres ikke på lav hastighet, hvis noen sier at de hører den, så er det lyder inni deres eget hode. Eneste mulighet å høre den er å legge øret på selve viften. Eller så er også den nevnte Mist Megatower ett godt alternativ, selv om man ikke får vridd den så mye man kanskje skulle ha ønsket på dette Asus kortet pga konflikt med minne slottene. (den passer, men det er trangt. Og til MANX: Du hadde 7000 versjonen som er mindre, 7700 er 120mm versjonen som jeg brukte. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 10. september 2005 Forfatter Del Skrevet 10. september 2005 Selv vil jeg ikke anbefale noe annen kjøler til chipsettet, en de med vifte, den passive til Zalmanen ble fryktelig varm i sommer, så jeg valgte å bytte selv. Har selv brukt 7700 kjøleren, og den høres ikke på lav hastighet, hvis noen sier at de hører den, så er det lyder inni deres eget hode. Eneste mulighet å høre den er å legge øret på selve viften. . 1. Hva er problemet med at Chipsett blir for varmt? Hvordan vil det manifisetere seg, vil man merke det med en gang, eller vil det være subtile feil? 2. 7700 Er ikke akkurat verdens mest stille 120mm, den lager en fint hørbare lyd på laveste hastighet, såklart er det relativt stille om du har "normale" komponenter ellers, men i feks pcen jeg bygde til min bror er det den mest bråkete delen. AtW Lenke til kommentar
AndersT2 Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 1. Hva er problemet med at Chipsett blir for varmt? Hvordan vil det manifisetere seg, vil man merke det med en gang, eller vil det være subtile feil? 2. 7700 Er ikke akkurat verdens mest stille 120mm, den lager en fint hørbare lyd på laveste hastighet, såklart er det relativt stille om du har "normale" komponenter ellers, men i feks pcen jeg bygde til min bror er det den mest bråkete delen. 1-Blir det for varmt vil nok PCen restarte, og den vil da føles ustabil siden den vil restarte seg under full load. Noe som alltid er kjedelig. I lengden vil det også gå utover levetiden til hovedkortet. 2-Det kan jo hende at du har fått ett eksemplar som gir fra seg mer lyd en normalt, eller at du har meget bra hørsel. Hvis ikke så må jeg gratulere med en musestille PC, selv harddiskene må ha fått spesialbegandling utenom det vanlige (gummi opphang osv.) Lenke til kommentar
overLoad Skrevet 10. september 2005 Del Skrevet 10. september 2005 Jeg kjører med zalman vifteløs kjøler på chipsett. Ingen problemer i det hele tatt. Har ingen andre vifter i kabinett. (bruker resorator 1) Vifter har ingeting i en pc å gjøre. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå