Gå til innhold

Execute /sbin/lilo i Suse 9.3

Anbefalte innlegg

har nettop innstalert Suse 9.3 og brukte Yast for å oppdatere som siste ledd i innstalasjonen. da oppdateringen av Kernelen var ferdig stod det "execute /sbin/lilo before reboot".

nå starter "selvfølgelig" ikke Suse og jeg har en god tro på at dette er på grunn av oppdateringen av Kernelen...

noen gode råd og idéer hvordan dette fixes?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Den meldingen kjem for dei som brukar LILO. Default er GRUB, så det skal skje automagisk.

er det egentlig noen stor forskjell på GRUB og LILO? (og hva er denne forskjellen egentlig?)

edit: når det står at jeg skal execute /sbin/lilo hvordan gjøres det?

Endret av ilpostino
Lenke til kommentar
Den meldingen kjem for dei som brukar LILO. Default er GRUB, så det skal skje automagisk.

er det egentlig noen stor forskjell på GRUB og LILO? (og hva er denne forskjellen egentlig?)

edit: når det står at jeg skal execute /sbin/lilo hvordan gjøres det?

Du skal ikkje gjere det, for hadde du lest heile meldingen hadde du sett at det er berre for dei som eventuelt av ein eller annan rar grunn puttar inn LILO. Du har GRUB.

Lenke til kommentar

Det er somt hvitost og brunost :D

Nå overdriver du ratix, det er mer som hvitost og ridderost.

:tease:

Tror ikke at jeg har smakt ridderost, men jeg bruker lilo og liker den :3

Lenke til kommentar

Det samme gjelder for meg.

Lenke til kommentar

Det samme gjelder for meg.

Nå bør du passe deg, tenk om ridderost er skikkelig fælt ... også forbinder du det med vår kjære lilo :'(

Lenke til kommentar
har nettop innstalert Suse 9.3 og brukte Yast for å oppdatere som siste ledd i innstalasjonen. da oppdateringen av Kernelen var ferdig stod det "execute /sbin/lilo before reboot".

nå starter "selvfølgelig" ikke Suse og jeg har en god tro på at dette er på grunn av oppdateringen av Kernelen...

noen gode råd og idéer hvordan dette fixes?

Du tar suse cd en og bruker repair...

Lenke til kommentar
Liker Grub bedre enn lilo, er så mye letter å konfigge Grub. Kan liksom edite "on the fly" i oppstarts fasen. Lilo er ikke helt god med satadisker heller, må legge til mye ekstra før den vet hva den skal boote i fra..

Det er jeg uenig i. Har en AMD-maskin som bruker en SATA-disk som systemdisk. Jeg bruker Slackware på den, og da er LILO en selvsagt ting. LILO fungerer utmerket.

Lenke til kommentar

Altså jeg skulle ikke ha det til at det ikke funker for det gjør det jo, men man må sette opp noen ekstra koder for og få det til å funke "bios=0x80" eller no for og få den til å boote på Sata disken... Er et kjent problem, men for all del til slutt så er det jo bare smak og behag som bestemmer...

Lenke til kommentar
Altså jeg skulle ikke ha det til at det ikke funker for det gjør det jo, men man må sette opp noen ekstra koder for og få det til å funke "bios=0x80" eller no for og få den til å boote på Sata disken... Er et kjent problem, men for all del til slutt så er det jo bare smak og behag som bestemmer...

Det har jeg aldri trengt å gjøre når jeg installerer AMD-maskinen med Slackware Linux, som bruker LILO som standard...

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...