Gå til innhold
Trenger du hjelp med internett og nettverk? Still spørsmål her ×

Hvor langt kan en nå trådløst?

Anbefalte innlegg

Jeg har nå begynnt å studere, og på skolen har vi 155mbit linje opp og ned. Det jeg lurer på er om det finnes en måte som ikke er så altfor dyr som lar meg koble meg opp mot skolens trådløse nettverk.

Skolen er ca 5-6 km unna stedet jeg bor, og det er ikke klar sikt. Jeg kan faktisk ikke se skolen fra hjemstedet.

Ser at ArcticOC har laget diverse saker, er det noen av tingene han har laget som jeg kan benytte meg av til dette formål?

Regner med at selv om jeg klarer å lage en sender som gjør at jeg når skolen, så må jeg vel ha en tilsvarende sender på skolen som gjør at jeg får signaler tilbake?

Fint med noen synspunkt her.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Gjest medlem-82119

To kamerater av meg har lagt inn uorginal firmware i hver sin Linksys wrt54gs som tillater å øke sendestyrken.

Den ene har laget en retningsantenne, og sender/mottar ca. en km uten problem.

Den andre har laget en rundstråleantenne, og dekker et areal med radius ca. 4-5 km.

Leste også nylig om en konkurranse hvor vinnerne sendte godt over 10 km med retningsantenne.

Har også lest at det finnes aktive antenner til trådløse nettverk som forsterker opp signalet mye.

Det skal finnes aktive antenner som sender med 500w, farlig å stå i nærheten av siden man blir grillet, men signalet skulle det ikke være noe problem med.

Har selv ikke behov for slikt, så har ikke lett spesielt etter det.

Lenke til kommentar

hva er vitsen? med trådløs på slike avstander vil du aldri oppleve med enn kanskje 2-3 Mbit hastighet.. og da med utstyr til mangfoldige tusen kroner (kanskje tilsvarende flere år med eget bredbånd)

En annen ting er at trådløs kobling som er repeated (videresendt på midten) får meget høy forsinkelse. Jeg anbefaler aldri å videresende trådløst signal over lange avstander uten det er strengt nødvendig.

Et par kompiser av meg deler på bredbånd via trådløs forbindelse. De har ikke fri sikt og satte da opp en repeater hos en tredje kompis. Det endte opp med at de heller bestillte/dekket bredbåndet til tredjemann og satte opp en rundstråleantenne der. De satte opp retningsbestemte antenner mot ham. Det ble da MYE bedre respons i linje. Alle er meget fornøyd.. særlig tredjemann som får gratis internett. :)

Lenke til kommentar

Ja, jeg hadde ikke mye tro på at der var en løsning på dette, men tenkte jeg skulle undersøke likevel.

Problemet er at jeg bare skal på stedet i ca 9 mnd, og jeg må da uansett binde meg for 12 mnd på brebånd. I tillegg kommer ettablering som blir ganske dyrt da der ikke er lagt inn hustlf i leiligheten.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...