Gå til innhold

er det "farlig" å flashe bios?

Anbefalte innlegg

Hei:)

Skulle prøve å oppdatere biosen her. Det er kanskje å flashe eller?

Det jeg lurer på er om dette kan være "farlig" får dataen min. Vil det jeg har på maskinen min gå tapt? Og vil alt virke som før etter at jeg har oppdateret/flashet den?

Sikkert et dumt spørsmål, men spør jeg ikke kommer jeg sikkert til å lure lenge til..

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Det kan være direkte farlig avhengig av omstendighetene. Hvis strømmen svikter mens du holder på, eller hvis andre uforutsette hendelser skulle skje, så blir du sittende igjen med et hovedkort som ikke kan brukes uten en "middels stor" operasjon. Dog er det ikke farlig for filene dine.

Pass for all del på at du flasher med en bios som går sammen med nøyaktig den modellen av hovedkortet du har.

Men en del nyere hovedkort har en reserve-bios i tilfelle noe galt skulle skje under flashing.

Edit: Glemte å si at du sannsynligvis ikke merker noen forandring med ny bios. Eller for å si det på en annen måte - ikke flash ny bios med mindre den nye biosen fikser på et problem du sliter med. Les beskrivelsen av hva som er nytt i den nye versjonen for å se om det hjelper deg å bytte.

Endret av Mr. Floppy
Lenke til kommentar

ok.. sliter bare litt med at maskinen ikke finner harddisk(sata) ved første oppstart. må inn i bios først og lagre. trenger ikke gjøre mere enn det så finner den harddisken.

Kan oppdatere rett fra windows her jeg, via et program som fulgte med hovedkortet. Burde vel være den riktige versjonen jeg henter ned da eller?

Lenke til kommentar

Hvis du bare trenger å gå inn i bios og så ut igjen, men må gjøre det hver gang, så er det sannsynligvis batteriet på hovedkortet som er tomt for strøm.

Bruk en tier på et nytt batteri, så løser du nok problemene. (Og nei, det vil ikke hjelpe med ny bios i dette tilfellet.)

Lenke til kommentar

Hvilket hovedkort dreier det seg om? Jeg har hatt lignende problemer med et demobrukt Abit IC7 fra Komplett som ble levert med BIOS rev 1.0. Problemet var at en bug i BIOS gjorde at innstillinger bla av SATA og boot order ikke "tok" og måtte settes på nytt ved hver oppstart. En oppdatering av BIOS tok seg av den biffen.

EDIT: Skirveleif og omformulering.

Endret av Aetius
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...