Gå til innhold
Trenger du hjelp med PCen? Still spørsmål her! ×

Litt forskjellig om kabinett, s-ata osv.

Anbefalte innlegg

Oj, oj, oj! Nå er det lenge siden jeg har vært inne på forumet!

Sliter med en PC jeg holder på å bygge til onkelungen min. Har forøvrig knapt hatt hendene mine inni en PC på to-tre år, så det har jo skjedd noe nytt her... Serial ATA, Socket 939, PCIe og greier... Huff, jeg er blitt rimelig akterutseilt!

Kort fortalt om den mest nødvendige hardwaren:

Cab: In-Win X et-eller-annet

H/K: Abit AN8 ultra

CPU: Athlon 64 3200+

H/D: Seagate 250 GB S-ATA

Gfx: ASUS N 6600 GT PCI express

1 GB RAM

Spørsmål 1:

Bestilte dette kabinettet. På kabinettet står det en bryter i bakkant på siden som venstre sidedeksel tydeligvis skal klemme inn. Regner med det er en form for sensor for innbrudd eller noe sånt :roll: . Ledningen fra denne bryteren? Hvor i all verden skal den? :hmm:

Spørsmål 2:

Det fulgte ikke med overgang fra molex til 15-pin S-ATA power hverken med kabinettet, hovedkortet, disken eller noen annen plass. Har jeg dummet meg ut siden jeg ikke bestilte denne overgangen med det samme? Får man eventuelt kjøpt en sånn overgang på de fleste elkjøp, expert, telehuset eller lignende sjapper?

Kjenner nemlig ikke HELT på meg at poden jeg bygger til gidder å vente nesten en uke til på å få denne kabelen opp fra komplett.no...

Spørsmål 3:

Før jeg faktisk fant ut at disken trengte strøm fra strømforsyningen tenkte jeg i et forhastet øyeblikk at "kanskje den får strøm gjennom S-ATAkabelen?" og dermed fyrte jeg opp vidunderet. Det ble lys her og der i kabinettet, men hverken vifter på CPU eller ellers i kabinettet begynte å surre. På hovedkortet er det et display som ga tallene "01" eller "10". Husker ikke helt... Feilkoden som manualen til H/K opplyser om er HELT gresk for meg... Har jeg rasert noe nå? ATX-kabelen ER satt rett... Strømforsyningen har 20-pins ATX mens H/K har 24-pins, men dette skal ikke være noe problem ifølge manualen. 12V-kabelen (den med 4 poler) er koblet til sin plass på H/K.

Var forøvrig LYNSNAR å slå av strømmen før evt. CPU ble svidd. Ja, ledningen til kjøler ER koblet til.

Spørsmål 4:

Kabinettet har to temperaturfølere. Den ene har gul ledning, den andre har oransje. Er det helt vilkårlig hvilken av disse man bruker hvor? Dumt å få f. eks. HD-temperatur i displayet også er det EGENTLIG CPU-temp som måles.

Spørsmål 5

Og sånn helt på tampen, dette skulle vel fungere greit som PC til en attenåring med visse gamingbehov?

Masse spørsmål her, men jeg håper en eller annen viser litt barmhjertighet og hjelper meg. Forøvrig godt å stappe hodet ned i et kabinett igjen!

MVH

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

1. Intrusion detect. Kommer helt an på hovedkortet om/hvor det skal kobles. Men dette er da ingenting å bry seg om til hjemmebruk? Glem den.

2. SATA power pleier da å være inkludert på nye PSU?

3. Er da ikke noe problem å koble til strøm uten at disken er kobla. Jeg pleier faktisk å koble strøm til før noen disker er koblet, for å sjekke at alt fungerer så langt. Du må jo gi den litt tid til å starte opp.

4. Hverken CPU eller HD har ledning til temp føler, så er ikke sikker på hva du mener. PSU har gjerne en temp føler som kobles til en vifte kontakt.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

• Ingen innloggede medlemmer aktive
  • Opprett ny...