Gå til innhold

Netshop sin pixelgaranti lovlig?


Anbefalte innlegg

OM den garantien går lenger enn returretten så er den faktisk bare til å anbefale, da pixelfeil ofte kommer etterhvert..

Og den er ikke ulovlig hvis den går lenger nei...

Netshop er sleipe fordi de gir deg ikke en garanti. (Altså rettigheter utover det du allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven.) De selger deg en forsikring i steden. Å gi deg en garanti på noe du allerede har rett på hadde faktisk vært ulovlig.

 

Forbrukerkjøpsloven sier spesifikt at den er ufravikelig med mindre fravik er til forbrukers fordel. Det vil i praksis si at ISO 13406-2, som ikke kan sies å være til forbrukers fordel, er ugyldig. Vel det er ihvertfall min tolkning, det finnes ingen presedens meg bekjent, og du kan banne på at er det EN ting butikkene ALDRI vil ta sjangs på, så må det være å få det LOVFESTET at du har rett på reparasjon av din laptop skjerm i 5 år ved pikselfeil!

Hei du.

 

Visste du at forbrukerrådet er enig med bransjen om å bruke ISO 13406-2 sin oversikt over hvor mange pikselfeil en skjerm kan ha for å finne ut om det foreligger en mangel etter forbrukerkjøpslovens bestemmelser?

 

Når selv forbrukerens beste venn, ryggdekning og støttekontakt er enig i dette, så vil jeg si at ISO 13406-2 er en gyldig standard til bruk i norge i dag.

Endret av Alastor
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Var da svært så kvass du var mot netshop nå da :wow:

Jeg har aldri latt meg overbevise av Netshop, de kom med noen vannvittige tilbud for å komme inn på markedet. Nå som de er her ser det ut for meg som om de suger mest mulig ut av kundene sine. 50% dyrere på en TV, 200-300,- for en "forsikring" du allerede har. "Ukens Tilbud" er som regel dyrere en de 3 billigste konkurentene i prisguiden, eneste gangene Netshop er billigst er når de har enerett i Norden på produktene sine, man må jo lure på hva slags fortjeneste de har da? :no:

Det var da svært da 50% dyrere?+ Ja her tar du jo opprinnelig pris og sammenligner med tilbudspris hos en annen :roll:

Nei du har ikke den forsikringen og som du vet så koster det mellom 100 og 200 å sende inn en skjerm på angreretten for da er det du som betaler frakten, her har du en garanti som gir deg ny skjerm + frakten tilbake. Hos andre må du sende denne inn la oss si 150.- kr i frakt så må du bestille en ny 150 kr til i frakt, da er du oppe i 300 kr er det så feil på den og , ja det er jo bare å begynne å gange det :D

 

Netshop er billigst er når de har enerett i Norden på produktene sine, man må jo lure på hva slags fortjeneste de har da? :no:

 

Tull og tøys de er like billige som andre og billigere på noe, siden du selv trekker dette frem så ta feks DFI hk.

 

Netshop: DFI Lanparty NF4 SLI-DR hovedkort

- ATX/S-ATA/Dual-GB-LAN/8ch-LYD/1394/ 20+ kr 1 795,00

 

Komplett : DFI LANPARTY nF4 SLI-DR, nForce4 SLI, Socket-939, S-ATA, GbLAN, Fw, DDR, PCI-E

Vårt varenr.: 310790 / LANPARTY NF4 SLI-DR

Tilgjengelighet: 24 stk på lager kr 1.929,-

 

Greit å undersøke mer en ett produkt du finner på tilbud hos andre først.

Til slutt har du en ting som nesten ikke kan måles i kr, det kallas SERVICE :)

Lenke til kommentar

Off, vet ikke helt hvor jeg skal begynne, jeg burde visst bedre enn å snakke negativt om Netshop inne i dette forumet. Om det hadde vært snakk om et yndet mobbeobjekt som Komplett hadde jeg nok fått atskillig flere med meg har jeg en mistanke om.

 

Så:

 

Er dette sleipt (eller t.om. ulovlig !); nei selvsagt er det ingen av delene, det er en ekstra tjeneste man kan kjøpe om man er veldig opptatt av dette med døde piksler. Angreretten er ett svært dårlig alternativ til dette, både siden den kun gjelder i 14 dager men også fordi den har begrensninger i forhold til tilvirkningskjøp etc. Lov om angrerett ble for øvrig laget for at man ikke skulle bli lurt av useriøse aktører (som Charlies postordre som solgte parafinlamper som oljebrennere, klokker med påmalte visere etc), tanken bak loven var ikke at den skulle brukes slik enkelte benytter den i dag, men det er en annen diskusjon.

 

Dere sier angreretten er et dårlig alternativ fordi den bare gir adgang til å returnere varen innen 14 dager. Deres forsikring gjelder altså lenger enn det. Det hadde kanskje vært en idé å opplyse om dette i salgsteksten, hvor mye lenger enn 14 dager gjelder deres forsikring? Slik salgsteksten står nå, så leser jeg det som en D.O.A. garanti, en garanti jeg allerede har gjennom angrerettloven. Dette er det jeg har reagert på. Om deres garanti gjelder for 1 år skal jeg være den første til å innrømme dere god service.

 

Når dere videre trekker frem formålet med angrerettloven synes jeg det er merkelig at dere ikke likeledes innrømmer at formålet med ISO 13406-2 var beregnet på noe helt annet en den i dag brukes til her i Norge. Standarden er utgått på dato, det vet egentlig alle her inne på forumet. Her piskes man for at man kanskje benytter seg av lovfestede rettigheter, mens nettbutikkers (Ikke bare Netshop) sin bruk av ISO 13406-2 for å slippe å yte service ansees som forståelig.

 

Når selv forbrukerens beste venn, ryggdekning og støttekontakt er enig i dette, så vil jeg si at ISO 13406-2 er en gyldig standard til bruk i norge i dag.

Etter tror det var TEE's graving har vi jo stadfestet at man må forbi FTU, altså sivil sak nå for å få omgjort dette. Jeg av alle har forståelse for behovet for å ratifisere akseptkriterier, den vi har er utgått, noe som åpner for bruk av skjønn i hver enkelt sak. Sakspapirer kan ikke si: "Etter en objektiv vurdering har jeg kommet frem til...." Det må stå: "I henhold til ISO xxxx-x har vi kommet frem til...". Slik har vel forbrukerrådet havnet i klørne på "fienden" det er den eneste standarden de har å gå ut fra. Og ingen kommer til å oppdatere den, for som det sies: I løpet av kort tid vil LCD panelene ha en 0 tolleranse på pikselfeil. Og hva er vitsen da?

 

Det var da svært da 50% dyrere?+ Ja her tar du jo opprinnelig pris og sammenligner med tilbudspris hos en annen.

Jeg gjorde ikke et stort poeng av det, men skjermen er ikke ukens tilbud på komplett i Sverige, der koster den 10000SEK altså 8500NOK. Ukens tilbud er altså ca. 500NOK. Det er litt langt opp derifra til 13.995NOK som Netshop skal ha.

Nei du har ikke den forsikringen og som du vet så koster det mellom 100 og 200 å sende inn en skjerm på angreretten for da er det du som betaler frakten, her har du en garanti som gir deg ny skjerm + frakten tilbake. Hos andre må du sende denne inn la oss si 150.- kr i frakt så må du bestille en ny 150 kr til i frakt, da er du oppe i 300 kr er det så feil på den og , ja det er jo bare å begynne å gange det

 

Angrerettlovens paragraf 14 sier: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. "

 

Tull og tøys de er like billige som andre og billigere på noe, siden du selv trekker dette frem så ta feks DFI hk.

 

Greit å undersøke mer en ett produkt du finner på tilbud hos andre først.

Til slutt har du en ting som nesten ikke kan måles i kr, det kallas SERVICE

Jeg er sikker på at du vil være i stand til å finne frem både det ene og det andre som du vil betegne som gode tilbud fra Netshop. Jeg støtter meg imidlertid ikke til noe tilfeldig her og der som du insinuerer, jeg baserer uttalelsen min på Netshops egne innrømmelser til dagspressen tidligere i år da de innrømmet å ha solgt med tap for å komme inn på markedet, men at de nå ikke bestreber seg på å være billigst. De fokuserer på service som du sier. Og hvis jeg hadde betalt 13.995,- for den TV'en så tør jeg påstå at da har jeg betalt så det monner for den service'en. Om det så hadde vært døde piksler på den så hadde jeg jo sittet med skjegget i postkassa, det er jo ikke mulig å kjøpe piksel garanti på den. Men jeg er sikker på at alle dere andre hadde nytt godt av det. Og bevares man skal jo være solidarisk. Min grense går imidlertid på rundt 5000,- :D

 

Sånn!

 

Da venter jeg bare på takk fra alle her som mente at dette var en flott garanti dere kan få kjøpt. Takket være meg er den ene av dem nå 100Kr billigere! :D

Lenke til kommentar

Ikke så raskt min gode mann :)

 

§14 gjelder bare for telefonsalg eller salg utenfor fast utsalgsted (altså messer, dørsalg o.l.).

 

§15 derimot, dekker postordresalg og internettbutikker. Der heter det:

 

Ved bruk av angreretten faller partenes plikt til å oppfylle avtalen bort. Dersom noen av partene har oppfylt hele eller deler av avtalen skal det skje en tilbakeføring. Returkostnadene bæres av forbrukeren med mindre selgeren har misligholdt avtalen eller selgeren i henhold til avtalen har levert en erstatningsvare, fordi den bestilte varen ikke var tilgjengelig.

 

Og ber alle huske 1 ting til. Ved kjøp av pc hos netshop er dette et _tilvirkningskjøp_, dvs at de setter opp pcen spesiellt for deg, og konfigurerer den slik du vil ha den. Dette innebærer at om man skulle benytte seg av angreretten, kan netshop faktisk trekke fra den kostnad de hadde med å spesialkonfigurere pcen din, noe som gjerne er ca 1000,-. Altså får du ikke igjen hele beløpet ved angrerett.

 

Snakke negativt om netshop er det bare å gjøre, ingen problemer det. Jeg har egentlig ikke sagt noe særlig om hva du sier om netshop, jeg snakker om det du sier om dine egne lovtolkninger, og kommer så med mine synspunkter på det og mine tolkninger.

Lenke til kommentar
Dere sier angreretten er et dårlig alternativ fordi den bare gir adgang til å returnere varen innen 14 dager. Deres forsikring gjelder altså lenger enn det. Det hadde kanskje vært en idé å opplyse om dette i salgsteksten, hvor mye lenger enn 14 dager gjelder deres forsikring? Slik salgsteksten står nå, så leser jeg det som en D.O.A. garanti, en garanti jeg allerede har gjennom angrerettloven.

Angreretten var aldri ment å brukes på ødelagte/defekte produkter. Dersom et produkt er ødelagt eller defekt skal dette i så fall tas på garanti eller reklamasjon.

 

Men misbruk av angretten er det andre som har skrevet om tidligere.

Lenke til kommentar
Dere sier angreretten er et dårlig alternativ fordi den bare gir adgang til å returnere varen innen 14 dager. Deres forsikring gjelder altså lenger enn det. Det hadde kanskje vært en idé å opplyse om dette i salgsteksten, hvor mye lenger enn 14 dager gjelder deres forsikring? Slik salgsteksten står nå, så leser jeg det som en D.O.A. garanti, en garanti jeg allerede har gjennom angrerettloven. Dette er det jeg har reagert på. Om deres garanti gjelder for 1 år skal jeg være den første til å innrømme dere god service.

Hmm, ja det var litt dårlig forklart på weben. Garantien/forsikringen er ment å vare i 2 år, har oppdatert infoen på det nå.

 

En liten kommentar til det TV-greiene også; listepris til forhandler på denne i Norge i dag er kr.9.825,- eks. mva, og det er vår kostpris på den ene vi har på lager. På vår utsalgspris 13.995,- har vi ett dekningsbidrag på rundt 12%, noe som er endel bedre enn vårt gjennomsnittlige bidrag. Om du ser på produktet i prisguiden ser du at Komplett og 2 andre er vesentlig rimeligere på den, og det kommer garantert av at Komplett har gjort ett større partikjøp på den og fått en betydelig rabatt på det innkjøpet.

De to andre som er mye billigere er butikker som speiler Noreks web, og derfor har andre betingelser enn det vi og de andre med høyere pris har, da de andre med høy pris garantert handler denne skjermen samme sted som oss.

Vi vil nok også få prisnedgang på denne, og da vil prisen bli satt til en mer korrekt utsalgspris i forhold til markedsprisen på produktet.

Slikt skjer, noen ganger er vi dyrere enn andre på ett produkt eller 10, men på generell basis tror jeg ikke vi er noe særlig dyrere enn andre, da ville vi faktisk ikke fått solgt noen varer i det hele tatt.

 

Ha en fin kveld videre

Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Dere sier angreretten er et dårlig alternativ fordi den bare gir adgang til å returnere varen innen 14 dager. Deres forsikring gjelder altså lenger enn det. Det hadde kanskje vært en idé å opplyse om dette i salgsteksten, hvor mye lenger enn 14 dager gjelder deres forsikring? Slik salgsteksten står nå, så leser jeg det som en D.O.A. garanti, en garanti jeg allerede har gjennom angrerettloven.

Angreretten var aldri ment å brukes på ødelagte/defekte produkter. Dersom et produkt er ødelagt eller defekt skal dette i så fall tas på garanti eller reklamasjon.

 

Men misbruk av angretten er det andre som har skrevet om tidligere.

 

La oss si at jeg leverer en laptop tilbake på "angreretten", med begrunnelse: "Tastaturet så større ut på bildet". Om laptopen "tilfeldigvis" også har en liten pikselfeil på skjermen, så er det ikke derfor jeg leverer den tilbake. I henhold til ISO 13406-2 så er jo ikke det en mangel en gang. :p

 

Nå syns jeg det bør nevnes at det er veldig mange som aldri har hørt om ISO 13406-2. Hvordan skal de forholde seg til en laptop med pikselfeil om ikke nettopp vha. angreretten? Dersom disse ikke skal kunne benytte angreretten pga. ISO 13406-2 så må det være fordi de har blitt behørig informert om gjeldene standard før kjøp. Særlig god reklame vil jeg ikke kalle det: "OBS: For denne skjerm gjelder..." Men forhandlere skal ikke kunne ha det både i pose, sekk, koffert og varebil. Enten får de godta at dette blir levert på angrerett eller så får de opplyse godt nok om gjeldene standard. Det skal ihvertfall ikke være butikkens skyld om det kommer som en overraskelse på kjøper senere. Noen butikker er flinke på å informere om dette, mens andre tør ikke ta sjansen på å skremme vekk kunder.

 

Til Netshop:

Dersom dere hadde latt det fremkomme av salgsteksten tidligere at garantien gjelder for 2 år så hadde denne tråden hatt en annen overskrift. :thumbup:

 

Jeg har heller ingen problemer med å se hvorfor en TV kan ha så stor prisforskjell fra butikk til butikk, min kommentar var i utgangspunktet ment som en artig observasjon med tanke på at deres daglige leder selv har "innrømmet" at dere ikke er den billigste butikken akkurat.

 

Til Alastor:

Du har så rett så rett, jeg hadde det travelt og rakk ikke å lese ordentlig igjennom før jeg quotet og løp. :blush:

Lenke til kommentar

Jeg vil nå synes at man kan få levert tilbake en skjerm med pikselfeil på angrerett. Man trenger nemlig ikke oppgi noen grunn for angringen, og skjermen må ikke bli sendt tilbake i dårligere stand _enn den kom til kunden_.

 

Eneste negative er som sagt det at man må betale returporto, og om man i tillegg har kjøpt et tilvirkningskjøp, kan man bli belastet for bygge og oppsettskostnad.

Lenke til kommentar

Interessant diskusjon, særlig ettersom det har kommet oppklaringer underveis :)

 

Synes i utgangspunktet at det er vel og bra med forsikringsordninger etc slik som er ordnet her. Har likevel et foreløpig ubelyst poeng å komme med:

 

Hva skjer med skjermene som blir returnert med pikselfeil? Netshop har vel ikke rett til å sende dem tilbake til produsent dersom de tilfredsstiller ISO-standardene. Tror heller ikke at Netshop kaster skjermene på dynga ettersom de er definert som fungerende, ikke-defekte produkter. Betyr det at de selges videre til folk som kjøper skjerm uten pikselfeil-garanti? Isåfall betyr det at faren for pikselfeil faktisk øker for denne kundegruppen, og man kan si at Netshop tar seg betalt for å skufle de råtne eplene fra en kunde til en annen. Noe som igjen gjør Netshop til en mindre attraktiv butikk med mindre man ønsker pikselfeil-garantien. (Moralske drøftelser av dette overlater jeg til andre, jeg vil bare poengtere det potensielle problemet.)

Lenke til kommentar
Hva skjer med skjermene som blir returnert med pikselfeil? Netshop har vel ikke rett til å sende dem tilbake til produsent dersom de tilfredsstiller ISO-standardene. Tror heller ikke at Netshop kaster skjermene på dynga ettersom de er definert som fungerende, ikke-defekte produkter. Betyr det at de selges videre til folk som kjøper skjerm uten pikselfeil-garanti? Isåfall betyr det at faren for pikselfeil faktisk øker for denne kundegruppen, og man kan si at Netshop tar seg betalt for å skufle de råtne eplene fra en kunde til en annen. Noe som igjen gjør Netshop til en mindre attraktiv butikk med mindre man ønsker pikselfeil-garantien. (Moralske drøftelser av dette overlater jeg til andre, jeg vil bare poengtere det potensielle problemet.)

Tra-la-la; siste svar fra oss i denne posten, må prioritere andre ting: På bærbare kjøper vi inn løse paneler som vi bytter, ikke hele PC-en. Og de defekte panelene kastes selvsagt, kan garantere at de ikke går ut til andre kunder.

 

Nattinatt,

Svenn-Aage, Netshop

Lenke til kommentar
Interessant diskusjon, særlig ettersom det har kommet oppklaringer underveis :)

 

Synes i utgangspunktet at det er vel og bra med forsikringsordninger etc slik som er ordnet her. Har likevel et foreløpig ubelyst poeng å komme med:

 

Hva skjer med skjermene som blir returnert med pikselfeil? Netshop har vel ikke rett til å sende dem tilbake til produsent dersom de tilfredsstiller ISO-standardene. Tror heller ikke at Netshop kaster skjermene på dynga ettersom de er definert som fungerende, ikke-defekte produkter. Betyr det at de selges videre til folk som kjøper skjerm uten pikselfeil-garanti? Isåfall betyr det at faren for pikselfeil faktisk øker for denne kundegruppen, og man kan si at Netshop tar seg betalt for å skufle de råtne eplene fra en kunde til en annen. Noe som igjen gjør Netshop til en mindre attraktiv butikk med mindre man ønsker pikselfeil-garantien. (Moralske drøftelser av dette overlater jeg til andre, jeg vil bare poengtere det potensielle problemet.)

Og om det er en vanlig skjerm og ikke en laptop vil jeg tippe at den havner under demovarer, akkurat som varer som blir returnert på angrerett osv.

Lenke til kommentar
Hva skjer med skjermene som blir returnert med pikselfeil? Netshop har vel ikke rett til å sende dem tilbake til produsent dersom de tilfredsstiller ISO-standardene. Tror heller ikke at Netshop kaster skjermene på dynga ettersom de er definert som fungerende, ikke-defekte produkter. Betyr det at de selges videre til folk som kjøper skjerm uten pikselfeil-garanti? Isåfall betyr det at faren for pikselfeil faktisk øker for denne kundegruppen, og man kan si at Netshop tar seg betalt for å skufle de råtne eplene fra en kunde til en annen. Noe som igjen gjør Netshop til en mindre attraktiv butikk med mindre man ønsker pikselfeil-garantien. (Moralske drøftelser av dette overlater jeg til andre, jeg vil bare poengtere det potensielle problemet.)

Tra-la-la; siste svar fra oss i denne posten, må prioritere andre ting: På bærbare kjøper vi inn løse paneler som vi bytter, ikke hele PC-en. Og de defekte panelene kastes selvsagt, kan garantere at de ikke går ut til andre kunder.

 

Nattinatt,

Svenn-Aage, Netshop

Dere kunne sikkert solgt dem på QXL :p

 

Der er det sikkert folk som betaler bra, selv om de har en drøss pixelfeil :)

Lenke til kommentar
Og de defekte panelene kastes selvsagt, kan garantere at de ikke går ut til andre kunder.

Særdeles sprekt og profesjonelt, fortjener en stor honnør :yes:

Så hvis noen trenger nytt panel fordi den gamle skjermen har røket kan de kanskje få et veldig billig fra Netshop om man ikke bryr seg om en pikselfeil eller to... Verdt å høre iallfall :)

Lenke til kommentar
Og de defekte panelene kastes selvsagt, kan garantere at de ikke går ut til andre kunder.

Særdeles sprekt og profesjonelt, fortjener en stor honnør :yes:

Så hvis noen trenger nytt panel fordi den gamle skjermen har røket kan de kanskje få et veldig billig fra Netshop om man ikke bryr seg om en pikselfeil eller to... Verdt å høre iallfall :)

"Tra-la-la;" er ikke dere en seriøs BEDRIFT?

 

Pixelfeil betyr ikke deffekt panel. fossie har et kjempepoeng uansett om dere oppererer slik eller ikke. Jeg er ikke imponert over deres siste post i dette temaet.

 

EDIT: hilsen trofast kunde:)

Endret av capy
Lenke til kommentar

Jeg synes dette var et genialt tilbud jeg; skulle ønske flere nettbutikker hadde det.

 

For 200,- kan jeg altså forsikre meg om at jeg ender opp med en skjerm uten pixelfeil. I motsetning til at jeg muligens ender opp med en skjerm med 2-3 døde pixler som i henhold til gjeldende regler faktisk ikke er en feilvare som kan returneres uten videre.

Lenke til kommentar
Angrerettlovens paragraf 14 sier: "Selgeren plikter å tilbakebetale det forbrukeren har betalt, samt eventuelt et beløp til dekning av returkostnader, senest 14 dager fra den dagen melding om bruk av angreretten er mottatt. "

 

Feil,du må selv dekke returen, så her har jeg fortsatt rett.

 

Jeg er sikker på at du vil være i stand til å finne frem både det ene og det andre som du vil betegne som gode tilbud fra Netshop. Jeg støtter meg imidlertid ikke til noe tilfeldig her og der som du insinuerer, jeg baserer uttalelsen min på Netshops egne innrømmelser til dagspressen tidligere i år da de innrømmet å ha solgt med tap for å komme inn på markedet, men at de nå ikke bestreber seg på å være billigst. De fokuserer på service som du sier. Og hvis jeg hadde betalt 13.995,- for den TV'en så tør jeg påstå at da har jeg betalt så det monner for den service'en. Om det så hadde vært døde piksler på den så hadde jeg jo sittet med skjegget i postkassa, det er jo ikke mulig å kjøpe piksel garanti på den. Men jeg er sikker på at alle dere andre hadde nytt godt av det. Og bevares man skal jo være solidarisk. Min grense går imidlertid på rundt 5000

 

:) vel her sier du jeg finner sikket et tilbud fra Netshop som er billigere, vel jeg kan finne mange om det ønskes. Men registrerer at du selv kjører knallhårdt på ET enkeltillfelle som slår andre veien :whistle:

Joda Netshop solgte sikkert en del varer med tap i starten, dette er en del av markedsføringen for å få fotfeste i markede, noe forøvrig de aller fleste har måttet gjøre i sin startfase, ergo er dette helt nomalt .

Må jo også gi kredit for at de etter denne innkjøringsfasen er så erlige at de sier rett ut at de ikke vil bestrebe seg på å være billigst, ikke alle som tør si det :hmm:

Endret av Snekker`n
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...