Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Jeg var nettopp inne å kikket på Netshop på jakt etter en LCD TV, skulle til å hoppe raskt ut igjen når jeg så at de skulle ha 13.990,- for samme skjerm som er Kompletts uketilbud til 7995,- Jeg mener WOW! Uansett så la jeg merke til i en sidekategori at de selger pixelgaranti. Hva er nå dette tenkte jeg? http://www.netshop.no/aspx/login.aspx?Retu...5041&plid=15041 Ser ut som de lopper folk for 200,- for en "forsikring"som uansett er gratis for folk, det kalles "angrerett" når man handler over internett. Pixelfeil på min nye laptop, neitakk, denne kan dere bare ta tilbake igjen hadde nå jeg sagt. Ikke trenger man oppgi noen grunn heller, utover eventuelt: "Den svarte ikke til mine forventninger". Er det bare meg eller er dette utrolig sleipt? Noen av dere så kanskje nettopp om folk som "solgte" reservering mot telefonsalg over telefon! Altså tar betalt for en tjeneste som i utgangspunktet er gratis. Hvis Netshop nå selger 10 laptoper med pixelgaranti uten at det er feil på noen av dem, så vil altså Netshop tjene 2000,- på å selge folk en rettighet som de allerede har! Er det dette folk mener med god service når de snakker om Netshop? Nei, Netshop begynte bra, men det ser ikke ut som de holder ut i det lange løp. Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Man kan ikke sende inn kun skjermen om man kjøper hel pc ser det ut som, da må man sende hele pcen.. Endret 20. august 2005 av nahojdat Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Man kan ikke sende inn kun skjermen om man kjøper hel pc ser det ut som, da må man sende hele pcen..Hmm, ser ikke ut som netshop produserer sine egne pcer? Det er snakk om laptoper.... De har enda en pixelgaranti for 15xx laptopper: http://www.netshop.no/aspx/prdinfo.aspx?plid=5894 Heldigvis bare 300,- for den, det er vel mere feil på di da? Lenke til kommentar
bj0rnar Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Var da svært så kvass du var mot netshop nå da Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Hehe, det er alltid noe ekstra Er ikke lenger tid enn vanlig bytterett det gjelder da? Den er vel bare på to uker.. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Angrefrist gjelder jo i 14 dager... Jeg synes det er veldig hyggelig at de tilbyr denne forsikringen, den er billig og gir kunden rettigheter utover normal garanti (som er det juridiske kravet for å ta betalt for en utvidet garanti såvidt meg bekjent). Lenke til kommentar
TEE Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Ser ut som de lopper folk for 200,- for en "forsikring"som uansett er gratis for folk, det kalles "angrerett" når man handler over internett. Pixelfeil på min nye laptop, neitakk, denne kan dere bare ta tilbake igjen hadde nå jeg sagt. Ikke trenger man oppgi noen grunn heller, utover eventuelt: "Den svarte ikke til mine forventninger". Jeg vil tro at denne forsikringen er noe som gjør at Netshop ikke taper penger på å ta inn igjen produktet. Når du bruker angreretten, vil vel Netshop selge produktet som demovare for å dekke opp igjen noe av tapet de har på at du sender tilbake maskinen? Med denne forsikringen får Netshop dekket sitt tap, og du får igjen en maken PC uten å måtte bestille på nytt, og da samtidig kanskje gå glipp av en tilbudspris som var veldig gunstig når du bestilte. Lenke til kommentar
capy Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 de som ikke har finnet noen pixelfeil etter 14 dager kommer nok ikke til å legge noe serlig merke til de heller. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 de som ikke har finnet noen pixelfeil etter 14 dager kommer nok ikke til å legge noe serlig merke til de heller. Såfremt ikke de dukker opp etter 14 dager. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Angrefrist gjelder jo i 14 dager... Jeg synes det er veldig hyggelig at de tilbyr denne forsikringen, den er billig og gir kunden rettigheter utover normal garanti (som er det juridiske kravet for å ta betalt for en utvidet garanti såvidt meg bekjent). Det står ikke spesifisert i salgsteksten hvor lenge forsikringen gjelder, en ting er at det er sjelden det er noe galt med LCD panelene i dag, det er enda sjeldnere at de dukker opp etter en stunds bruk. Hvis pikslene funker når du får maskinen, så er det all grunn til å tro at de kommer til å funke lenge fremover også. Unntak finnes selvfølgelig. En annen ting er at dersom det skulle dukke opp pikselfeil etter de 2 ukene, hvem er det som har sagt at du ikke har rett til å få det reparert? En eller annen ISO standard? Trodde det var forbrukerkjøpsloven som gjaldt i norge. Jeg syns jeg hadde sett det dersom fabrikantene sa at: PGA. produksjonsteknikk så må folk bare forvente at 2-4 pipelines mangler på deres splitternye Geforce7800GTX. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Èn enkelt pikselfeil regnes ikke som en mangel/feil på varen. Da kommer man ikke langt med forbrukerkjøpsloven (dessverre). Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Var da svært så kvass du var mot netshop nå da Jeg har aldri latt meg overbevise av Netshop, de kom med noen vannvittige tilbud for å komme inn på markedet. Nå som de er her ser det ut for meg som om de suger mest mulig ut av kundene sine. 50% dyrere på en TV, 200-300,- for en "forsikring" du allerede har. "Ukens Tilbud" er som regel dyrere en de 3 billigste konkurentene i prisguiden, eneste gangene Netshop er billigst er når de har enerett i Norden på produktene sine, man må jo lure på hva slags fortjeneste de har da? Lenke til kommentar
eucalor Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Èn enkelt pikselfeil regnes ikke som en mangel/feil på varen. Da kommer man ikke langt med forbrukerkjøpsloven (dessverre). er dette bestemt, eller går du etter en iso standard på dette? finnes det rettspraksis på dette området? Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Èn enkelt pikselfeil regnes ikke som en mangel/feil på varen. Da kommer man ikke langt med forbrukerkjøpsloven (dessverre). Det er poenget mitt, hvem er det som skal kunne sette grensene her? Jeg har selv byttet en laptop pga. dette for over 3 år siden. Var ingen som prøvde seg på noe ISO tull da. Og når vi vet at LCD panelene i dag holder mye høyere kvalitet enn før, da er det jo merkelig at selgere har funnet seg en slik betimelig unnskyldning. Det HØRES jo unektelig litt mere korrekt ut, en: "Nei, denslags oppfatter ikke VI som feil." Når det synes å være akkurat det som er tilfellet. Mange av de største produsentene gir jo i dag pixelgaranti. Lenke til kommentar
_Xorcist Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 Èn enkelt pikselfeil regnes ikke som en mangel/feil på varen. Da kommer man ikke langt med forbrukerkjøpsloven (dessverre). Det er poenget mitt, hvem er det som skal kunne sette grensene her? Jeg har selv byttet en laptop pga. dette for over 3 år siden. Var ingen som prøvde seg på noe ISO tull da. Og når vi vet at LCD panelene i dag holder mye høyere kvalitet enn før, da er det jo merkelig at selgere har funnet seg en slik betimelig unnskyldning. Det HØRES jo unektelig litt mere korrekt ut, en: "Nei, denslags oppfatter ikke VI som feil." Når det synes å være akkurat det som er tilfellet. Mange av de største produsentene gir jo i dag pixelgaranti. For all del, jeg er helt enig med deg. Jeg hadde selv en laptop som fikk pikselfeil etter ett års tid. Det var flere defekte piksler. Jeg tok bilde av skjermen, ringet rundt feilene og henviste til ISO 13406-2 og at jeg ønsket ny skjerm. Det var i alle fall ikke noe surr med den garantisaken (rent bortsett fra at det Effekt IT hadde PCen en måned i kø uten å gjøre en dritt med den...) Lenke til kommentar
Stigma Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Det som er sleipt er jo dem som utnytter den forbrukervennlige angreretten på ting som den i utgangspunktet aldri var ment for. Du har på ingen måte noe slags "krav" på en pixelfri skjerm bare fordi vi har angrerett i norge. Du kan f.eks. utnytte angreretten ved å kjøpe 10 CPU'er, finne ut hvilken som klokker best, og så sende 9 av dem tilbake på angreretten. Du kan også kjøpe en komplett toppklasse-PC, spille gjennom det kule nye spillet du fikk, og så levere hele sulamitten tilbake 14 dager senere. Det er helt lovlig, men ikke kom og si at det stuerent bare fordi det er mulig å rov-utnytte lovene som skal beskytte deg mot usikkerhet rundt fjernsalg. Sansynligvis så kom de nok med denne garantien fordi det netteop er alt for mange som selvisk utnytter loven for alt den er verdt, og derfor vil komme hele problemet i forkjøpet (og unngå å sende masse varer fram og tilbake). Netshop som er frekk? Tvert om, det er kundene som er frekke som faan. -Stigma EDIT: Jeg er ellers enig med at pixelfeil er en skikkelig kjip ting, og jeg har vanskelig for å se på en skjerm med pixelfeil som en komplett vare, men det er ikke poenget i posten min =) Endret 20. august 2005 av Stigma Lenke til kommentar
nahojdat Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 OM den garantien går lenger enn returretten så er den faktisk bare til å anbefale, da pixelfeil ofte kommer etterhvert.. Og den er ikke ulovlig hvis den går lenger nei... Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 Du kan f.eks. utnytte angreretten ved å kjøpe 10 CPU'er, finne ut hvilken som klokker best, og så sende 9 av dem tilbake på angreretten. Du kan også kjøpe en komplett toppklasse-PC, spille gjennom det kule nye spillet du fikk, og så levere hele sulamitten tilbake 14 dager senere. Det er helt lovlig, men ikke kom og si at det stuerent bare fordi det er mulig å rov-utnytte lovene som skal beskytte deg mot usikkerhet rundt fjernsalg. Som du selv sier er det knyttet usikkerhet rund dette med fjernsalg, og norsk lov prøver å sikre forbrukeren kanskje mest fra svindlere som selger klokker med fastlimte visere o.l. Men også det at ting kan se bedre ut på bilder enn i virkeligheten. Loven sikrer derved også i noen grad at seriøse forhandlere må holde en viss kvalitet på varene sine. Så la oss si du går inn på Elkjøp og kjøper en laptop, tar den med hjem, finner ødelagte piksler, hva gjør du? Jo du går tilbake og får en ny. Og det er ikke fjernsalg en gang, Elkjøps "garanti" varer til og med i 30 dager. Expert da? Det er jo bare å be om å få prøve laptopen før du kjøper den, da sikrer du deg mot ødelagte piksler. Netshop? 300 kroner takk! Og det er fra en butikk som ikke har 10-20 butikklokaler over hele landet med reduserte kostnader som en følge. De trenger altså å ta betalt for noe du har krav på i følge norsk lov. Lenke til kommentar
Gabri3L Skrevet 20. august 2005 Forfatter Del Skrevet 20. august 2005 OM den garantien går lenger enn returretten så er den faktisk bare til å anbefale, da pixelfeil ofte kommer etterhvert..Og den er ikke ulovlig hvis den går lenger nei... Netshop er sleipe fordi de gir deg ikke en garanti. (Altså rettigheter utover det du allerede har gjennom forbrukerkjøpsloven.) De selger deg en forsikring i steden. Å gi deg en garanti på noe du allerede har rett på hadde faktisk vært ulovlig. Forbrukerkjøpsloven sier spesifikt at den er ufravikelig med mindre fravik er til forbrukers fordel. Det vil i praksis si at ISO 13406-2, som ikke kan sies å være til forbrukers fordel, er ugyldig. Vel det er ihvertfall min tolkning, det finnes ingen presedens meg bekjent, og du kan banne på at er det EN ting butikkene ALDRI vil ta sjangs på, så må det være å få det LOVFESTET at du har rett på reparasjon av din laptop skjerm i 5 år ved pikselfeil! Lenke til kommentar
Jankee Skrevet 20. august 2005 Del Skrevet 20. august 2005 (endret) Du nevner skjermkort og ikkje fungerande pipelines, Sjekk forskjellen mellomm dei ulike Nvidia 6800-serien. Ulike pipelineantal men nokon greier å åpne dei skjulte pipeline, mens andre ikkje. Tyder dette ikkje på at produsentene tester og selger "feilprodusksjoner av toppkorta som billigare varianter. Og enksempelrekka kan nok førast vidare på andre eletroniske komponentprodusenter. Når det gjeld ISOstandarden så er denne ein internasjonal standard, som i ISO 13406-2 definerer kva som er eit defekt produkt eller ikkje når det gjeld pixelfeil. Dermed blir det vanskeleg for forbrukaren å bruke ein lov som går på rettigheiter med defekte produkt, når norske myndigheiter har verifisert ein avtale som definerer kva som er defekt eller ikkje. Og som ein siste replikk, når skjermkortene begynner å ha mellom 800k til 1.5Mill pipelines så trur eg at du kan nok oppleve at ditt "UltraFX 900K Maximus" faktisk hadde 2 pipelines som ikkje fungerte. EDIT: til siste Du meiner at forbrukerkjøpsloven er overordna internasjonale klassifisering/setifisering standarder som Norske myndigheiter har verifisert? Endret 20. august 2005 av Jankee Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå