gnilsen Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 Har nettopp kjøpe digitalkamera (Olympus E10)har tidligere brukt forskjellige filtre. Hvilke type filter kan jeg bruke? [ Denne Melding var redigert av: gnilsen på 2002-08-08 13:26 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 8. august 2002 Del Skrevet 8. august 2002 For sort/hvite opptak som er mulig med mange d-kamera, kan du bruke masse ulike filter for å oppnå forskjellige effekter. Men jeg går ut ifra at du mener fargeopptak. Da begrenser det seg til omtrent bare ett filter, nemlig polarisasjonsfilter. Med dette filteret kan du øke kontrasten på f.eks. himmelen, ved at du velger polarisasjonsvinkelen for det lyset som skal treffe linsa. Videre kan du fjerne uønskede reflekser som f.eks. himmelspeiling i vannflater mm. Lenke til kommentar
gnilsen Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Hvorfor kan jeg ikke bruke 81A eller Skylight Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Visst kan du det. 81A gir en varmere tone i et fargebilde, og skylight reduserer uønskede blåstikk i bildet på en dag med skarpt lys. Hvorfor ikke heller bruke noen kroner på et bildebehandlingsprogram, så kan du variere graden på fargetemperaturen eksakt slik du ønsker? _________________ skarsk [ Denne Melding var redigert av: skarsk på 2002-08-09 09:15 ] Lenke til kommentar
gnilsen Skrevet 9. august 2002 Forfatter Del Skrevet 9. august 2002 Bruker Photoshop 7.0 så jeg har mange muligheter for korrigering av digitale bilder. Har endel erfaring med vanlig speilrefleks kamera og bruk av filter, men bare brukt digitalkamera ica. 3 uker. <font class=editedby>[ Denne Melding var redigert av: gnilsen på 2002-08-09 09:38 ]</font> [ Denne Melding var redigert av: gnilsen på 2002-08-09 09:39 ] Lenke til kommentar
skarsk Skrevet 9. august 2002 Del Skrevet 9. august 2002 Da har du jo det beste av det beste. >Image >Adjustments >Color Balance passer jo fint til å justere fargestikk. Et lite tips: Hvis du har "gått deg bort" under justeringen, hold Alt-knappen nede og Cancel-knappen forandrer seg til Reset-knapp. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå