Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Nå har jeg vært på utkikk etter et dedikert lydkort, siden jeg har litt krav til kvalitet da jeg skal overføre lyd til forsterker med 5.1 lyd, digital. Optisk er et krav.

 

Men hvilket av disse kortene har dette? Jeg ønsker ikke den 5.25" saken, den trenger jeg ikke og gjør bare kabinettet stygt.

 

Så, hvilken variant skal jeg da velge? Jeg vil legge til at jeg er ingen gamer og har krav til film og musikk skal lyde godt. Forøvrig har jeg ASUS P5B deluxe, så det må passe overrens med dette.

 

I tillegg skal kortet være Vista Ready.. (kall det hva du vil, det skal funke med Vista).

 

Noen anbefalinger da?

Lenke til kommentar
Da er XtremeMusic i hus. Skal til å sette det i nå snart.

Så får vi se.

7892428[/snapback]

 

Har du fått prøvd kortet noe?

7897094[/snapback]

 

 

Skal sies at jeg gikk fra Audigy 2 Value til dette kortet, men også fra xp til vista, så sitter på beta drivere.

 

Uansett så langt har det funka bra, mange options som jeg kan tulle med til kortet, og nå er ikke jeg en lyd freak så jeg hører egentlig ikke allverden forskjell, men jeg vil si jeg liker lyden bedre slik den er nå med dette kortet enn hva som det forrige kortet mitt ga.

 

Absolutt verdt penga for min del =)

Lenke til kommentar

Husk at Vista ikke støtter DirectSound 3D, og dermed vil EAX-lydeffekter gå tapt - noe som igjen fører til dårligere lyd. Ergo har ikke Windows Vista hardwarestøtte for DirectSound 3D.

 

Med åpen kildekode for lyd, kan man lett skrive og putte inn nye lydeffekter i OpenAL (som da Vista benytter seg av). Vi vil i fremtiden se Creative lydkort med støtte for OpenAL og la oss håpe at det kommer lydeffekter med samme kvalitet som EAX (noe som sansynligvis vil komme).

 

Hold dere til XP om dere vil ha EAX og alt det andre DirectSound 3D tilbyr - glem Vista pluss X-Fi om du er opptatt av disse lydeffektene.

 

Les om saken her.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Husk at Vista ikke støtter DirectSound 3D, og dermed vil EAX-lydeffekter gå tapt - noe som igjen fører til dårligere lyd. Ergo har ikke Windows Vista hardwarestøtte for DirectSound 3D.

 

Med åpen kildekode for lyd, kan man lett skrive og putte inn nye lydeffekter i OpenAL (som da Vista benytter seg av). Vi vil i fremtiden se Creative lydkort med støtte for OpenAL og la oss håpe at det kommer lydeffekter med samme kvalitet som EAX (noe som sansynligvis vil komme).

 

Hold dere til XP om dere vil ha EAX og alt det andre DirectSound 3D tilbyr - glem Vista pluss X-Fi om du er opptatt av disse lydeffektene.

 

Les om saken her.

7899241[/snapback]

 

X-FI støtter OpenAL i HW så den biten er løst i Vista. (mulig creative ikke har skrevet ferdig Vista-drivere enda, men det kommer). Det eneste 'problemet' her er at ikke alle spill er skrevet for OpenAL, men det er neppe Creatives feil. Nyere spill som f.eks BF2 kjører OpenAL så der vil man ha samme herlige lyden som før.

 

HW støtte i form av DirectSound er fjernet i DX10, men det skal som nevnt kunne løses ved hjelp av Creative Alchemy etterhvert.

 

Fordelen med dette er at det kanskje blir enklere for ande lydkortprodusenter å lage spillkort. Da blir det forhåentligvis bedre konkurranse og lavere pris/bedre kvalitet som resultat. EAX gav rå lyd, men er selvsagt propritær Crative løsning som de holder tett til brystet

Lenke til kommentar

Ikke rart jeg ikke har fått med meg Creative ALchemy, det er jo ganske nytt (les: artikkel publisert 31.01.07). :)

 

Edit: Vil man med ALchemy få full EAX-støtte i Vista?

 

Jeg fant svaret:

Creative ALchemy allows SB X-Fi owners to run their favorite DirectSound3D games on Windows Vista and experience them as the developers intended - with full hardware accelerated 3D Audio and EAX support. This is achieved by translating DirectSound3D calls into OpenAL calls.
Endret av Onyx
Lenke til kommentar

HJELP !

 

Får bare 2.1 med normal lyd på mitt XtremeMusic kort !

Hva kan være feil ?

Har prøvd 5.1 og 4.1 men ingen gir fra seg lyd som er pen, lyden er forvrengt og ekkel !

 

NOEN SOM KAN HJELPE ?

Spurt om det 2 eller 3 ganger her før uten å få svar, er det bare n00bs her eller ? :p

 

 

Need help ! :ph34r:

Lenke til kommentar
For det første er det du som er n00b hvis du ikke klarer og finne ut av det selv, men siden du er så n00b, så kan du prøve å sette på 5.1/4.1 lyd i programvaren kanskje. :p

7919493[/snapback]

 

 

Haha, kall du meg n00b.. :roll:

Har satt på 5.1/4.1 på alt som går ann, men får alikevell bare vrengtlyd..

Prøvd alle mulige andre instillinger 6.1 og 7.1, av og på med alle andre instillinger, men gir enda bare fra seg "vrengt" lyd... :hmm:

 

Skriver ikke et inlegg her uten å ha prøvd ut det meste. :)

 

Forventer at folk her svarer litt mere seriøst... :yes:

 

 

EDIT: litt mer tekst...

Endret av aGal
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...