Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Nå har jeg tatt steget til Fatal1ty med frontdeksel og jeg har Logitech Z-5500

men jeg har ikke fått til optisk. har satt den optiske kabelen fra logitechpanelet og rett i frontdekselet til lydkortet men det funker ikke:(

hva kan være feil?

 

Frontdekselet er vel koblet riktig når det lyser optisk ut?

 

btw får heller ikke til headsett:(

gud jeg er noob når det gjelder tilkobling:( er egentli gla det ikke lukter svidd her nu:P

 

btw2 fjernkontrollen ka skal den brukes til? har nærmest trykt på alt av knapper der og ingen reaksjon

7559295[/snapback]

 

Kan noen gi et svar på dette spørsmålet da jeg også lurer på det`?

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Hodetelefoner og 2-høyttaler stereoanlegg koblet til samtidig på X-fi?

 

Jeg vurderer å kjøpe et kort midt i X-fi serien (f.eks.XtremeGamer Fatal1ty Pro Series) , men har forsøkt å stille følgende spørsmål til diverse nettbutikker og creative support uten tilfredstillende svar:

Idag har jeg et billig Fortissimo 2 kort med utgang både for høyttaler og hodetelefoner hvor både stereoanlegg og høretelefoner er koblet i samtidig

På de X-fi kortene som _ikke_ selges med frontpanel finnes det 3 høyttalerutganger. Jeg har et enkelt opplegg hjemme der pc'en er kobla til stereoanlegget (som kun har 2 høyttalere), men ønsker enkelt å kunne hive på meg et par hodetelefoner uten å måtte klatre bak pc'en hver gang. Kan jeg koble stereoanlegget til den ene utgangen og hodetelefonene til utgang 2 på lydkortet (og da speile det som blir sendt til utgang 1 på en enkel måte?) Og, hvis dette fungerer kan man justere volumet til de ulike utgangene slik at ikke lyden i hodetelefonene blir altfor høy?

7705761[/snapback]

 

Hvorfor ikke bare koble headsettet til stereoanlegget?

Lenke til kommentar
  • 3 uker senere...

Har de sluttet helt med xtreme Music? Leif Einar, jeg ville ha anbefalt noe annet til HTPC enn Z-2300. Jeg angret litt på kjøpet siden de er ikke noe spesielt gode til music. Mangler diskant og fjernkontroll. De fungerer derimot ypperlig til spill men regner med at din HTPC skal kombinere musikk, film og kanskje spilling?

 

Jeg kjører mine Z-2300 på xtreme music.

 

Skulle jeg ha nye høytalere i dag, ville jeg ha kjøpt disse. De er enormt enormt bra, både til musikk og spill. De har tom. feste til å henge rett på vegg.

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

For litt siden skaffet jeg meg et Fatal1ty FPS kort og jeg må si jeg ble skuffet. Den hadde kun 2.1 på digital utgang og lyden var sprakete.

 

Ser her at mange skryter av XtremeMusic. Derfor stiller jeg spørsmålene: Har dette kortet dolby digital + dts 5.1 på den digitale utgangen og spraker det? Evt hvordan løse sprakingen? I prisguiden står det at det støtter Dolby Digital og DTS, men er det på den digitale eller analoge? "Digital" burde vel være på den digitale utgangen?

 

Grunnen til at jeg spør er at jeg skal koble det med en optisk tilkobling opp mot mitt z-5500 anlegg.

 

Nightwolfie

Lenke til kommentar

Det er ikke toslink på xmusic hvis det er det du lurte på.

 

Det gikk spekulasjoner en stund (og kanskje fremdeles) om at Creative hadde sluttet med xmusic siden den var like god som fatal1ty-kortet og kostet et hav mindre og dermed utkonkurrerte Creative sitt eget "high-end" kort. Jeg tror, på lik linje med mange andre, at xmusic er et nærmere driver-begrenset fullblods fatal1ty-kort minus XRAM. XRAM er det veldig veldig få applikasjoner/spill som benytter og har man dessuten god (og nok) RAM samt en god CPU, er XRAM forgjeves. Jeg har personlig bencha et fatal1ty-kort og et xmusic-kort med PCMark, 3DMark, Aqua ++ og har ikke funnet noen unormale avvik som viser til at fatal1ty er verdt penga eller at XRAm gjør noe merkbart forskjell.

 

Spraking skyldes nok drivere og intern maskinstøy. Mange musikkkenthusiaster satser kun på ekstern lydkort for å bli kvitt elektrisk maskinstøy. Nå har Xmod kommet, et ekstern X-Fi lydkort som er, etter hva jeg har hørt, temmelig imponerende tross størrelsen.

 

Gjengir nok en gang en tabell som viser interessante fakta om xmusic, xgamer og fatal1ty:

Tabellen

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar

I bunn av tabellen Goliath viser til står det for Fatal1ty:

Digital Out support pass trought for multichannel DVD sound.

 

Skal vi tolke det som at kun kodet bitstrøm fra DVD-avspiller blir sendt direkte, men at kortet i seg selv ikke kan generere 5.1 lyd for digital utgang?

Kortet kan jo vitterlig produsere 5.1 lyd i spill og Creative leverer vel også 7.1 høyttalersett til X-FI kortet. Dette er litt villedende syntes jeg.

Bruker selv kun XtremeMusic til spill så jeg har ikke testet ut i praksis.

På den annen side er X-FI kortet en klar kandidat for en HTPC som AV-Forum prøver å sette sammen, så jeg vil på det sterkeste tro at X-FI har muligheten til 5.1.

Lenke til kommentar

Digitale utganger kommer desverre i flere utgaver og Creative bruker 'selvsagt' en annen enn standardpluggen du linker til. Bildet viser pluggen som passer i mer eller mindre alt som er av surroundrecievere. Hvis du har en med plugg som ligner på mini-jack så tror jeg det skal gå. Har du allerede kabelen liggende så er det bare å prøve, det går ikke noe ødeleggende strømmer i utgangene så det er ingen fare.

Lenke til kommentar
Digitale utganger kommer desverre i flere utgaver og Creative bruker 'selvsagt' en annen enn standardpluggen du linker til. Bildet viser pluggen som passer i mer eller mindre alt som er av surroundrecievere. Hvis du har en med plugg som ligner på mini-jack så tror jeg det skal gå. Har du allerede kabelen liggende så er det bare å prøve, det går ikke noe ødeleggende strømmer i utgangene så det er ingen fare.

7846920[/snapback]

Jau, men før jeg prøver kunne jeg tenkt meg å høre hva andre har erfart her. Det var en slik inngang på Fatal1ty kortet jeg hadde en gang, men det støttet kun 2.1 ut.

Lenke til kommentar

Håper noen kan svare meg nå siden jeg ikke har fått svar før i denne tråden.

 

Jeg har XtremeMusic, men får bare brukt 2.1 med "normal lyd", prøvde med 5.1 men lyden blir litt "vrengt" og rar. Har prøvd å stille på det meste trur jeg, men uten noe greie resultater. Blir ganske oppgitt da jeg har søtti noen timer til sammen å klundra med dette for å se om jegfikk bedre resultat...

 

Er dette noe som løser seg ved en oppdatering av drivere eller noget i den veien ?

 

Håper noen kan hjelpe, takk på forhånd

Lenke til kommentar

Fant ikke noe entydig svar til deg, men hos Creative var det en FAQ som nesten besvarer det du lurer på. Link

Select the Digital I/O option when connecting digital audio devices to the Digital I/O Module (available with selected models or as an upgrade option). Also select the option if you want to connect external digital audio devices that accept stereo PCM or compressed Dolby Digital/DTS Bitstream from the S/PDIF output.

Dolby Digital/DTS kan i alle fall sendes ut via S/PDIF på kortet. X-FI kan ikke dra ut bakkanalene slik at du sitter igjen med PCM stereosignal, da hadde de ikke fått lov å bruke DD/DTS i sin markedsføring. DD/DTS sender 5.1 og faktisk også 6.1 på utvalgte filmer, så X-FI skal klare dette. Mulig du må kjøpe en creative-kabel med spesiell plugg til overpris, men det er altså mulig.

 

Edit: Fant noe mere her

Endret av Mozze
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...