Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Videoannonse
Annonse

Det er ikke noe "burde" eller ikke. Jeg uttalte meg for det meste på generelt grunnlag, og i tilleg nevnte jeg noen innstillinger du potensielt  kunne ha glemt. Forskjellen mellom Audigy2 og X-fi ER der. Grunnen til at du ikke hører det blir bare spekulasjoner (og det er ikke ment ironisk).

Jeg har jo også det samme X-fi kortet, som har vært hovedkilden i anlegget mitt i over et halvt år. Hva forventer du av svar egentlig? Hvis du vil sende meg Audigy2 kortet ditt  kan jeg alltids teste forskjellen selv og svare deg.

7314369[/snapback]

 

Jeg forventer ingenting. Jeg postet mine erfaringer med X-FI og tenkte at noen som sitter med Audigy kort kanskje kunne ha nytte av det. Kortet mitt er heller ikke et Audigy 2 ZS men et Audigy 2 bulk.

 

JA det er forskjell på kortene, men i en slik retning at jeg nå bruker Audigy 2 igjen. Ting kan forandre seg når man kommer over i det digitale domene og det er derfor det ligger på hylla istedet for at jeg selger det unna.

Lenke til kommentar

Bestemte meg for å kjøpe nytt lydanlegg og lydkort for noen uker tilbake, og endte opp med å velge Logitech Z 5500 og X-Fi Fatal1ty FPS kortet.

 

Z 5500 kom først, og alt var bare velstand, alt fungerte dritbra på mitt gamle Audigy Player kort. Men gleden var kortvarig. Da jeg omsider fikk det nye lydkortet, og installerte de nye driveren som jeg lastet ned, ble det baaare tull.

 

Fikk ikke 5.1 til å fungere på noe som helst (med analoge kabler), enten var det bare stereo, eller så funket alle høytalerne, bortsett fra høyre bak (!).

Enkelte musikk filer som før hadde fungert helt topp, var det f. eks. halve sangen skikkeli svakt volum på, mens en del av sangen kunne fungere helt fint.

Jeg er jo også så heldig at jeg har et DFI hovedkort med NF4, så nå kan jeg i tillegg kose meg med all slags vidunderlig skraping og popping i lyden. :nei:

 

Og sist men ikke minst, det er ikke antydning til livstegn i lydutgang/inngangs panelet. Alt er koblet til, og burde funke, men det lyser ikke i de optiske utgangene. (riktignok var en av transistorene bøyd på det da jeg åpnet pakken, men ser ikke så alvorlig ut. Vet ikke helt hvor sensitivt det kan være for sånt?)

 

Jeg prøvde alt mulig i instillingene, men til ingen nytte.

Til slutt avinstallerte jeg audio console, og nå fungerer det helt fint, tilogmed det meste av skrapingen og poppingen er borte, men drivebayen fungerer jo fortsatt ikke.

 

Så nå har jeg kjøpt et nytt lydkort til 2000 kr, og sitter igjen med akkurat det samme som den gamle audigyen kunne klart. (Muligens litt bedre EAX da eneste).

 

Hva burde jeg gjøre? Er det noe jeg kan prøve før at jeg benytter angrefristen?? :hmm:

Lenke til kommentar

Tydeligvis har du fått problemer med de gamle lydriverne fra Audigy, slik at de kræsjer. On-board lydkortet bør også slås av, samt at driverne til den slettes. Det kan være at driverne spøker med hverandre.

 

Uansett, gjør følgende:

 

- Restart PC, kom deg innpå BIOS og fjern on-board lydkortet, kom deg inn på Windows igjen og slett driverne.

- Så sletter du alle drivere som har med Creative å gjøre, altså alt inne på mappen C:\Programfiler\Creative.

- Slett driverne fra Kontrollpanel > Slett- /installer programmer.

- Så bruker du DriverCleaner for å rense skikkelig (viktig at du bruker denne!).

- Så laster du ned nyeste driveren fra Creative, direktelink til driveren her.

- Restart PC.

 

Vent til du er i Windows igjen, la de ''boblene'' komme opp om at Windows har funnet ny hardware, bare fjern disse boblene.

 

Så putter du inn CD-en som medfølgte i X-Fi Fatality-pakken. Installer nødvendige programmer som du vil bruke, og her kommer det viktigste: Når du skal huke av for de programmene du vil bruke, ikke installer driveren fra CD'n! Når du har installert de nødvendige programmene fra CD'n, ikke restart PC'n enda. Nå skal du nemmlig bruke den nye driveren du nettopp har lastet ned. Installer den. Etter det, da kan du restarte PC'n.

 

God lydfornøyelse! :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Vel eksperter av lyden selv fortell meg

Jeg er en gamer som gamer ganske jevnlig og ser av og til filmer på pc'n min.

Kjøpte Logitech Z-5500 (God bless Z-5500) og leverte langt over forhåpningene.

Men ingen anlegg er perfekt og jeg vil mest mulig perfeksjonere og gjøre mine audofile ører fornøyd. Penger står det ikke om men vil jo helst ikke kaste bort penger da.

 

X-Fi Extreme Music, Platinium, Fatal1ty eller Elite pro?

 

Hva skal jeg kjøpe? Jeg bruker ikke noe til lydstudio eller noe. Men er det ytelsesmessig forskjell som er verdt ytelse\penger imellom de produktene?

 

+ Høy musikk når foreldrene er på jobb kan medregnes og da er det nydelig med fin og klar diskant og dyp og god bass:)

 

Og viss jeg skulle kjøpe Extreme Music er det ikke da mye bedre lyd ifra coax og optisk som jeg da ikke får med på Extreme music?

Endret av Ironmann
Lenke til kommentar
Bestemte meg for å kjøpe nytt lydanlegg og lydkort for noen uker tilbake, og endte opp med å velge Logitech Z 5500 og X-Fi Fatal1ty FPS kortet.

 

    Z 5500 kom først, og alt var bare velstand, alt fungerte dritbra på mitt gamle Audigy Player kort. Men gleden var kortvarig. Da jeg omsider fikk det nye lydkortet, og installerte de nye driveren som jeg lastet ned, ble det baaare tull.

 

    Fikk ikke 5.1 til å fungere på noe som helst (med analoge kabler), enten var det bare stereo, eller så funket alle høytalerne, bortsett fra høyre bak (!).

Enkelte musikk filer som før hadde fungert helt topp, var det f. eks. halve sangen skikkeli svakt volum på, mens en del av sangen kunne fungere helt fint.

Jeg er jo også så heldig at jeg har et DFI hovedkort med NF4, så nå kan jeg i tillegg kose meg med all slags vidunderlig skraping og popping i lyden.  :nei:

 

    Og sist men ikke minst, det er ikke antydning til livstegn i lydutgang/inngangs panelet. Alt er koblet til, og burde funke, men det lyser ikke i de optiske utgangene. (riktignok var en av transistorene bøyd på det da jeg åpnet pakken, men ser ikke så alvorlig ut. Vet ikke helt hvor sensitivt det kan være for sånt?)

 

Jeg prøvde alt mulig i instillingene, men til ingen nytte.

Til slutt avinstallerte jeg audio console, og nå fungerer det helt fint, tilogmed det meste av skrapingen og poppingen er borte, men drivebayen fungerer jo fortsatt ikke.

 

Så nå har jeg kjøpt et nytt lydkort til 2000 kr, og sitter igjen med akkurat det samme som den gamle audigyen kunne klart. (Muligens litt bedre EAX da eneste).

 

Hva burde jeg gjøre? Er det noe jeg kan prøve før at jeg benytter angrefristen??  :hmm:

7493553[/snapback]

 

akkurat samme problem hadde en venn av meg med sitt anlegg (GigaWorks s750) , men han hadde ikke innstallert noe annet lydkort tidligere.

 

Vel eksperter av lyden selv fortell meg

Jeg er en gamer som gamer ganske jevnlig og ser av og til filmer på pc'n min.

Kjøpte Logitech Z-5500 (God bless Z-5500) og leverte langt over forhåpningene.

Men ingen anlegg er perfekt og jeg vil mest mulig perfeksjonere og gjøre mine audofile ører fornøyd.  Penger står det ikke om men vil jo helst ikke kaste bort penger da.

 

X-Fi Extreme Music, Platinium, Fatal1ty eller Elite pro?

 

Hva skal jeg kjøpe? Jeg bruker ikke noe til lydstudio eller noe. Men er det ytelsesmessig forskjell som er verdt ytelse\penger imellom de produktene?

 

+ Høy musikk når foreldrene er på jobb kan medregnes og da er det nydelig med fin og klar diskant og dyp og god bass:)

 

Og viss jeg skulle kjøpe Extreme Music er det ikke da mye bedre lyd ifra coax og optisk som jeg da ikke får med på Extreme music?

7496384[/snapback]

 

http://creative.com/products/product.asp?c...9&product=15854

hvist jeg var deg, ville jeg nok satset på produktet jeg har linket til (det har jeg gjort ;)) Det er billig, og har i tillegg x-ram som kan bli nyttig framover.

Lenke til kommentar

Ironman: XtremeMusic bør holde i lange baner, det støtter alle modusene til X-FI prosessoren og bør følgelig passe både til spilling og filmtitting.

 

Linken i Zuckron's post er også et meget godt alternativ, men det er så vidt meg bekjent låst i 'Gaming' modus. Spiller du mest så ville jeg kanskje gått for dette, det har også 64MB onboard RAM som sikker kommer til nytte.

 

De dyrere kortene har frontpanel og noe bedre isolering mot støy. I følge posten din er nok ikke behovet for dette tilstede. Jeg har selv XtremeMusic, men siden jeg bruker både høyttalere og headsett savner jeg egentlig frontpanelet som gir meg to uavhengige utganger. Hadde nok kjøpt XtermeGamer hvis det hadde vært sluppet samtidig, men så bruker jeg PC hovedsaklig til spill.

Lenke til kommentar

Takk for begge svar og anvending:)

Det ligger vel i genene og kjøpe noe ekstra dyrt bare for å kunne puste ut litt i denne verden av teknologisk dragrace :!:

 

Mitt valg falt visst over til Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS:)

Men på Samplingsrate på Creative Sound Blaster X-Fi Fatal1ty FPS i prisguiden mangler den noen antall og lurte bare på om det er manglende info ifra hw sin side og så lurte jeg bare på om det har noe å si på kvaliteten?

 

Fronten og X-ram var det som gjorde susen ifra og velge Extreme Music og Extreme gamer:)

Lenke til kommentar
Ironman: XtremeMusic bør holde i lange baner, det støtter alle modusene til X-FI prosessoren og bør følgelig passe både til spilling og filmtitting.

 

Linken i Zuckron's post er også et meget godt alternativ, men det er så vidt meg bekjent låst i 'Gaming' modus. Spiller du mest så ville jeg kanskje gått for dette, det har også 64MB onboard RAM som sikker kommer til nytte.

 

De dyrere kortene har frontpanel og noe bedre isolering mot støy. I følge posten din er nok ikke behovet for dette tilstede. Jeg har selv XtremeMusic, men siden jeg bruker både høyttalere og headsett savner jeg egentlig frontpanelet som gir meg to uavhengige utganger. Hadde nok kjøpt XtermeGamer hvis det hadde vært sluppet samtidig, men så bruker jeg PC hovedsaklig til spill.

7499033[/snapback]

 

kortet jeg linket til er ikke låst til 'gaming modus' ;) Ikke mitt i hvertfall :p

Lenke til kommentar
kortet jeg linket til er ikke låst til 'gaming modus' ;)  Ikke mitt i hvertfall :p

7501217[/snapback]

Der kan du se, bra med en tråd hvor ny info kommer.

 

Da lurer jeg på hvorfor XtremeMusic er dyrere? Hva er det som liksom skal være bedre med det kortet?

Ikke at jeg hadde valget da kortene kom ifjor, men nå ser jeg ikke poenget med XtremeMusic..

Lenke til kommentar

Hva anbefaler dere av disse to:

  • x-fi ExtremeGamer
  • x-fi ExtremeMusic

Jeg hører mest på musikk og spiller i ny og ne. Det virker åpentbart hva jeg kanskje bøær velge men hører med dere først :)

 

Edit: CPU-belastning grunnet lydkort gjør meg ingen ting. Har bra nok CPU (C2D)

Endret av überGoliath
Lenke til kommentar
Har netopp skaffet meg X-Fi Fatal1ty, og lurer på om det er noen av dere som har hvert borte i dette problemet:

 

https://www.diskusjon.no/index.php?showtopic=682298

Du må kalibrere mikrofonen din, rett og slett. Jeg tror det.

 

Først må du forsikkre deg om at du har plugget inn mikrofonen godt.

Så åpner du Console Launcher, og sjekker etter følgende:

 

 

 

Trykk på ''Source''-knappen, slik kan du velge den eksterne kilden. Sett altså her til ''Microphone''. Vanligvis er den på Microphone, men noe kan ha skjedd. Uansett er det greit å sjekke først som sist.

 

Etter det går du inn på kontrollpanel -> Lyd, og kalibrer mikrofonen herifra.

 

Håper dette hjelper. :)

Endret av Onyx
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...