Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Jeg merker ganske stor forskjell på Game og Entertainment med mine Koss SB45. Så sånt sett hadde en hurtigtast eller no for dette vært ideelt. Sikkert ikke bare jeg som har dette "problemet". Husker ikke helt løsninga for Flatout 2, og er på jobb atm. Men kan fikse det når jeg kommer hjem om noen timer.

Endret av -JallaMann-
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Er det noen her som vett om noen (uorginale) men betre driverer til x-fi?

Eller noen tips for å få litt ekstra fin lyd?

 

Eller tips i det hele tatt? :p

 

Jeg har god lyd, men lurer på om det er noe jeg kan gjøre for å få ut det lille ekstra, viss det er noe ekstra...

Skal ha gode headphones, så jeg trenger ikke å stresse med det for å si det slik. :)

Lenke til kommentar
  • 4 uker senere...

Hei!

Nå har jeg lest/skummet gjennom hele denne tråden. Veldig interessant å se alle erfaringer.

 

Jeg har bestilt et Elite Pro kort, og gleder meg til endelig å få skikkelig lyd på musikken min, har vært et irritasjonsmoment at det har vært dårlig lyd. Og korttenkt som jeg er så har jeg ikke tenkt over at det kunne ha vært pga at jeg bruker HK sitt lydkort. (AC97). Etter det jeg leser her, så gleder jeg meg til et nytt liv med musikk fra PC!

 

Så til spørsmålet:

De nyeste driverene, er det de som ligger her? http://www.station-drivers.com/page/sb%20audigy2.htm

 

Og er det å anbefale å installere tilleggsprogramvaren uten driverene fra CD'en først, og deretter bruke oppdaterte drivere? Eller er det annen rekkefølge og måte som fungerer best. Som jeg leser så er det noen som har trøbbel med Creative sine drivere...

Er det nødvendig å fjerne driverene fra AC97, og/eller disable lydkortet i BIOS? (Gidder ikke det om det er unødvendig)

 

Jeg har det litt trangt i kabinettet, mulig lydkortet må stå ganske nærme andre kort, vil det være noe problem i forhold til varmeutvikling til lydkortet?

 

Kanskje litt overkill med Elite Pro, men da har jeg kanskje et topp lydkort i flere år, og slipper å tenke på det med det første.

 

Tråden har vært litt død i noen uker, så jeg får håpe noen fortsatt leser... ;)

 

Bekreftelse på nyeste drivere hadde vært fint i hvert fall :)

 

Sindre

Lenke til kommentar

Det skal ikke være noe problem med å ha AC97 i 'live' parallellt med et annet lydkort, men det er helt unødvendig. Skru det av i BIOS så slipper du alle fremtidige mulige konflikter med andre ting.

 

Hvis du ikke skal benytte deg av andre ting enn standard drivere så hent bare ned det siste fra Creative og legg CD'n langt ned i en skuff. satndardpakke inneholder consollen som veksler mellom modusene, samt alle viktige innstillinger.

Lenke til kommentar
Hei!

Nå har jeg lest/skummet gjennom hele denne tråden. Veldig interessant å se alle erfaringer.

 

Jeg har bestilt et Elite Pro kort, og gleder meg til endelig å få skikkelig lyd på musikken min, har vært et irritasjonsmoment at det har vært dårlig lyd. Og korttenkt som jeg er så har jeg ikke tenkt over at det kunne ha vært pga at jeg bruker HK sitt lydkort. (AC97).  Etter det jeg leser her, så gleder jeg meg til et nytt liv med musikk fra PC!

 

Så til spørsmålet:

De nyeste driverene, er det de som ligger her? http://www.station-drivers.com/page/sb%20audigy2.htm

 

Og er det å anbefale å installere tilleggsprogramvaren  uten driverene fra CD'en først, og deretter bruke oppdaterte drivere?  Eller er det annen rekkefølge og måte som fungerer best.  Som jeg leser så er det noen som har trøbbel med Creative sine drivere...

Er det nødvendig å fjerne driverene fra AC97, og/eller disable lydkortet i BIOS?  (Gidder ikke det om det er unødvendig)

 

Jeg har det litt trangt i kabinettet, mulig lydkortet må stå ganske nærme andre kort, vil det være noe problem i forhold til varmeutvikling til lydkortet?

 

Kanskje litt overkill med Elite Pro, men da har jeg kanskje et topp lydkort i flere år, og slipper å tenke på det med det første.

 

Tråden har vært litt død i noen uker, så jeg får håpe noen fortsatt leser... ;)

 

Bekreftelse på nyeste drivere hadde vært fint i hvert fall :)

 

Sindre

Hei!

 

Jeg kan vel sitere alt det du skriver for å svare på dine spørsmål:

 

- Først så vil jeg si at tilleggsprogramvarene kan du installere som du selv vil og peke ut de programene du selv måtte ønske å installere. Det du egentlig trenger er Console Launcher, Audio Console, MediaSource og THX Setup Console.

 

- Så vil jeg videre si at du bør skru av det innebyggde lydkortet på PC'n din. Fjern også drivere fra AC97 også for å være på den sikkre siden.

 

- Hvordan kortet ditt står har ikke så veldig mye å si, men det er greit at du har en PCI-slot ledig i mellom X-Fi-kortet ditt og det andre som måtte være der.

 

Tilbake til hovedspørsmålet ditt:

- Jeg synes du skal laste ned driverne fra den offisielle siden til Creative. Så jeg kan godt vise deg hvilken driver som er nyest per dags dato. Jeg bruker selv de og har ikke hatt noen problemer enda! :)

 

Link til nyeste drivere for X-Fi (september utgaven).

 

Neste gang du skal finne drivere, så går du inn på Creative.com. Velg ''Support'' fra øverst til høyre, og så ''Downloads''. Videre derifra er det som hånd i hanske! :)

Lenke til kommentar

Lydkort installert og funker fint. Ble en annen musikk på anlegget nå.

 

Men, jeg får ikke fjernkontrollen til å fungere. Jeg ser at det blinker på panelet, men ingenting skjer. Jeg bruker Creative sin egen spiller, uten at det hjelper.

 

Det er også en ren XP-installasjon, så det skal ikke være noen konflikter tror jeg.

 

Er det noe tilleggsprogramvare som må installeres for å få den til å fungere?

Jeg har installert det meste jeg fant på CD'ene som fulgte med (utenom de gamle driverene). Mulig jeg har oversett noe?

 

Kan forresten fjernkontrollen brukes på "ikke Creative" programvare?

 

Sindre

Lenke til kommentar

Jeg kjøpte meg et X-Fi fatal1ty eller hva det nå heter. Driver en del med musikk og tenkte kanskje dette dugde.

 

Problemet er at det ikke oppdages av Windows XP med SP2 når jeg har satt i kortet. Når jeg kjører installasjonsprogrammet står det også at kortet ikke står i, men såpass peiling har jeg på data at jeg vet at kortet står i PCI-sporet.

Ser også at den røde logoen på kortet lyser når maskina booter og forsåvidt nå også når OS-et kjører.

 

Har deaktivert onboard-kort på ASUS K8N4-E (s754). Alt annet av hardware fungerer, men ikke dette kortet. Fant en liten guide hvor de sa at det kanskje hjalp å sette inn ett annet kort i PCI-sportet, boote windows for så å starte på nytt igjen for å få tilgang til IRQ, men dette fungerer heller ikke så veldig bra.

 

Tror forresten den kjører på IRQ23. Resten av hardwaren er GeForce 7600, 150Gb WD Raptor, 2gb Ram av noe slag og en AMD 3200+, 2,2GHz.

 

Noen som har noen tips til hvordan jeg kan få kortet til å fungere? Føler nesten som at jeg har kjøpt katta i sekken :cry:

Lenke til kommentar

Det du skisserer er i alle fall ikke noe normal feil for X-FI serien. Du kan selvfølgelig ha hatt litt uflaks å fått et defekt kort, da får du i alle fall nytt ved å henvende deg til butikken du kjøpte det.

Det er vanskelig å gi noen enkle konkrete råd om hvordan du skal løse floka, men det vanlige er vel å foreslå en reinstallasjon av XP..

Lykke til, katta i sekken har du definitivt IKKE kjøpt!

Lenke til kommentar
Det du skisserer er i alle fall ikke noe normal feil for X-FI serien. Du kan selvfølgelig ha hatt litt uflaks å fått et defekt kort, da får du i alle fall nytt ved å henvende deg til butikken du kjøpte det.

Det er vanskelig å gi noen enkle konkrete råd om hvordan du skal løse floka, men det vanlige er vel å foreslå en reinstallasjon av XP..

Lykke til, katta i sekken har du definitivt IKKE kjøpt!

7208943[/snapback]

 

 

Får ta det med tilbake til butikken, har installert XP så mange ganger nå at jeg kan lisenskoden utenat:p

Lenke til kommentar

kan jo kanskje smette inn spørsmålet mitt her da, siden det er x-fi tråden:)

 

satt å tenkte på å kjøpe meg et nytt lydkort, har et gammelt Creative SB Live! 5.1.. lyden i enkelte spill er forvrengt (f.eks i hitman: contracts når jeg er nær vann kommer en sånn ekkel forvrengt skurrelyd, samt i Splinter Cell), og enkelte ganger virker det som om det ikke klarer å spille av alle lydene samtidig..

 

det er et kort til under tusenlappen jeg tenker på, har sett en del på Creative Sound Blaster X-Fi XtremeMusic (https://prisguiden.no/product.php?productId=35820&view=specifications)..

 

men nå såg jeg at det hadde kommet et nytt et siden forrige gang jeg sjekket, nemlig Creative Sound Blaster X-Fi Xtreme Gamer (http://psdata.no/ps.asp?it=129844&pdm=extspec) i samme prisklasse.

 

Har dere noen tips til hvilket av disse som gir mest for pengene? Og tror dere det gir noen vesentlig forbedring i spill (og da de nyeste spillene jeg klarer å kjøre på min godt brukte amd xp2400+ 2ghz, 1,256gb (PC2700) ram, sapphire radeon 9600XT 256mb og windows xp pro SP2)?

 

på forhånd takk :)

Lenke til kommentar

Støtter ikke X-FI fatalty fps 5.1 ut på den optiske utgangen? Nå har jeg kjøpt optiske kabler slik at jeg kan bruke Z-5500 med 360-en min også. Men så må jeg fanden meg sitte med de "vanlige" kablene når jeg skal koble fra PC til Logitch Z-5500. For et drittkort. Jeg får bare 2/0 PCM stream ut når jeg bruker optiske kabler.

Endret av Ganjaman
Lenke til kommentar
Om det er stor forskjell på Audigy2 og de nye kommer an på hvor bra resten av utstyret ditt er. F.eks er det null forskjell på de med et billig høytaleroppsett til under 1000-lappen. (eller brude jeg sagt 10.000?).

 

Dvs. hvis du har et sinnsykt bra høytalersett og sinnsykt bra forsterkere, eller proffesjonelle studiomikrofoner så kan det bli forskjell på Audigy2 og X-Fi.

 

Hvis du ikke har slikt dyrt utstyr så blir det nok neppe noen forskjell, og prisdifferansen er bortkastede penger.

 

Tester viser også at det er lite forskjell i CPU-bruk mellom Audigy2 og X-Fi i moderne spill. Dermed blir det ikke noe merkbart å hente på FPS heller. Men hvis du "konkurrerer" på FPS i 3DMark, FarCry etc. så betaler man vel gladelig en tusenlapp ekstra for et par FPS ekstra.

4748034[/snapback]

Bra innlegg, det sier det meste! Når skal folk våkne opp og avpasse lydkort etter hva en har av høyttalere og forsterkere? Langt de fleste kjører med for dyre lydkort de ikke får utnyttet. Har du audigy 2 eller lignende bør du ha høyttalere til mange tusen kr. for å nyttiggjøre deg forskjellen til et x-fi music-kort eller lignende. Her er det mye å spare...

Lenke til kommentar
Gjest Slettet+130498

er du noen som har problemer med x-fi driverene, de har ødelagt windows nå 2 ganger for meg, har prøvd med xp pro 64 og xp home. det samme skjedde begge gangene, er det noen fler som har hatt samme problem?

Lenke til kommentar
Støtter ikke X-FI fatalty fps 5.1 ut på den optiske utgangen? Nå har jeg kjøpt optiske kabler slik at jeg kan bruke Z-5500 med 360-en min også. Men så må jeg fanden meg sitte med de "vanlige" kablene når jeg skal koble fra PC til Logitch Z-5500. For et drittkort. Jeg får bare 2/0 PCM stream ut når jeg bruker optiske kabler.

Bruker man optiske kabler for digitalyd? Isåfall så kan dette hjelpe:

 

- Først, sørg for at du har ''Entertainment Mode'' på.

 

Så ser du på bildene:

 

 

 

 

Lenke til kommentar
Støtter ikke X-FI fatalty fps 5.1 ut på den optiske utgangen? Nå har jeg kjøpt optiske kabler slik at jeg kan bruke Z-5500 med 360-en min også. Men så må jeg fanden meg sitte med de "vanlige" kablene når jeg skal koble fra PC til Logitch Z-5500. For et drittkort. Jeg får bare 2/0 PCM stream ut når jeg bruker optiske kabler.

Bruker man optiske kabler for digitalyd? Isåfall så kan dette hjelpe:

 

- Først, sørg for at du har ''Entertainment Mode'' på.

 

Så ser du på bildene:

 

 

 

 

7270369[/snapback]

 

Mener jeg prøvde dette, men skal gi det et nytt forsøk når jeg kommer meg hjem fra universitetet. Takk for svar. Prøvde å kjøre en dvd med dts lyd og det kom nemlig bare 2/0 pcm stream :(

Lenke til kommentar

HJELP!!

 

Har kasta CD-ene mine og etter reinstallering av widows fant jeg ut at Entertainment Center ikke ligger for nedlasting hos Creative. Det er kun Drivere og Mediacenter man kan laste ned :(

 

Har Fatal1ty utgaven så om jeg ikke får tak i en CD kan jeg jo like godt kaste fjernkontrollen også..

 

Noen som kan hjelpe??

 

 

EDIT:

Jeg fant en som har lagt opp ISO av CD'ene på Filefront:

http://hosted.filefront.com/BadBoyforum/

Endret av armyofme
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
×
×
  • Opprett ny...