Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]

Anbefalte innlegg

Er det bare den boksen som følger med Elite Pro som har innebygd RIAA-forsterker eller er det det i den i/o drive bay'en som følger med platinium og fatal1ty og?

Ser det bare 3 innganger for surround anlegg, er det ikkje 4 kabler på et 7.1 anlegg?

5758379[/snapback]

Premium og fatality bruker akkurat det samme tilbehøret og den samme boksen. Proi har en helt egen og spesiel boks ;)

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Er det bare den boksen som følger med Elite Pro som har innebygd RIAA-forsterker eller er det det i den i/o drive bay'en som følger med platinium og fatal1ty og?

Ser det bare 3 innganger for surround anlegg, er det ikkje 4 kabler på et 7.1 anlegg?

5758379[/snapback]

Premium og fatality bruker akkurat det samme tilbehøret og den samme boksen. Proi har en helt egen og spesiel boks ;)

5758801[/snapback]

Herlighet da, eg vet jo det, men eg lurer på om den "boksen" som settes inn i kabinettet som følger med Platinium og Fatal1ty også har innebygget RIAA-forsterker.

Lenke til kommentar
Men herlighet da.. det er jo bare en liten boks! Neida.. ikke vet jeg, men tviler på det. Har ikke hørt noe om at det er noen forsterker i dem i det hele tatt.

5759441[/snapback]

Synd :( Har ganske lyst på å kjøpe et slikt kort, og har lyst til å ta opp fra platespiller, men da bør eg vel ha RIAA-forsterker.

EDIT: Ser det bare 3 utganger for lyd, er det ikkje 4 kabler på et 7.1 anlegg?

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar

Kan forklare sånn passe:

Hvis vi tenker oss et 7.1-system.

- Grønn = Fronthøytalere. Her vil det som regel være 3-4 høytalere i samme slengen. Den ledninger går så inn til sube'n og det er i sube'n selve utagangene ligger til høytalerne.

- Svart = Sub. Enkelt og greit, kun sube'n som blir brukt på denne ledningen her.

- Oransje = Bakhøytalere. Også 3 eller 4 høytalere. Nok en gang går ledningen inn i sube'n for så utganger for høytalere fra sub.

7.1system.jpg

Endret av onyX
Lenke til kommentar

Ok. Bassen har vel et delefilter som gjør at basselementet får de lave frekvensene fra de to kanalene, mens fronthøytalerene får middels og høye frekvenser. Altså 2 kanaler deles opp til 3 høytalere. Men jeg synes fortsatt det mangler en kanal.

3 ledninger med 2 kanaler hver blir til totalt 6 kanaler. (Derav frekvens-splittes en eller to kanaler sånn at det blir en "basskanal"), altså 6.1

Men hvordan får man 7.1 av i utgangspunktet 6 kanaler?

Edit: Er senterkanalen bare kunstig fremstillt av høyre og venstre front-kanal?

Altså 6 ekte kanaler som blir til 4 ekte kanaler (høyre bak, høyre midt, venstre bak, venstre midt) pluss 2 kanaler uten bass (høyre front, og venstre front) pluss bass som er filtrert ut fra de to frontkanalene pluss en senter som bare er en kombinasjon av de to frontkanalene.

Er jeg inne på noe nå?

Endret av Simen1
Lenke til kommentar

Dette er jo helt feil!

Dette er hva som står inne på innstilingene:

a7v600motherboardatangle4dh.jpg

Det dere kan ser her er at fornthøytalerne er i den grønne porten ja.

Men i den svarte porten er det: høyre og venstre bakhøytaler + den høyre sidehøytaleren (SR)

I den røde er det: Center (FC=front center), bass (SW subwoofer) og venstre side høyttaler (SL=Surround left)

Som dere ser så er det tre kanaler på hver av utgangene. For å få dette må du bruke en spesiel 3,5mm plugg, som jeg ikke følger med Extreme mucis utgaven av X-FI.

Hvis det er 5.1, kan dere bare stryke over side-utgangene. Altså front på grønn, bakhøytalere på svart, og sub/center på rød. :thumbup:

For 5.1, kan du bruke helt vanlig 3,5mm jack. ;)

Lenke til kommentar
Dette er jo helt feil!

Men i den svarte porten er det: høyre og venstre bakhøytaler + den høyre sidehøytaleren (SR)

I den røde er det: Center (FC=front center), bass (SW subwoofer) og venstre side høyttaler (SL=Surround left)

Som dere ser så er det tre kanaler på hver av utgangene. For å få dette må du bruke en spesiel 3,5mm plugg, som jeg ikke følger med Extreme mucis utgaven av X-FI.

Hvis det er 5.1, kan dere bare stryke over side-utgangene. Altså front på grønn, bakhøytalere på svart, og sub/center på rød.  :thumbup:

For 5.1, kan du bruke helt vanlig 3,5mm jack.  ;)

5770527[/snapback]

Følger det med noen spesiell 3,5 mm plugg på platinium, fatal1ty og elite pro da? Det er vel litt teit av Creative å ikkje la folk kunne bruke 7.1 på extreme music...

Endret av Pusur1993
Lenke til kommentar
Dette er jo helt feil!

Hvis det er 5.1, kan dere bare stryke over side-utgangene. Altså front på grønn, bakhøytalere på svart, og sub/center på rød.  :thumbup:

For 5.1, kan du bruke helt vanlig 3,5mm jack.  ;)

5770527[/snapback]

Følger det med noen spesiell 3,5 mm plugg på platinium, fatal1ty og elite pro da? Det er vel litt teit av Creative å ikkje la folk kunne bruke 7.1 på extreme music...

5771784[/snapback]

Tror det skal følge med på platinum, fatality og Pro.

Jeg er ikke helt sikker, men jeg tror det.

Dette fordi extreme music er en nedstrippet versjon uten ekstra tilleg.

Som igjen gjør at du får produktet billigere ;)

Lenke til kommentar

Her kan du se den:

x-fi-bundle.jpg

Og i HW.no sin test av fatality kortet står det følgende:

"I tillegg til selve kortet, fjernkontrollen og frontmodulen, følger det med overganger fra Creatives egne midikontakter til midikontakter i full størrelse, en gullbelagt overgang 6,3 mm. til 3,5 mm., og en ekstra intern kabel."

Pakkens innhold:

SPDIF-inngang/innlinje/mikrofon - kombinert minijack 3,5 mm

linje ut/hodesett - stereo minijack 3,5 mm

utlinje (senter/subwoofer/senter bak) - firepols minijack 3,5 mm

utlinje (bak) - stereo minijack 3,5 mm

intern TAD - 4 pin MPC

På frontpanelet

Linje inn: RCA

SPDIF-inngang og utgang - RCA

SPDIF-inngang og utgang - Optisk

Hodesett 6,25 mm. (med overgang til 3,5 mm.)

Kombinert mikrofon/linje inn 6,25 mm (stereo)"

:thumbup:

Lenke til kommentar

Har et SB X-Fi Extreme Music tilkoblet Denon-forsterker via coax (96 kHz sampling rate). Bruker ofte hodetelefoner når jeg spiller (Sennheiser HD600).

Selv om jeg er fornøyd med lydkvaliteten, er ikke steget fra Audigy 2 (mitt forrige kort) til X-Fi like stort som steget fra Live til Audigy 2. Men forskjellen er allikevel merkbar både i spill og ved musikklytting.

Lenke til kommentar

Har et SB X-Fi Extreme-Music her med noen forbannede bugs :realmad: , lyd på tvkortet (pinnacle PCTV 110i) forsvinner og jeg må reinstall kort/driver for å få lyden til å funke igjen.

Jeg har testet på et aug zs kort. Det får ikke den feilen. Noen som vet når creative kommer med driver oppgradering ? eller fins det "bedre drivere" ute?

Jeg har også testet på ati tvkort og med ChrisTV programvare, fikk samme feilen.

+ jeg hadde problemer å installere programvaren/driveren når jeg kjøpte det.Jeg synes det er veldig synd å gi ut et kort som er ganske bra men ubrukelig siden driver er "fubar". :(

Jeg anbefaler ikke det kortet til noen på grunner av driver til creative er ikke bra nok.

Endret av lordsmygen
Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Opprett ny...