Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 En lytteroppleveser er uansett subjektiv så man kan gjerne argumenter for hva som teoretisk sett bør lyde best, men man kan ikke diktere andre ved å si at f.eks musikk høres bedre ut på et anlegg enn i et headset. Lytterens personlige preferanser vil alltid være avgjørende, ikke hva andre måtte mene.. 5539136[/snapback] Et meget godt poeng. For å bruke et sitat tidligere i tråden: "Men noen liker slik lyd også. " Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Joda, men det er vel heller ikke noen standard for hva slags rom det er mikset for? 5538850[/snapback] Til "vanlige" studio er det relativt strenge rettningslinjer for akustikken (og det kan nevnes at "skikkelig" THX går jo hakket lengre og setter krav til lytterommet også). Og musikken er jo mikset for å høres bra ut i kontrollrommet, for da "vet" man at det stort sett høres bra ut overalt. Tja, delvis ihvertfall, om karakteristikken er veldig annerledes i mikserommet, enn i lytterommet så kan det jo bli endel annerledes, nå vet jeg ikke helt hvor store forskjeller som "godtaes" innad i mikserom, men om det ikke er så mye, så kan man jo bygge seg et lytterom etter "mikserom-standarder". Rommet har mye å si, men samtidig er det jo ganske mye musikk med elendig mastering, og da er man ikke så mye lenger.... En fordel med høretelefoner er jo at du i teorien ganske lett kan kompansere for det meste av innførte feil. Det er litt mer stress når du også må ta hensyn til rommet, men det er vel neppe så veldig relevant for "mannen i gata" AtW Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Tja, delvis ihvertfall, om karakteristikken er veldig annerledes i mikserommet, enn i lytterommet så kan det jo bli endel annerledes, nå vet jeg ikke helt hvor store forskjeller som "godtaes" innad i mikserom, men om det ikke er så mye, så kan man jo bygge seg et lytterom etter "mikserom-standarder". Et kontrollrom er jo laget for å avsløre alle detaljer i lydbildet så mye som mulig helst uten å farge lyden. Hjemme er det vanlig å godta litt mer farging av lyden bl.a. fordi man er vandt til sin egen stue eller lytterom og kanskje man trives med det. Det er en del "audiofile" som ikke liker kontrollrom-lyden fordi den er "for ren". Man finner stort sett ikke studiomonitorer hjemme hos folk... Jeg er kanskje litt i begge leirer. Jeg liker at det er krystallklart, og liker litt farging men ikke for mye. Rommet har mye å si, men samtidig er det jo ganske mye musikk med elendig mastering, og da er man ikke så mye lenger.... Det er sant, men hvis det er elendig mastering vil det jo høres dårlig ut med headphones også... En fordel med høretelefoner er jo at du i teorien ganske lett kan kompansere for det meste av innførte feil. Det er litt mer stress når du også må ta hensyn til rommet, men det er vel neppe så veldig relevant for "mannen i gata" 5539274[/snapback] Ja, enig med deg her. Og det finnes mange eksempler på "audiofile" som har investert hundretusener av kroner men fremdeles ikke er fornøyd med lyden. Da kunne nok noen kroner med fordel gått til akustisk prosjektering av lytterom istedenfor en enda dyrere høyttalerkabel. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Blaahh! Nå er jeg lei av dette svindelkortet. Når jeg booter får jeg av og til opp veiviser for funnet maskinvare. Dette betyr altså at driverne ikke blir funnet hver gang jeg starter maskinen. Jeg må restarte en gang til for at de skal "kicke inn" Begynner å bli en parodi dette her.. Lenke til kommentar
samye83 Skrevet 12. februar 2006 Del Skrevet 12. februar 2006 Du hadde kanskje uflaks med kortet ditt? Ikke opplevd noe som du sier der... Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Se om du muligens kan bytte bios/frimware på kortet?? Har du lagt inn siste driveroppdatering? Ellers høres det ut som du har fått et produkt med feil på. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 13. februar 2006 Del Skrevet 13. februar 2006 Tror ikke det er noe galt med selveste kortet, bare crappy drivere. Jeg har klaget til Creative ang. popping/knitrelyder og fått svar. "Desverre er det slik at mange med nForce 4 brikkesett opplever disse problemene, noe nVidia og Creative jobber med å finne en løsning på" Det er sånn ca. svaret jeg fikk. Det ser ut som om X-Fi ikke er 100% kompitabelt med nForce 4 baserte hovedkort, men at en driveroppdatering kan løse disse problemene som mange sliter med. Venter i spenning. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Jeg har Nforce4 A8N SLI) og X-Fi og har ingen problemer med dette. Lenke til kommentar
Axefjord Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 (endret) Asus A8n-e og X-fi Er kjempefornøyd Edit: Prøvd å bytte pci-port? hørtes jo ut som den sitter løst i og ikke får skikkelig kontakt da? Ikke at jeg har peil, men kan være verdt å prøve... Edit: Får nå blåskjermer, vet ikke hva det skyldes... Endret 27. februar 2006 av blackninja Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Ok, her er hele svaret jeg fikk: "Hei Kenneth! Takk for mailen din. Dessverre så vet vi at det er noen av dere der ute som har dette problemet. Har du mulighet til å sende meg systeminformasjonen din? For de fleste som opplever dette problemet så har de enten Raid oppsett eller 2 skjermkort i SLI mode og alle har nForce 4 chipset. Jeg vet at både Creative og nVidia jobber med å løse dette problemet, men dessverre så vet jeg ikke når de kommer med løsningen på det ennå :o( Vennligst ta med all foregående korrespondanse når du svarer på denne e-mail. Vennlig Hilsen Atle Teknisk Support, Creative Labs Europa" Det nevnes at ALLE som har problemet sitter med nForce 4 chipset, det betyr ikke at alle som har nForce 4 i hele verden har det problemet. Nei kortet sitter ikke løst, jeg har byttet pci slot 3 ganger, har sjekket om der er en IRQ konflikt, det var det men jeg har ordnet opp i det, så det er ikke det lengre. Nyeste driverne har jeg og. Det skal nevnes at kortet spiller nydelig i entertainment mode! Nevner bare dette i tilfellet andre har samme problemet. Legger ut link her Lenke til kommentar
Onyx Skrevet 14. februar 2006 Del Skrevet 14. februar 2006 Med andre ord, du fikset det altså? Bra ! Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 (endret) Lurte på å kjøpe tive SB X-Fi XtremeMusic PCI, Retail Menne så sjekker jeg kortet opp. Og det har bare 4 utganger Jeg vil ha følgende tilkoblet samtidig: 1x mic 1x spdif ut kabel til ekstern digital forsterker 1x hodetelefoner 1x analog kabel til ekstern forsterker for stereo lyd fra f eks cd/mp3 osv Så leser jeg følgende om koblingene på x-fi kortet: 1. AD_Link connector Connect one end of the AD_Link cable to this connector. Connect the other end to the AD_Link (26 pin) connector on the X-Fi I/O Console*. 2. Line Out 3 jack Connect the following inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack: On 5.1 systems: Front Center and Subwoofer On 6.1 systems: Front Center, Subwoofer and Rear Center On 7.1 systems: Front Center, Subwoofer and Side Left 3. Line Out 2 jack Connect the following inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack: On 4.1, 5.1 and 6.1 systems: Rear Left and Rear Right On 7.1 systems: Rear Left, Rear Right and Side Right 4. Line Out 1 jack Connect the Front Left and Front Right inputs on powered analog speakers or a home theater receiver to this jack. You can also connect your stereo headphones with a 3.50 mm (1/8-inch) plug to this jack. 5. FlexiJack Performs a 3-in-1 function, supporting Microphone-in, Line-in and Digital I/O connections. Connect one of the following to this jack: analog devices like cassette players and other line-level sources a microphone the Digital I/O Module* external digital audio devices that accept stereo PCM or compressed Dolby Digital/DTS Bitstream from the S/PDIF output I følge dette må jeg dra ut hodetelefon pluggen bak pcen når jeg skal bruke analog lyd til den eksterne forsterkern. Og når jeg skal bruke spdif ut må jeg dra ut mikrofonen. Det betyr at jeg til stadighet må bak pcen og dra ut noe for å plugge inn noe annet. Dette er ganske negativt da de fleste kort kan gjøre dette uten å slite ut pluggene hele tiden. Dette var dumt Ikke intressert i å bruke en brønn i pcen til boks. Heller ikke intressert i å betale mer enn tusen kroner. Endret 16. februar 2006 av magnusr Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Minijack splitter? Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Minijack splitter? 5615695[/snapback] Hva skjer da når jeg bruker spdif ut og mic in som er på samma pluggen? Lenke til kommentar
Inaktiv bruker 2 Skrevet 16. februar 2006 Forfatter Del Skrevet 16. februar 2006 Kan man ikke bruke mic på i alle fall 2 av inngangene? Eller SPDIF på en annen? Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 16. februar 2006 Del Skrevet 16. februar 2006 Kan man ikke bruke mic på i alle fall 2 av inngangene? Eller SPDIF på en annen? 5616531[/snapback] Nei mic og spdif er på samma pluggen i kortet. Kan kun bruke 1 ting av gangen Dette gjør at jeg ikke kan bruke dette kortet. Kjipt. Så ut som et bra kort. Menne creative må ha vært i bakrus når de laga pluggene på dette kortet. Prøve å finne et brukt audigy 2 zs da tenker jeg. Kjerringa vil ha mitt audigy 2 så jeg må finne meg et nytt kort. Trenger 4 plugger i samtidig. Vil ikke betale mer enn 1000 kroner. Og vil helst ikke ha et annet merke da creative er støtta overalt. Brukbart i å avlaste cpu er creative korta også. Trenger disse pluggene i samtidig: 1x mic in 1x spdif ut til external digital amp (prefer coax output) 1x headphone out (with good build in amp) 1x analog out (for analog stereo kobling til forsterker) Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Ok kjøpte meg et x-fi platinum. Har i alle fall alle koblingene jeg trenger. Selv om det er litt dumt at jeg må ha fult av kobler koblet til i front av pcen. En ting trenger et installasjons tips. Har i dag et nforce4 sli hk. Abit KN8 SLI med bios 14 (nyeste). Bruker bare 1 stk 7800gtx skjermkort i dette. Har i dag et audigy 2 i øverste pci slot. Tenkte å laste ned nyeste creative x-fi driver pakka fra creative sin webside fra november. Så avinstallere creative 2 audigy driverne fra add remove programs (brukte bare creative driver pakke sist for audigy 2 ikke cd plata). Så skru av maskina. Så ta ut audigy 2. Sette inn x-fi i samme slot. Skru inn den front saken og koble den mot kortet. Så starte opp maskina og innstalere kun den oppdaterings pakka for x-fi som jeg lasta ned. Ikke bruke cd plata i det hele tatt. Regner med den har gamle drivere på seg? Høres dette ok ut? Litt skeptisk på å begynne å innstalere ting fra cd plata da det sikkert er eld gamle drivere på den. Ikke lyst på noe nforce 4 problematik. Hk er nesten helt nytt (2 uker gammelt). Har lagt inn nyeste bios for hk. Trenger jeg noe fra cd plata i det hele tatt? Eller er drivern fra weben ok? Tenker på denne: Creative Sound Blaster X-Fi series Driver 2.07.0004 (39.42 MB) 15 Nov 05 http://us.creative.com/support/downloads/d...x=20&Image4.y=5 Endret 17. februar 2006 av magnusr Lenke til kommentar
Smeltelim Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 Det jeg gjorde var at jeg lastet ned den nyeste driveren fra creative sånn som du har gjort, så innstallerte jeg den. Siden den bare er driverne og ikke noen av de ekstra programmene satt jeg i CDen, gikk på custom installation og kryssa vekk det jeg ikke trengte (viktig å krysse vekk driverne herifra). Da fikk jeg ekstraprogrammene som THX setup console osv. Dette er med Extreme music da, ikke med platinum, men jeg regner med det er ganske likt. Lenke til kommentar
magnusr Skrevet 17. februar 2006 Del Skrevet 17. februar 2006 (endret) Det jeg gjorde var at jeg lastet ned den nyeste driveren fra creative sånn som du har gjort, så innstallerte jeg den. Siden den bare er driverne og ikke noen av de ekstra programmene satt jeg i CDen, gikk på custom installation og kryssa vekk det jeg ikke trengte (viktig å krysse vekk driverne herifra). Da fikk jeg ekstraprogrammene som THX setup console osv. Dette er med Extreme music da, ikke med platinum, men jeg regner med det er ganske likt. 5619776[/snapback] Hva er det jeg ikke trenger da? Skal ikke lage noe musikk i alle fall. Skal vel bare være i gaming mode eller entertainment mode for video og musikk. Doom 3 Sound Blaster EAX patch (denne trenger jeg ikke) Entertainment Mode Audio Creation Mode (skal ikke lage lyd, skal jeg skippe denne?) Game Mode Mode Switcher Audio Console (velge bort denne da jeg får den med driver pakka) Creative MediaSource (hva er dette?) Creative MediaSource DVD-Audio Player (denne kan være kjekk) DTS Neo:6 Settings (hva er dette?) Karaoke Player (kan være ok) Entertainment Center (dette er vel bare tull?) Smart Recorder (hm ikke planer om å ta opp noe) SoundFont Bank Manager (hva gjør denne?) Speaker Connection Wizard (kanskje grei?) THX Setup Console (kan vel være kjekt) Så tror jeg disse er med platinum i tillegg: Vienna SoundFont Studio (sikkert ikke noe jeg trenger?) Console Launcher (høres ut som creative crap som jeg ikke trenger?) Volume Panel (sikkert kjekk, menne mange plasser å stille lyd da) WaveStudio (sikkert ikke noe for meg) Creative Media Toolbox (hva er dette?) Creative Diagnostics (noe jeg ikke trenger) Endret 17. februar 2006 av magnusr Lenke til kommentar
henbruas Skrevet 15. mars 2006 Del Skrevet 15. mars 2006 (endret) Er det bare den boksen som følger med Elite Pro som har innebygd RIAA-forsterker eller er det det i den i/o drive bay'en som følger med platinium og fatal1ty og? Ser det bare 3 innganger for surround anlegg, er det ikkje 4 kabler på et 7.1 anlegg? Endret 15. mars 2006 av Pusur1993 Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå