Moskus Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Vel, begge produktene leverer det man kaller "fargelagt" lyd, dvs mer bass enn det som egentlig er "riktig". Spør du meg er Porta Pro noe av det mest oppskrytte headsettet som er å oppdrive. Les en del av "brukertestene" så vil du se at flere er eninge med meg. Sikkert. Men det betyr ikke at jeg synes det er snålt. Hvis du måler frekvensresponsen (med f.eks. et kunsthode) ser du at den er ganske flat (til den prisen). Du finner jo selvfølgelig bedre headset, men de har det med å koste mer også... PS: Og ikke diss Cerwin Vega for å ha dårlig lyd "OK"... Ellers går det an å søke på www.head-fi.org/forums på både amps, headsets og bruk sammen med x-fi. Gutta der er rimelig seriøse "Head Hi-Fi fanatics" "Fanatics" er problemet. Jeg stoler på mine egne ører. Personlig synes jeg at musikk skal høres på et stereoanlegg uten headphones. Headphones skal brukes når det er nødvendig, som f.eks. man er ute og går, men ellers skal man slippe. Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 (endret) PS: Og ikke diss Cerwin Vega for å ha dårlig lyd "OK"... Kun en eier av et par Dali-høyttalere med en NAD-forsteker kan komme med et slikt utsagn. Porta Pro mennesker på buss/fly/tok er plagsomme for de bråker sånn --- Men dette er en post om X-Fi, og X-fi er lydkort for spill mener nå jeg. At man har et komfortabelt headset med god lyd gjør ikke noe. Endret 1. februar 2006 av Krapfoss Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 PS: Og ikke diss Cerwin Vega for å ha dårlig lyd "OK"... Kun en eier av et par Dali-høyttalere med en NAD-forsteker kan komme med et slikt utsagn. Porta Pro mennesker på buss/fly/tok er plagsomme for de bråker sånn --- Men dette er en post om X-Fi, og X-fi er lydkort for spill mener nå jeg. At man har et komfortabelt headset med god lyd gjør ikke noe. 5535782[/snapback] Hmm, prøvde du å disse dali/nad nå, eller lovprise det? Skjønte ikke helt budskapet ditt AtW Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 1. februar 2006 Del Skrevet 1. februar 2006 Personlig synes jeg at musikk skal høres på et stereoanlegg uten headphones. Headphones skal brukes når det er nødvendig, som f.eks. man er ute og går, men ellers skal man slippe. 5535498[/snapback] Kan ikke bli mer enig! Og Dali er vel ikke noe man disser Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Ok.. Nå er det på tide å jamre litt mere ang. støy/spraking/knepping. Jeg har nå formatert hele skitn og installert på nytt, men ulydene forsvinner ikke. Jeg tror det er mulighet for IRQ konflikt. Jeg sjekker i msinfo32 om jeg kan finne noen IRQ konflikter, jeg fant ut at X-Fi og Marvell Yukon nettverkskontroller delte IRQ 17. Jeg tok å deaktiverte Marvell og koblet meg på nForce controlleren i stedet, da ble det mye bedre men dog ikke helt ok.. Så jeg lurer på hva annet det er jeg må rydde opp i. Kanskje jeg må avinstallere Marvell helt.. Endret 2. februar 2006 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Kordan er det og koble til toslink til dette lydkortet? enn coax. Om det går greit uten spesielle duppeditter kjøper eg meg eit tvert. Lenke til kommentar
Kenneth Solfjeld Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Hmmm. Det ser ut til at problemet ble løst ved å avinstallere Marvell, og deaktivere den i bios. Jeg hører ikke noe til knitringen i BF2 så jeg anser problemet som løst.. Endret 2. februar 2006 av Vultur Gryphus Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Lurer på hva som er mitt problem da. Det er ingen IRQ konflikt på lydkortet. Men til gjengjeld er det det på skjermkortet. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Kun en eier av et par Dali-høyttalere med en NAD-forsteker kan komme med et slikt utsagn. 5535782[/snapback] Lenke til kommentar
Misantropen Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Personlig synes jeg at musikk skal høres på et stereoanlegg uten headphones. Headphones skal brukes når det er nødvendig, som f.eks. man er ute og går, men ellers skal man slippe. 5535498[/snapback] Kan ikke bli mer enig! Og Dali er vel ikke noe man disser 5536062[/snapback] Vel, på mange måter er et headset et ideelt lytterom. Uansett hvordan du vrir og vender på hodet eller flytter på deg har du nøyaktig lik lyd på hvert øre. Du er heller ikke prisgitt akustikken fra materialer i vegger, tak, tepper på gulv, møbler, drittunger, masekjerringer osv.. Du skal opp i ganske mange 100.000 i annlegg for f.eks. å matche lyden i et Stax headset med forsterker til 10.000. Men når du hører på musikk med slike headset, er lyden så bra at man ikke kan ha dårlige innspillinger siden en lett hører feil som er gjort i produksjonen. Gjerne skal det være LP også. Men det er kanskje å dra audiofilien litt langt. PS: Sånn til info så har jeg "HiFi klubben anlegg" i 50K-klassen til film og musikk. Men synes det å høre på musikk med Sennheiserne på iPod er helt topp. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Jeg synes atmosfæren blir bedre. Det forutsetter selvfølgelig at det ikke løper rundt noen drittunger og andre forstyrrende elementer. Nå koster ikke mitt anlegg mer enn 20k til film/musikk og headsettet er Beyerdynamic DT 770-80. Headsettet er nå hovedsakelig konstruert for å brukes til portable musikkenheter. Men uansett... jeg liker at lyden kommer fra en litt lengre avstand enn 2 cm. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Vel, på mange måter er et headset et ideelt lytterom. Uansett hvordan du vrir og vender på hodet eller flytter på deg har du nøyaktig lik lyd på hvert øre. Du er heller ikke prisgitt akustikken fra materialer i vegger, tak, tepper på gulv, møbler, drittunger, masekjerringer osv.. Headsett er ikke et ideelt lytterom. Det mangler akustikken, som er veldig viktig for lydbildet. Musikk er mixet for å høres i rom med en viss klang, ikke et ekkofritt rom. I tillegg er lydbildet altfor bredt i forhold til slik det er tenkt til å være. Du skal opp i ganske mange 100.000 i annlegg for f.eks. å matche lyden i et Stax headset med forsterker til 10.000. Men når du hører på musikk med slike headset, er lyden så bra at man ikke kan ha dårlige innspillinger siden en lett hører feil som er gjort i produksjonen. Gjerne skal det være LP også. Men det er kanskje å dra audiofilien litt langt. 5538752[/snapback] Joda, at headsett til 1/10 av et anlegg kan låte like bra er greit nok, og trengs ikke diskuteres så mye (for min del). Stax lager jo gode headset. Men jeg synes at musikkopplevelsen blir anderledes med headset, og i bunn og grunn er det den jeg er ute etter. Lenke til kommentar
ATWindsor Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Vel, på mange måter er et headset et ideelt lytterom. Uansett hvordan du vrir og vender på hodet eller flytter på deg har du nøyaktig lik lyd på hvert øre. Du er heller ikke prisgitt akustikken fra materialer i vegger, tak, tepper på gulv, møbler, drittunger, masekjerringer osv.. Headsett er ikke et ideelt lytterom. Det mangler akustikken, som er veldig viktig for lydbildet. Musikk er mixet for å høres i rom med en viss klang, ikke et ekkofritt rom. I tillegg er lydbildet altfor bredt i forhold til slik det er tenkt til å være. Joda, men det er vel heller ikke noen standard for hva slags rom det er mikset for? Det er ihvertfall ikke mitt inntrykk. Og som du sier, det meste er jo misket for høyttaler, så selv om hodetelefonene i seg selv ikke står tilbake for høyttalere (kasnkje snarere tver imot?) så hjelper ikke det så mye når "alt" er mikset til høyttalere. Personlig liker jeg begge deler, synes det er hyggelig på hver sin måte. AtW Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Dersom jeg skal "finlytte" på musikken fortrekker jeg faktisk headset da det er mye lettere "å få med seg alt da". Har mange ganger opplevd små detaljer og nyanser som jeg ikke har lagt merke til tidligere ved vanlig høyttaler lytting. Lenke til kommentar
rvenes Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Drit i headphones, nå skal vi prate om lydkortet, ikkje lytterom og drit og fjas. Er det enkelt og koble til toslink og/eller coax til kortet, så man kan få bruke spdif inn på surroundforsterkern? Vil ha eit bedre lydkort enn det eg har i dag da eg har kjøpt meg headsett også. Onboard kortet har fungert greit til surroundforstekern, men ikkje når man skal bruke den analoge delen. Asus p5wd2 hovedkort med realtek chipp på. Lenke til kommentar
Howard B Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Dersom jeg skal "finlytte" på musikken fortrekker jeg faktisk headset da det er mye lettere "å få med seg alt da". Har mange ganger opplevd små detaljer og nyanser som jeg ikke har lagt merke til tidligere ved vanlig høyttaler lytting. 5538883[/snapback] Det er sant, spesielt når man hører på pr0n film Men nok om det... Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Joda, men det er vel heller ikke noen standard for hva slags rom det er mikset for? 5538850[/snapback] Til "vanlige" studio er det relativt strenge rettningslinjer for akustikken (og det kan nevnes at "skikkelig" THX går jo hakket lengre og setter krav til lytterommet også). Og musikken er jo mikset for å høres bra ut i kontrollrommet, for da "vet" man at det stort sett høres bra ut overalt. Iallfall er sannsynligheten større for det. I denne sammenhengen er det nok å presisere at musikk er stort sett mikset for høyttalere i et fysisk rom, ellers hadde den nok hørt ganske anderledes ut med headphones ettersom man da nok hadde utnyttet dem bedre. Dersom jeg skal "finlytte" på musikken fortrekker jeg faktisk headset da det er mye lettere "å få med seg alt da". Har mange ganger opplevd små detaljer og nyanser som jeg ikke har lagt merke til tidligere ved vanlig høyttaler lytting. 5538883[/snapback] Jeg anbefaler et bedre anlegg. Lenke til kommentar
Vice Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 Dersom jeg skal "finlytte" på musikken fortrekker jeg faktisk headset da det er mye lettere "å få med seg alt da". Har mange ganger opplevd små detaljer og nyanser som jeg ikke har lagt merke til tidligere ved vanlig høyttaler lytting. 5538883[/snapback] Jeg anbefaler et bedre anlegg. 5539081[/snapback] Haha, jeg visste det ville komme, men jeg orket ikke inkludere at det er ikke noe jallaanlegg det er snakk om. Lenke til kommentar
Moskus Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 (endret) Dersom jeg skal "finlytte" på musikken fortrekker jeg faktisk headset da det er mye lettere "å få med seg alt da". Har mange ganger opplevd små detaljer og nyanser som jeg ikke har lagt merke til tidligere ved vanlig høyttaler lytting. 5538883[/snapback] Jeg anbefaler et bedre anlegg. 5539081[/snapback] Haha, jeg visste det ville komme, men jeg orket ikke inkludere at det er ikke noe jallaanlegg det er snakk om. 5539109[/snapback] Fremdeles... et bedre anlegg hjelper. Det kan alltid bli bedre. Men jeg ser jo et poeng i at man ikke trenger å investere så mye i et headset som i et stereoanlegg. Men helthet-opplevelsen blir bare ikke det samme... EDIT: Litt på den samme måten er jeg helt enig i at det er verdt 2000 kr (og betraktelig mer enn det også) for et godt lydkort. Men når dette lydkortet kommer fra Creative blir poenget litt borte... Endret 2. februar 2006 av moskus Lenke til kommentar
OnetroM Skrevet 2. februar 2006 Del Skrevet 2. februar 2006 En lytteroppleveser er uansett subjektiv så man kan gjerne argumenter for hva som teoretisk sett bør lyde best, men man kan ikke diktere andre ved å si at f.eks musikk høres bedre ut på et anlegg enn i et headset. Lytterens personlige preferanser vil alltid være avgjørende, ikke hva andre måtte mene.. Lenke til kommentar
Anbefalte innlegg
Opprett en konto eller logg inn for å kommentere
Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar
Opprett konto
Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!
Start en kontoLogg inn
Har du allerede en konto? Logg inn her.
Logg inn nå