Gå til innhold

Den store X-Fi tråden! [Oppdatert]


Anbefalte innlegg

Jeg har brukt et Audigy 2 ganske lenge nå men lot meg friste til å kjøpe et X-FI. Jeg vurderte å kjøpe meg et dedikert kort til å lage musikk men X-FI kunne skilte med 1 ms latency. Tenkte derfor å slå to fluer i en smekk og ha samme kort til gaming/musikk. Jeg fikk tak i et av de siste Xtreme Music kortene på Komplett.

 

Det første jeg testet kortet på var spill. Er ihuga BF2/BF2142 spiller (nick: <TB>Wasp) så jeg var spent på om X-FI var bedre. Spesielt var jeg nysgjerrig på om høretlf modusen var forbedret. Men neida... høretlf modusen låter fortsatt ræva. Så jeg testet 2.1 modusen istedet for å se hvordan den var i forhold til Audigy 2. Heller ikke den var like bra. :nei:

 

Selv etter å ha testet kortet i 3 dager og gitt det litt tid i tillfelle det trengte inspilling, så kan jeg si at det ikke kan måle seg med Audigy 2 i BF spillene. Audigy 2 låter merkbart klarere. Lyden i X-FI låter på en måte mer prosessert og grøtete. Testet både gaming og entertainment modus med og uten cmss osv. Høretlf jeg brukte var et par Sennheiser HD580. Lydkortet sender lyden til min Yamaha forsterker via en Monster phono kabel.

 

Enden på visa ble at jeg dro ut X-Fi kortet og satte inn mitt gamle Audigy 2 igjen. Blir vel heller til at jeg kjøper et eksternt kort for musikk bruken. Min dom over X-FI ble: :thumbdown:

Endret av tyan
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

Da har du garantert ikke brukt X-Fi-modus under BF2 og satt på lydkvaliteten på ''Ultra High''.

 

Det kan overhodet ikke stemme at Audigy 2 er merkbart klarere enn X-Fi, som du sier. Installèr de nyeste driverne, sett på ''Game Mode'' (veldig viktig) og X-Fi-modus på Ultra High i BF2. (Dette er under Options -> Audio).

 

- Etter at du har gjort dette, så kan komme med en ny uttalelse! :):thumbup:

Lenke til kommentar
Da har du garantert ikke brukt X-Fi-modus under BF2 og satt på lydkvaliteten på ''Ultra High''.

 

Det kan overhodet ikke stemme at Audigy 2 er merkbart klarere enn X-Fi, som du sier. Installèr de nyeste driverne, sett på ''Game Mode'' (veldig viktig) og X-Fi-modus på Ultra High i BF2. (Dette er under Options -> Audio).

 

- Etter at du har gjort dette, så kan komme med en ny uttalelse! :)  :thumbup:

7307644[/snapback]

 

Testet X-FI modusen i 2142 før jeg skrev innlegget. Det eneste som skiller high og medium i 2142 er antallet stemmer. X-FI modusen låt ikke noe merkbart bedre og hadde en irriterende knitring. Hentet nyeste drivere fra Creative.

Lenke til kommentar

Hva med Game Mode? Hos meg funker det som hånd i hanske. Det med knitring er et kjent problem hos mange. Jeg velger aldri å installere de driverne som var i medfølgt CD, kun oppdateringer. :)

 

Da er det noe som spøker blandt dine drivere. Bruk Driver Cleaner, og rensk all ''dritten''.

Endret av Onyx
Lenke til kommentar
Hva med Game Mode? Hos meg funke det som hånd i hanske. Det med knitring er et kjent problem hos mange. Jeg velger aldri å installere de driverne som var i medfølgt CD, kun oppdateringer. :)

 

Da er det noe som spøker blandt dine drivere. Bruk Driver Cleaner, og rensk all ''dritten''.

7307768[/snapback]

 

Nyinstallert Windows og Creative drivere var "rensket" bort før jeg la inn X-FI. Ctzapxx lar deg fjerne de gamle driverne før du installerer noen nye. Jeg kunne sikkert prøvd å få bort knitringen men var såpass skuffa over lydkvaliteten at jeg gadd ikke rote mer med det. Knitring var også et problem på mitt Audigy 2 og måtte ofte prøve flere drivere før det forsvant. Som jeg nevnte i mitt første innlegg prøvde jeg også Game Mode. Ganske interessant at til og med Ventrilo lyden ble dårligere med X-FI! Mulig at X-FI låter annerledes med digital ut men det fikk ikke jeg testa. Er ihvertfall tydelig at de ikke har spandert noe særlig av budsjettet på D/A konverteren.

Lenke til kommentar
Nyinstallert Windows og Creative drivere var "rensket" bort før jeg la inn X-FI. Ctzapxx lar deg fjerne de gamle driverne før du installerer noen nye. Jeg kunne sikkert prøvd å få bort knitringen men var såpass skuffa over lydkvaliteten at jeg gadd ikke rote mer med det. Knitring var også et problem på mitt Audigy 2 og måtte ofte prøve flere drivere før det forsvant. Som jeg nevnte i mitt første innlegg prøvde jeg også Game Mode. Ganske interessant at til og med Ventrilo lyden ble dårligere med X-FI! Mulig at X-FI låter annerledes med digital ut men det fikk ikke jeg testa. Er ihvertfall tydelig at de ikke har spandert noe særlig av budsjettet på D/A konverteren.

7307855[/snapback]

 

X-fi'en, bortsett fra elite pro, bruker samme d/a chipen som Audigy 2 ZS , Audigy bruker en litt dårligere. Men implementeringen er ganske mye bedre på X-fi. Du bør høre tydelig forskjell selv med billige headset. Det er ikke high-end men godt nok for de fleste anlegg, selv om lyden er litt plastikk.

Det er mulig du har glemt å stille X-fi'en inn riktig. Nå har jeg dessverre lånt ut kortet til en kamerat men jeg skrudde ihvertfall av alle funksjoner som crystalizer, cmss etc. Resamplingen er også 1 millon ganger bedre i x-fi, noe som ødelag lyden endel på tidligere lydkort, så den kan du egentlig bare ha på.

 

Det som er den største svakheten med de billigste x-fi kortene (Da er ikke de nye valuekortene tatt med) er at bassen er udefinert og en litt skrikende diskant. Det hadde kostet de ca 50cent å bytte til bedre opamps på utgangen, og da ville kortene hatt en toppklasse lyd. Men jeg regner med at dette sparer de til neste generasjon x-fi (å skape et incentiv for å oppgradere når den tid kommer) kort samt at de vil skape en hørbar (for casuale gamere/ halvveis audiofile) forbedring for de som vil gå hele veien opp til Elite-Pro.

Lenke til kommentar
Nyinstallert Windows og Creative drivere var "rensket" bort før jeg la inn X-FI. Ctzapxx lar deg fjerne de gamle driverne før du installerer noen nye. Jeg kunne sikkert prøvd å få bort knitringen men var såpass skuffa over lydkvaliteten at jeg gadd ikke rote mer med det. Knitring var også et problem på mitt Audigy 2 og måtte ofte prøve flere drivere før det forsvant. Som jeg nevnte i mitt første innlegg prøvde jeg også Game Mode. Ganske interessant at til og med Ventrilo lyden ble dårligere med X-FI! Mulig at X-FI låter annerledes med digital ut men det fikk ikke jeg testa. Er ihvertfall tydelig at de ikke har spandert noe særlig av budsjettet på D/A konverteren.

7307855[/snapback]

 

X-fi'en, bortsett fra elite pro, bruker samme d/a chipen som Audigy 2 ZS , Audigy bruker en litt dårligere. Men implementeringen er ganske mye bedre på X-fi. Du bør høre tydelig forskjell selv med billige headset. Det er ikke high-end men godt nok for de fleste anlegg, selv om lyden er litt plastikk.

Det er mulig du har glemt å stille X-fi'en inn riktig. Nå har jeg dessverre lånt ut kortet til en kamerat men jeg skrudde ihvertfall av alle funksjoner som crystalizer, cmss etc. Resamplingen er også 1 millon ganger bedre i x-fi, noe som ødelag lyden endel på tidligere lydkort, så den kan du egentlig bare ha på.

 

Det som er den største svakheten med de billigste x-fi kortene (Da er ikke de nye valuekortene tatt med) er at bassen er udefinert og en litt skrikende diskant. Det hadde kostet de ca 50cent å bytte til bedre opamps på utgangen, og da ville kortene hatt en toppklasse lyd. Men jeg regner med at dette sparer de til neste generasjon x-fi (å skape et incentiv for å oppgradere når den tid kommer) kort samt at de vil skape en hørbar (for casuale gamere/ halvveis audiofile) forbedring for de som vil gå hele veien opp til Elite-Pro.

7310784[/snapback]

 

Jeg har gode ører og bra lyd utstyr og er ikke i tvil om forskjellen. Jeg prøvde å slå av alle funksjoner som kunne påvirke lyden med unntak av cmss som jeg bruker på begge korta. Tester vel muligens kortet igjen senere i den andre maskina mi. Når jeg etterhvert får meg en surround forsterker kommer jeg til å teste korta med digital ut. Med analog låter ihvertfall X-FI ikke så klart med EAX. Istedet for å fortelle meg at sånn og sånn "burde" det ikke være så anbefaler jeg heller noen å teste selv.

Endret av tyan
Lenke til kommentar
Jeg har gode ører og bra lyd utstyr og er ikke i tvil om forskjellen. Jeg prøvde å slå av alle funksjoner som kunne påvirke lyden med unntak av cmss som jeg bruker på begge korta. Tester vel muligens kortet igjen senere i den andre maskina mi. Når jeg etterhvert får meg en surround forsterker kommer jeg til å teste korta med digital ut. Med analog låter ihvertfall X-FI ikke så klart med EAX. Istedet for å fortelle meg at sånn og sånn "burde" det ikke være så anbefaler jeg heller noen å teste selv.

7314340[/snapback]

 

Det er ikke noe "burde" eller ikke. Jeg uttalte meg for det meste på generelt grunnlag, og i tilleg nevnte jeg noen innstillinger du potensielt kunne ha glemt. Forskjellen mellom Audigy2 og X-fi ER der. Grunnen til at du ikke hører det blir bare spekulasjoner (og det er ikke ment ironisk).

Jeg har jo også det samme X-fi kortet, som har vært hovedkilden i anlegget mitt i over et halvt år. Hva forventer du av svar egentlig? Hvis du vil sende meg Audigy2 kortet ditt kan jeg alltids teste forskjellen selv og svare deg.

Lenke til kommentar
Kjøper mye heller EMU sine kort da dette er ekte lydkort funkert utmerket.

7347785[/snapback]

 

X-FI er på alle måter EKTE lydkort. At du ikke er fornøyd er trist, men det er selvsagt andre gode kort som spesialiserer seg for f.eks musikk eller film. X-FI er utvilsomt kongen på haugen og med god margin hvis man skal spille. Det mestrer godt de andre typene også, men kan sikkert forbigåes av spesialiserte kort.

Lenke til kommentar

Jeg har et problem med X-fi Fatal1ty kortet mitt. Etter å ha satt det på plass og installert driverne, ser det ut til at systemet allikevel ikke godkjenner at driverne er på plass. Jeg har på forhånd avinstallert gamle drivere og slått av onboard-chipset for lyd. Jeg installerte i tillegg til driverne Creative Diagnostics (eller noe lignende), som sier at kortet er "not detected or running in an unsupported mode". Når jeg går på lydenheter i kontrollpanelet, finner det en "lydkontroller" i PCI-spor 1 (dette er nok kortet, ettersom det er det eneste i PC'en min som bruker et PCI spor). Feilmeldingen som står under er at drivere ikke er installert, til tross for at jeg har prøvd både å installere drivere via installasjonsprogrammet til Creative, og via veiviseren for ny maskinvare i windows. PC'en som kortet er satt inn på har ikke forbindelse til internett, så jeg har ikke hatt mulighet til å teste drivere som er lastet ned fra Creative sine sider.

Har noen noe forslag til hva jeg kan prøve?

Lenke til kommentar

Har kortet funket før eller er dette førstegangs installasjon?

Forumets vanligste tips er selvsagt reinstall av XP..

Hvis kortet ikke har vært i bruk før og ikke virker så kan det hende du har fått et som er defekt. Feilvarer dukker opp overalt, noen må tross alt få dem. Kanskje det var din tur denne gang ;)

Lenke til kommentar

kjøpte Xtrememusic for ikke lenge siden, og merka stor forskjell fra det integrerte lydkortet. Lyden i BF ble mye bedre, og jeg slapp irriterende knitring. Lyden generelt på musikk og slikt er mye bedre, men så klart det kunne vært bedre også. Men det kommer kansje av at jeg er litt bortskjemt angående lydkvalitet pga stereoen hjemme. :)

Lenke til kommentar
  • 2 uker senere...

Jeg har kjøpt meg et X-Fi Fatal1ty kort og har koblet det opp mot forsterkeren min via en standard minijack til phono kabel. Såvidt jeg har forstått det, så er den å anbefale å bruke en minijack til coax kabel ala denne kabelen for å overføre lyden digitalt. Jeg har vært innom Elkjøp og Clas Olson, men ingen av de hadde slike kabler. Jeg er klar over at det finnes mange nettbutikker som fører de, men jeg skulle gjerne hatt den imorgen. Hvilke andre butikker kan ha slikt?

Lenke til kommentar
Jeg har kjøpt meg et X-Fi Fatal1ty kort og har koblet det opp mot forsterkeren min via en standard minijack til phono kabel. Såvidt jeg har forstått det, så er den å anbefale å bruke en minijack til coax kabel ala denne kabelen for å overføre lyden digitalt. Jeg har vært innom Elkjøp og Clas Olson, men ingen av de hadde slike kabler.  Jeg er klar over at det finnes mange nettbutikker som fører de, men jeg skulle gjerne hatt den imorgen. Hvilke andre butikker kan ha slikt?

7415145[/snapback]

Du kan forsovet bare bruke den standard minijack kabelen din. Venstre kanal blir da digital coax ut.

Lenke til kommentar

Det fungerte flott, takk for tipset! Endelig var jeg kvitt den fantastisk irriterende susingen. :)

 

Er det noe å hente på å bytte til en kabel ala denne når det gjelder lydkvalitet? Kabelen jeg bruker nå er av kjipeste type og ligger sammen med en haug med strømkabler. Jeg hører imidlertid ikke noe støy fra anlegget, så det virker som om kabelen er greit nok isolert.

Lenke til kommentar
Det fungerte flott, takk for tipset! Endelig var jeg kvitt den fantastisk irriterende susingen. :)

 

Er det noe å hente på å bytte til en kabel ala denne når det gjelder lydkvalitet? Kabelen jeg bruker nå er av kjipeste type og ligger sammen med en haug med strømkabler. Jeg hører imidlertid ikke noe støy fra anlegget, så det virker som om kabelen er greit nok isolert.

7415654[/snapback]

Tviler sterkt på at du oppnår noe forskjell. Kjipeste type fungerer nok vel så bra som noe annet i akkurat ditt bruksområde. At du ikke hører noe støy er pga at det ikke er selve signalet fra lydkortet som du forsterker når du kjører det digitalt.. Digitalsignalet er på en måte et signal som forsterkeren din "fortolker" v.h.a av en innebygd D/A krets.

 

Det var merkelig at du fikk støy fra X.fi kortet. Hos meg var det _helt_ stille.

Lenke til kommentar

Jeg fikk litt støy og knitring når jeg brukte hodetelefonutgangen med mj-phono kabelen jeg har, men det var kun på høye volum.

 

Hva bør jeg nå gjøre med innstillinger for å få et optimalt resultat? Jeg har skrudd på X-Fi Crystaliser og jeg har satt Digital Output sampeling rate til 96 KHz. Er det andre ting som bør justeres på når kortet brukes mot egen forsterker?

Lenke til kommentar
Jeg fikk litt støy og knitring når jeg brukte hodetelefonutgangen med mj-phono kabelen jeg har, men det var kun på høye volum.

 

Hva bør jeg nå gjøre med innstillinger for å få et optimalt resultat? Jeg har skrudd på X-Fi Crystaliser og jeg har satt Digital Output sampeling rate til 96 KHz. Er det andre ting som bør justeres på når kortet brukes mot egen forsterker?

7417039[/snapback]

 

Du bør egentlig bare skru av alt IMHO. Noen er dog fan av CMSS funksjonen.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...