Gå til innhold
Spørsmål om bil og motor? Still spørsmål her ×

kjøpe min første bil, trenger tips og råd.


Anbefalte innlegg

Men hva med å starte med en rå GT Twincam som denne : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=836705

Eller denne : http://www3.autodb.no/cgi-bin/car/detail.pl?nr=827487

Nå er det "Almir" som har hatt denne bilen da.. :p

 

Menne, en sånn liten bil og 130 hk er mer enn nok for en 18åring som ikke har fått plastikklappen enda engang.. :p

 

EDIT: Den siste der var mye penere enn den blå, da..

Endret av Mammuten
Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse

hehe, alle har sin mening on første bil kjøp....

 

selv var jeg dum å kjøpte 97.mod Escort... Tengte sikkerhet fremfor kred å pris...

Ford et toppers.! Kjører nå i Scorpio.! Konge! )

 

gode råd fra en som gikk gjennom det samme...

 

1. ikke kjøp typisk ungdomsbil, pga forsikkringspremien på disse er til for å skremme håret av en baby....

 

2. ikke kjøp i den øverste prisklassen du tror du har råd til. Da disse 10.000ene med god sansynlighet må spares til kolisjon/motorhavari/reprasjoner/rare avgifter osv.. husk, staten er den største tyven i norge..

 

3. ikke kjøp FOR billig, bruk magefølelsen...

 

4. se etter bil med få eiere, & gullfuglen for en ungdom er jo en bil med en eier som har passer 70 å har rå til å ta vare på bilen sin... (seann eieren)

 

desverre var den du fant et heller tvilsomt exemplar til e stiv pris...

 

Max 40.000 sa du, kjøp bil til ca 20-25.000... Prøv å ungå å ta lån om mulig...

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar
Og, for og være litt "defensiv" mot Ford, og "forsvare bilen min" så må jeg svare på inlegget til "Kebab GUD"

 

En Airbag løses ikke ut i hastigheter under 40 km\t.

For at airbag'en skal løses ut, spesielt i en så "gammel" bil, så må man treffe MIDT på fangeren, for at sensoren skal snappe opp trykket.

Når en bil med airbag er rundt 10 år gammel, så skal man heller ikke stole på at airbag'en løses ut. Dette er fordi at bag'en blir gammel, selvom den ligger i slikt pulver som skal bevare baggen lengre.

 

Det kan også hende at man har fått ett brudd i det elektriske systemet, altså: en airbag løses ikke ut hvis en ikke har strøm på bilen.

Dette er fordi det er små eksplosiver som blir avfyrt inne i rattet\dashbordet, og sender ut airbag'en i en hastighet på ca 300 km\t.

 

 

Dette kan også skje med en Toyota, en Volvo, ja, you name it.

Er faktisk ikke Ford sin feil, alle biler kan få feil.

på den tiden var escorten hans 4 år gammel ..

han kjørte ut i 70kmt .. (hva han selv sier og hva snuten sa)

han traff faktisk et tree midt på ...

 

lang historie kort .. alle som hadde noe med den bilen å gjøre etter ulykken var nesten i sjokk over at airbaggen ikke løste ut .. fikk faktisk litt ekstra på forsikringen pga det .. (dama til bruttern mista noen tenner osv)

Lenke til kommentar

Kebab GUD..

 

Hadde de kjørt volvo 240 etter bmw 320 eller noe annet gammelt rammel hadde di vært lamme , invalide eller døde....

 

"Volvo 240 er en trygg bra bil, vistes nesten ikke når jeg traff postkassa.."

 

"- !! Volvo 240 er en rullende døds stol.! hvis man krasjer med fart er alt håp ute!! "

 

(hilsen MEG en real volvo HATER.)

Lenke til kommentar
Kebab GUD..

 

Hadde de kjørt volvo 240 etter bmw 320 eller noe annet gammelt rammel hadde di vært lamme , invalide eller døde....

 

"Volvo 240 er en trygg bra bil, vistes nesten ikke når jeg traff postkassa.."

 

"- !! Volvo 240 er en rullende døds stol.! hvis man krasjer med fart er alt håp ute!! "

 

(hilsen MEG en real volvo HATER.)

vel.... Skulle likt å se hvor du fikk det fra, at en escort var bedre enn bmw 320 og volvo 240.... he he :) Trenger ikke å like volvo for å skjønne at de er blandt de bedre i sikkerhet, Bmw like så... Men hater du volvo hater du volvo.... ;)

Lenke til kommentar

Måtte jeg velge Ford Scorpio eller Volvo PV til å kollidere med hadde nok valget falt på Volvoen.

Den kommer fra en tid før deformasjonssoner var oppfunnet og den har en ramme av H bjelker.

Nyere Volvoer har faktisk disse deformasjonssonene som nyere biler har, dette inklusiv 240en.

PVen vil i en kolisjon ha en mye sterkere strukturell styrke mens G kreftene for de inni bilen blir høyere forde det er ingenting som gir seg.

PVen vil faktisk bruke Scorioen som deformasjonssone i en front mot front kollisjon.

Lenke til kommentar

hehe, ja dette blir jo litt off topic... Men man kan se tendenser på at i "real life" situasjoner har selv gamle volvoer en mystisk evne til å holde folk i live... har selv sett fem stykker som man ville anta at det var personskader i, og svaret er: nei i samtlige tilfeller... Front mot STORT grantre i 60 km/t gikk bra, front mot golf 2 i 60 km/t gikk bra, en annet 240 i rompa i 60 km/t gikk bra, klemt imellom to semi trailere som fikk bilen i dødsonen på 3 felts motorvei ( 80 eller 90 km/t) gikk bra, bil i siden i 60 km/t gikk bra.... Tydelig at selv en 96 mod escort ville hatt problemer der, selv med airbag...

Lenke til kommentar

Hehe, snart har jeg alle volvoLovers på nakken... haha...

 

Fra Sintef......

 

Fartskontroll

Fart har stor virkning på utfallet av en kollisjon. Vi har 90 prosent sjanse til å overleve en påkjørsel i maks 30 km/t. Med et kjøretøy i en fart på 70 km/t er det sjanse til å overleve hvis du har en moderne bil.

 

Gammel kontra ny bil

I en trafikkulykke handler forskjellen mellom gammel og ny bil om liv eller død. I en bil fra 80-tallet kan en moderat utforkjøring være fatal. I en ny bil gir samme utforkjøring sjelden livstruende skader. Sikkerhet henger også nøye sammen med vekt. En tung bil er sikrest, og nye biler er så fullstappet med teknologi at de gjerne veier mest. 1/3 av vekten i en ny bil er ledninger.

 

 

BTW, jeg sa ikke noe om hvor trygg scorpèn var.... Hadde heller kjørt i et tre med scorpioen en med en 240.... any day....

Endret av Scorpioen84
Lenke til kommentar

Har vært med på utforkjøring og bråstopp i ei stor gran med en Toyota Hilux 92 modell med campingvogn..

60km/t til 0 på 30cm uten airbag + at bilen ble dytta rundt treet i saks oppover av campingvogna.

Var på arbeid dagen etter.

Haddenok kunnet blitt fatalt med en ny Ford Focus.

Lenke til kommentar

er ikke smallet som dreper deg når du har ulykke i en 240 .. men man blir ristet ihjel..

 

også knekker seteryggen .. så sikkerhetbelte må du IKKE ha på ..

 

jeg er nok den siste som vil anbefalle noen å kjøre en gammel bil uansett .. ta heller et lån og kjøp noe nyere ..

selv kjører jeg en 99modell

(synes den er på grensa til å være for gammel)

Lenke til kommentar

er ikke smallet som dreper deg når du har ulykke i en 240 .. men man blir ristet ihjel..

 

også knekker seteryggen .. så sikkerhetbelte må du IKKE ha på ..

 

jeg er nok den siste som vil anbefalle noen å kjøre en gammel bil uansett .. ta heller et lån og kjøp noe nyere ..

selv kjører jeg en 99modell

(synes den er på grensa til å være for gammel)

Lenke til kommentar
Hehe, snart har jeg alle volvoLovers på nakken... haha...

 

Fra Sintef......

 

Fartskontroll

Fart har stor virkning på utfallet av en kollisjon. Vi har 90 prosent sjanse til å overleve en påkjørsel i maks 30 km/t. Med et kjøretøy i en fart på 70 km/t er det sjanse til å overleve hvis du har en moderne bil.

 

Gammel kontra ny bil

I en trafikkulykke handler forskjellen mellom gammel og ny bil om liv eller død. I en bil fra 80-tallet kan en moderat utforkjøring være fatal. I en ny bil gir samme utforkjøring sjelden livstruende skader. Sikkerhet henger også nøye sammen med vekt. En tung bil er sikrest, og nye biler er så fullstappet med teknologi at de gjerne veier mest. 1/3 av vekten i en ny bil er ledninger.

 

 

BTW, jeg sa ikke noe om hvor trygg scorpèn var.... Hadde heller kjørt i et tre med scorpioen en med en 240.... any day....

:thumbup: Værsågod.... Er ikke fordi jeg elsker volvo, men jobber med bilskade og har vært borti noen smeller ;) Klart en kliss ny nesten hvilkensomhelst bil er sikrere enn en fra midten av 80 tallet, men man må også huske at det er omtrent bare etter 95 at "alle" ble sikrere... og samtlige generasjoner biler etter 80 tallet fra spesielt mercedes, volvo, BMW og Saab har vel egentlig vært en slags målestokk for de fleste fabrikkene år det gjelder sikkerhet. Skal ikke disse ford, men de har aldri vært best i klassen før nå ;)

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...