Gå til innhold

Litt om statistikk og sannsynlighet


JBlack

Anbefalte innlegg

Noen ting her stemmer nok, men mange punkter har mer å gjøre med andre faktorer enn høyre/venstre. Dette ser jeg på som underholdning, og jeg håper ingen andre ser på det som noe annet.

Det er ikke vanskelig å finne mange punkter som man kjenner igjen som riktige. Men når dette er bare halvparten, så kunne man like gjerne satt opp punktene helt tilfeldig, og man ville fortsatt funnet at halvparten stemte.

Lenke til kommentar
Videoannonse
Annonse
Noen ting her stemmer nok, men mange punkter har mer å gjøre med andre faktorer enn høyre/venstre. Dette ser jeg på som underholdning, og jeg håper ingen andre ser på det som noe annet.

Det er ikke vanskelig å finne mange punkter som man kjenner igjen som riktige. Men når dette er bare halvparten, så kunne man like gjerne satt opp punktene helt tilfeldig, og man ville fortsatt funnet at halvparten stemte.

Nå er det vel heller ingen som har sagt at alle punktene skal gjelde for alle. Når man kommer med så store generaliseringer i en undersøkelse så an jo aldri alle punktene stemme med alle.

Lenke til kommentar
Snillingen, tenk deg litt om.

 

Dersom bare halvparten av punktene stemmer, så er det ikke en gang lenger noen generalisering. Da er det tilfeldig. For at det skal være generalisering må et flertall av punktene stemme for et flertall av personer.

Jeg skjønner hva du mener men se det fra min side. Det er to her på forumet som har sagt at de er enige med rundt halvparten av punktne. 2 stykker i en statistikk er ganske lite. Kag skrev ikke hvor mange som hadde deltatt i undersøkelsen men hvis den er sånn halvseriøs så har de brukt flere enn 100. Det blir derfor feil av oss å kommentere om vi finner avvik når det på dette forumet bare er to som har kommentert punktetne. Alle som har hat statistikk vet at en undersøkelse på 2 personer har en for stor feilmargin til å kunne bevise noe.

Lenke til kommentar

Ja, jeg er klar over at jeg ikke har noe godt statistisk grunnlag å vise til. Men nå har ikke kag vist til noe slik heller, så om det finnes blir bare ren spekulering. Alt vi har å gå ut fra er denne listen, og da må vi synse basert på den.

 

Men derfor er det også greit å tenke seg om når man synser, så man unngår å konkludere bare fordi man finner mange punkter man kjenner igjen. Kjenner man igjen halvparten av punktene, så betyr det nemlig akkurat ingen ting som helst.

 

Et eksempel på at folk ikke alltid tenker på slikt har jeg fra en lærer på ungdomsskolen. Vi hadde en prøve som en tippekupong en gang, der det var tolv oppgaver, hver med tre påstander, og vi skulle krysse av den ene riktige. Læreren satte opp antall riktige vs. karakter på tavla, og tre av tolv tiktige var Ng. Denne læreren hadde satt opp skalaen som på en hvilken som helst annen prøve, og hadde ikke et sekund tenkt på at gjetter man villt, så er forventet fire rette.

 

Derfor anser jeg denne lista som astrologi. Det er lett å finne noen punkter som stemmer, og dermed tro på det. Men finner man ut hvor mye som samtidig ikke stemmer, så ser man hvor lite det har med virkeligheten å gjøre.

 

Også vil jeg minne på de klare selvmotsigelsene, som påpekt tidligere.

Lenke til kommentar
Ja, jeg er klar over at jeg ikke har noe godt statistisk grunnlag å vise til. Men nå har ikke kag vist til noe slik heller, så om det finnes blir bare ren spekulering. Alt vi har å gå ut fra er denne listen, og da må vi synse basert på den.

 

Men derfor er det også greit å tenke seg om når man synser, så man unngår å konkludere bare fordi man finner mange punkter man kjenner igjen. Kjenner man igjen halvparten av punktene, så betyr det nemlig akkurat ingen ting som helst.

 

Et eksempel på at folk ikke alltid tenker på slikt har jeg fra en lærer på ungdomsskolen. Vi hadde en prøve som en tippekupong en gang, der det var tolv oppgaver, hver med tre påstander, og vi skulle krysse av den ene riktige. Læreren satte opp antall riktige vs. karakter på tavla, og tre av tolv tiktige var Ng. Denne læreren hadde satt opp skalaen som på en hvilken som helst annen prøve, og hadde ikke et sekund tenkt på at gjetter man villt, så er forventet fire rette.

 

Derfor anser jeg denne lista som astrologi. Det er lett å finne noen punkter som stemmer, og dermed tro på det. Men finner man ut hvor mye som samtidig ikke stemmer, så ser man hvor lite det har med virkeligheten å gjøre.

 

Også vil jeg minne på de klare selvmotsigelsene, som påpekt tidligere.

Denne læreren hadde satt opp skalaen som på en hvilken som helst annen prøve, og hadde ikke et sekund tenkt på at gjetter man villt, så er forventet fire rette.

 

Man vil ikke forvente 4 rette. Det vil vel være 3 opphøyd i 12 kombinasjoner. Det er ikke slik at alle svarene er likt fordelt mellom de forskjellige svaralternativene.

Lenke til kommentar

Jeg vet ikke om du bare har missforstått, eller om statistikk er fremmed for deg. Men dersom du på hvert spørsmål kan velge en av tre, og en av tre er riktig, så er den statistiske forventingen at man får hvert tredje spørsmål rett. På tolv oppgaver blir det fire spørsmål.

Lenke til kommentar
Jeg vet ikke om du bare har missforstått, eller om statistikk er fremmed for deg. Men dersom du på hvert spørsmål kan velge en av tre, og en av tre er riktig, så er den statistiske forventingen at man får hvert tredje spørsmål rett. På tolv oppgaver blir det fire spørsmål.

statistikk kan lyve om man bruker den feil. Det blir som om man sier at i en familie på fem i Norge så er en kineser for hvert ffemte menneske er kineser.

 

Du må huske på at svarene ikke trenger å være likt fordelt. Det er 531441

kombinasjoner på denne tippekupongen og de tolv svarene ligger tilfeldig gjemt i denne hauen. Det er derfor ingen som er garantert å få fire riktige om man tipper.

Lenke til kommentar
Man er ikke garantert, men det er størst sannsynlighet for å få, dvs. det er det forventede resultat.

Hvis jeg legger 12 blå kuler i en boks sammen med 531439 røde kuler. Og får 12 sjangser på å trekke alle de bøå kulene ut av boksen med bin for øynene. Tror du da at du kan forvente å få trukket ut 4 blå kuler?

Endret av Snillingen
Lenke til kommentar
OK, det er begrepet 'statistisk forventning' du ikke kjenner til.

 

http://mathworld.wolfram.com/ExpectationValue.html

Ordnet Utvalg med Tilbakelegging

 

Tenk deg en urne med 3 baller med bokstavene H, U og B. Vi trekker og legger ballen tilbake i urnen. Dette gjentar vi 12 ganger. Antall kombinasjoner på en tippekupong blir da:

 

312 = 531441

Sannsynligheten for å vinne dersom man tipper en rekke blir da 1:531441, eller litt under to millionedels sjanse.

 

http://66.249.93.104/search?q=cache:IRUGM6...ppekupong&hl=no

Lenke til kommentar

Dersom man kan gardere, så er det flere kobinasjoner å sette kryssene på. Antall kombinasjoner utfallet kan få er selvsagt uavhengig av dette.

 

Prøven var laget som en tippekuppong, der man ikke kunne gardere. At du trekker inn at sansynligheten for å få 12 rette ved ren tipping er stor, er ikke noe argument fra eller til i fohold til at forventet antall riktige ved ren tipping er 4.

Lenke til kommentar

Opprett en konto eller logg inn for å kommentere

Du må være et medlem for å kunne skrive en kommentar

Opprett konto

Det er enkelt å melde seg inn for å starte en ny konto!

Start en konto

Logg inn

Har du allerede en konto? Logg inn her.

Logg inn nå
  • Hvem er aktive   0 medlemmer

    • Ingen innloggede medlemmer aktive
×
×
  • Opprett ny...